Waarom is er meer aandacht voor verkeersdoden dan voor zelfmoord?

Per jaar komen er ongeveer 1500 mensen om door zelfdoding en ongeveer 750 mensen in het verkeer. Hoe kan het dan toch dat je alleen maar hoort dat de verkeersdoden omlaag moeten en over zelfdoding hoor je zelden iets.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Lees dit maar eens

Toegevoegd na 2 minuten:
Lezen over zelfmoord kan aanzetten tot zelfmoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Omdat verkeersproblemen makkelijker op te lossen is en verkeersdoden kunnen elke dag en overal vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er teveel aandacht aan zelfdoding wordt besteed zijn ze bang dat anderen ook op dat idee worden gebracht.

verkeersdoden is een punt dat onder de aandacht gebracht moet worden zodat een ieder zich bewust blijft van de gevaren in het verkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfmoord wordt uit de media gehouden, om mensen vooral niet op het idee te brengen. Misschien speelt ook nog mee dat zelfmoord eeuwenlang de ergste doodzonde was – en dus absoluut taboe.
En aan zelfmoorden is ontzettend weinig te doen. Het is haast niet te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het grootste verschil is dat iemand die overlijd vanwege een verkeersongeval, daar niet voor kiest. Bij zelfmoord kies je er voor om te sterven.

Ben benieuwd of er aandacht aan wordt besteed als iemand bewust (zelfmoord) tegen een muur rijd met 180 km p/h...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat de nabestaanden het niet prettig vinden als het bekend gemaakt wordt.

Ik ben het er niet mee eens dat er meer te doen valt aan verkeersongevallen dan aan zelfmoordpogingen. Ongelukken, het woord zegt het al: dikwijls niet met opzet en gewoon een samenloop van omstandigheden. Zelfmoord daarentegen is een keuze van degene die het doet, door goede therapie valt dat mogelijk te vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In wezen rust er nog steeds een taboe op zelfmoord.
Het woord taboe betekent dat een maatschappij, als collectief, het onderhavige beleeft als ongewenst.
Uiteraard is zelfdoding, zelfmoord voor een maatschappij, een volk, ongewenst. Doel van ons leven als volk is voortbestaan, daar zijn we in eerste instantie op gericht.

Het verschijnsel zelfmoorden is zeer verontrustend. Zijn wij met onze eigen ondergang bezig, zoals de lemmingen die zich in de afgrond storten?

Er zouden in heel brede zin en kring veel meer aan perspectiefontwikkeling voor iedereen gedaan moeten worden.

Het vele praten over voltooid leven e.d. vind ik geen goede ontwikkeling. Ik heb jaren voor ouderen die terminaal waren, gewerkt. Als iemand niet meer wil leven, dan houdt hij/zij wel op met eten en drinken.

Een oude dame zei me: Onze Lieve Heer wil geen cadeautjes. Op die manier gaf zij aan, dat zij haar leven wilde leven zoals het haar was gegeven, met alle beperkingen (heel veel) die het had.
Het is een van de opvoedingsuitspraken die worden gehanteerd in de opvoeding om mensen te richten op leven, op het belang van het leven voor elkaar, met elkaar en het leven dan weer door te geven.

Eenzaamheid lijkt me niet goed voor sociale wezens als wij zijn.

Dus, het echte antwoord op je vraag: vanwege het taboe op zelfmoord, rust er ook een taboe op het ""er over hebben""
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In verband met de privacy van de gene die zelfmoord heeft gepleegd en de nabestaanden wordt er geen aandacht aan besteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ongevallen zijn zaken, die men door een foute inschatting beleeft.Zelfdoding is iets dat ge zelf wilt en daar kan en heeft iemand anders geen overzicht over ..groetjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat nieuws moet verkopen.

Zo verkoopt het feit dat er dagelijks duizenden kinderen sterven omdat zij geen schoon water hebben blijkbaar ook niet goed.
14 jaar geleden
de gedachte dat zelfmoord een eigen keuzen is denk ik.