Als men toch weet dat gevangenen vaak recidiveren door het nietsdoen in isolatie, waarom geeft men hun dan geen zinvol werk? Stranden ruimen bv

Naar aanleiding van een reportage over de verbittering van gevangenen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

het zou naar mijn mening zeeeer interessant zijn om gevangenen (dan heb ik het over 'kleinere' criminelen, delinkwenten...en niet over mensen die psychiatrisch ziek zijn) te integreren en te tonen hoe je met mensen, dingen e.d. dient om te gaan. Zinvol werk kan inderdaad van alles en nog wat zijn. Maar hun werk zou naderhand zinvol dienen te worden opgevolgd door serieuze begeleiding. En die is er naar mijn mening te weinig. Opvolging betekent evalueren, opbouwend bekritiseren en 'belonen'. Op die manier denk ik dat deze groep van mensen een betere toekomst zou hebben. Want laat ons eerlijk zijn , vele van deze kleinere criminelen wordt vaak in deze toestand 'geboren' en vertrekken van niets en hebben helemaal géén middelen om er iets serieus van te maken. Ik verdedig ze zeker niet want je bent verantwoordelijk voor je eigen daden , maar velen hebben hier niet bewust voor gekozen. Een dirigerende hand lijkt in zulk geval welkom. En zinvol werk kàn hier helpen !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk zou dat veel beter zijn. Ben echter bang dat het een kwestie van geld is: buiten werken vergt veel meer bewaking. Denk ook aan kosten van vervoer etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijn broer is begeleider bij een observatiecentrum voor criminelen. En daar speelt dit probleem ook.

Het grote nadeel is dat als je met een groepje van 5 mensen ergens heen wil je minimaal 7 mensen nodig hebt en twee auto's/busjes. Dit omdat iedere persoon minimaal een begeleider bij zich moet hebben die op hem let en dus niet op de weg moet letten.

Daarnaast is er altijd de kans dat iemand ontsnapt omdat als je met 5 mensen wegrent de kans groot is dat een het redt. Daarnaast kan je ze moeilijk met handboeien om hun enkels ergens laten werken omdat ze dan niet onder de normale mensen zijn. Mensen zouden namelijk bang voor ze zijn.

Tevens is het zo dat lichte criminelen best wel weten wat wel en niet kan in de maatschappij voor hen zou deze straf niet echt zinvol zijn. Want hen kan je prima helpen d.m.v. gesprekken ze zijn niet echt dom en snappen hoe de wereld werkt. Alleen hebben ze soms wat moeite met inschatten wat ze wel en niet kunnen doen.