Wat is het verschil tussen een alcoholist en een probleemdrinker?

Waar ligt die grens?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Een probleemdrinker, is iemand die veel drinkt en allerlei problemen heeft die met het drinken te maken hebben. Dit kunnen gezondheidsklachten of problemen met relaties of werk zijn. Verder kunnen er problemen ontstaan door verkeersongelukken of door geweld- en agressie delicten. Ook kunnen er verslavingsproblemen optreden.

Vaak heeft iemand met alcoholproblemen zoveel problemen dat door de omgeving gezegd wordt: logisch dat de man drinkt, hij heeft het ook zo moeilijk. Vergeten wordt dan, dat veel problemen door het drinken zijn ontstaan. Er is al eens een campagne gevoerd met de slogan:

'Drink je omdat je het moeilijk hebt of heb je het moeilijk omdat je drinkt'.

Deze slogan maakte duidelijk dat problemen ook vaak door het alcoholgebruik ontstaan.

Volgens een veel gebruikt diagnostisch handboek (de DSM-IV) is een alcoholist iemand die aan drie van de onderstaande 9 criteria voldoet:
- ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
- vaker en meer gebruiken dan je van plan bent
- last hebben van onthoudingsverschijnselen
- het gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen
- mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden
- veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik
- gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen
- beperking van hobby's, activiteiten of zelfs werk
- voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.

Een probleem drinker hoeft nog geen alcoholist te zijn. Vaak zit hij er wel niet ver vanaf. Een alcoholist is per definitie ook een probleemdrinker. Hij drinkt veel en heeft op zijn minst een verslavingsprobleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

geen
een probleem drinker is een alcoholist en andersom ook.
Beide kunnen niet zonder alcohol en beide zullen er problemen mee hebben of veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat er geen verschil is, maar officieel is iemand die meer dan 3 avonden per week, meer dan 3 glazen bier per avond drinkt, alcoholist. Een probleemdrinker is dus vaak alcoholist. Daarentegen zijn er genoeg stevige drinkers die ook al onder alcoholist vallen. Mijn mening: zodra je met regelmaat ALLEEN drinkt, en niet lekker in je vel zit zonder drank, ben je alcoholist.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik ben er vanuit gegaan dat met probleemdrinker iemand wordt bedoeld die zn problemen probeert weg te drinken.

Toegevoegd na 3 minuten:
bovendien zijn er veel alcoholisten die geen problemen hebben, wel werken en sociale contacten onderhouden. Een verslaafde is niet per definitie een junk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een alcoholist is iemand die verslaafd is aan drank. Dit dus ook dagelijks nodig heeft.

Een probleemdrinker hoeft niet persé een alcoholist te zijn. Het kan iemand zijn die ieder weekend uitgaat, daar zichzelf volgooit met drank en vervolgens rottigheid gaat uithalen. Deze persoon hoeft door de week verder niet te drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een probleemdrinker drinkt veel alcohol, in elk geval meer dan drie glazen op gezette tijden. Heeft dan problemen met de controle erover. Kan echter ook zonder als het zou moeten of minderen.
Een alcoholist functioneert alleen met alcohol en is ziek.
Hij is echter moeilijk te behandelen want hij ontkent ten alle tijden. Pas wanneer hij erkent dat hij deze ziekte heeft, dus alcoholist is, kan hij/zij geholpen worden, het kan niet meer zonder hulp en begeleiding want de ziekte ligt voor de rest van zijn/ haar leven altijd op de loer.
amc