Op dit moment van mijn leven:

Volwassen ben je als je je kind zijn achter je hebt gelaten. Dat is niet zo eenvoudig als de meesten denken. Hierbij heb ik het ook over gedrag die je misschien nog hebt in bepaalde situaties. Situaties die jij nog niet in de hand hebt, en je weer terugvalt in een kinderlijke reactie. Een reactie waarin je niet kunt communiceren, maar acteert op gedrag zoals boosheid, frustatie, verdriet, willen vechten, enz.

Maar ja, morgen denk ik er misschien wel heel anders over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zelfstandigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk net als de vorige vraag. Wettelijk bij achttien jaar, maar sommige mensen worden het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Eigenlijk is dat voor mij afhankelijk waarvoor de definitie noodzakelijk is. Wettelijk is het niet zo moeilijk. Daar is een leeftijd aan gekoppeld. Maar als het voor jezelf moet. Tja, ik ben 38 maar voel me soms net een klein kind, dus ben ik dan volwassen? Ja, soms wel, als ik voor de kinderen zorg, naar mijn werk ga, mijn verantwoordelijkheid als volwassene neem... Maar soms ben ik net een kleuter, kan geen grens houden met snoepen bv of verzin steeds smoesjes om niet te hoeven sporten of niet een vervelend klusje te hoeven doen. Dan ben ik echt niet volwassen in mijn ogen.

Ik denk dat voor een groot deel, naar mijn idee dan, volwassen zijn afhangt van de verantwoordelijkheid die je neemt voor bepaalde zaken. Leeftijd heeft er voor mij niets mee te maken en zoals ik hiervoor al aangaf kan iemand soms wel en soms niet volwassen zijn/reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mooi antwoord, +
Weten wat je normen en waarden zijn,en hoe je jezelf gedragen moet.
Niet altijd serieus zijn,maar als het moet dit wel kunnen zijn.
Ik persoonlijk ben helemaal niet voor al dat serieuze,en ze zeggen vaak tegen mij jij bent hartstikke gek,omdat ik weer een balletje opgooi om wat leven in de brouwerij te brengen.
Volwassen zijn moet je helemaal niet aan denken,gedraag je wel zo maar blijf kind van binnen dan ga je makkelijker door het leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewust zijn van jezelf en van je verantwoordelijkheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk is het gewoon 'uitgegroeid' zijn. Vol wassen.

Rond je 18e ben je uitgegroeid, in mijn beleving niet alleen lichamelijk maar ook psychisch. Dat wil niet zeggen dat je je niet meer ontwikkeld, maar je hebt geen kinder- of puberhersenen meer. Met andere woorden, je bent klaar om op eigen benen te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je eigen boontjes kan doppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je voor jezelf kunt zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lichamelijk: Als je tot volle wasdom bent gekomen. Met een leeftijd van ca. 21 jaar.
Geestelijk: Als je mentaal sterk genoeg bent om je in de maatschappij staande te houden.
Wettelijk: Bij de leeftijd van 18 jaar wordt je volwassen genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volwassen
•een leeftijd bereikt hebbend waarop men volgroeid en onafhankelijk kan zijn.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/volwassen

VOLWASSEN
-adult -huwbaar -manbaar -mondig -uitgegroeid -volgroeid -zelfstandig -rijp -ontwikkeld -niet kinderachtig -meerderjarig -groot
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

volwassen
[bijvoeglijk naamwoord]• lichaamelijk en geestelijk volgroeid
vb:in dit land ben je met 18 jaar volwassen
bijvoeglijk naamwoord: vol-was-sen
volwassener
Gevonden op http://www.muiswerk.nl/WRDNBOEK/LTR_V/W5

volwassen
gerijpt, rijp, volgroeid
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/volwass

volwassen
vol` was - sen bijvoeglijk naamwoord de volle wasdom bereikt hebbend, volgroeid, rijp
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/volwassen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Hoe definieer jij 'volwassen'?"

Voor mij is de definitie
van het woord 'volwassen':

wanneer men, zonder de hulp van anderen,
zelfstandig (en verstandig) kan handelen
en de verantwoording neemt
over zijn/ haar eigen kinderlijkheid…