waar komt het woord "ledikant" vandaan ? Ik dacht van het franse woord "lit de camp"

misschien ontstaan tijdens de franse periode ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Ledikant < Fr. lit de camp veldbed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontleend aan Frans lit de camp ‘ledikant’, letterlijk ‘veldbed’ [15e eeuw; Rey], waarin lit ‘bed’ ontwikkeld is uit Latijn lectus ‘id.’, verwant met → liggen, en camp ‘veld’, zie → kamp 1. Het woord kreeg al snel een vernederlandste vorm.
Het gewone Nederlandse woord voor ‘plaats waar men zich te slapen legt’ was van ouds → bed. In de 16e eeuw had het bed vaak een niet verplaatsbare locatie, de bedstede; de ontlening ledikant hoorde bij een verplaatsbaar meubelstuk. Toen het gebruik van bedmeubels algemeen werd, breidde de betekenis van bed zich uit tot het meubel. Het woord ledikant is nooit algemeen ‘slaapplaats’ gaan betekenen, maar is voorbehouden aan een beddenbak; ook bedden voor kleine kinderen, met hoge opstaande randen, noemt men ledikant. In het BN is het woord weinig gebruikelijk

Bovenstaande is een citaat uit de site van de etymologiebank. Het woord is ontstaan in de 16e eeuw.