wat is het verschil tussen vrijwilligerswerk algemeen en een maatschappelijke stage?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (3)

Het soort werk is gelijk: vrijwilligerswerk, dus onbetaald.

Verschillen:

Maatschappelijke stage gaat uit van school uit en is verplicht. (Inderdaad, verplicht vrijwilligerswerk uitvoeren.) De maatschappelijk-stagiair is daardoor meestal een stuk jonger dan een 'gewone' vrijwilliger, die vaak vrijwilligerswerk echt vrijwillig naast hun betaalde baan doen.

Verder duurt de maatschappelijke stage veel korter dan de periode dat iemand normaal als vrijwilliger ergens werkt. De maatschappelijke stage duurt minimaal 30 uur dus als je al die uren achter elkaar zou zetten, ben je binnen een week klaar.

Het kabinet wil de maatschappelijke stage vanaf het schooljaar 2015-2016 niet meer verplicht stellen voor scholieren. Toch jammer, denk ik dan.

En nog een toegift uit de bron:

"Alle scholieren in het voortgezet onderwijs moeten verplicht minimaal 30 uur maatschappelijke stage lopen. Tijdens deze stage doen zij vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld in een buurthuis of op een zorgboerderij. Zo kunnen jongeren tijdens hun schooltijd een bijdrage leveren aan de samenleving. Het kabinet wil de maatschappelijke stage vanaf het schooljaar 2015-2016 niet meer verplicht stellen voor scholieren.

Leerlingen kunnen hun maatschappelijke stage bijvoorbeeld doen bij een zorginstelling, een sportvereniging of een non-profitorganisatie. De maatschappelijke stage mogen ze ook op school doen. Belangrijk is dat het gaat om onbetaald werk.

(...)

De maatschappelijke stage duurt minimaal 30 uur. Leerlingen mogen deze uren verdelen over de hele schoolloopbaan. Scholen kunnen kiezen voor een langere stage. Zo hebben veel scholen een maatschappelijke stage van 60 uur in hun onderwijsprogramma.

Scholieren kunnen hun maatschappelijke stage op veel manieren invullen. Zij kunnen bijvoorbeeld:
@ acties opzetten om geld in te zamelen voor een goed doel;
@ ouderen helpen bij sms'en of internetten;
@ een sportactiviteit organiseren;
@ vreemdelingen helpen bij hun inburgering;
@ meehelpen in een buurthuis, verzorgingstehuis of bij de scouting.

Zij kunnen ook een groene maatschappelijk stage volgen. Bijvoorbeeld:
@ groenafval opruimen in een natuurgebied;
@ dieren verzorgen op een kinderboerderij;
@ een boer helpen met klusjes op de boerderij.

Leerlingen kunnen zelf op zoek gaan naar een stage die goed bij hen past. De school bepaalt of de stage geschikt is. Lukt het de leerling niet om een stageplek te vinden, dan kan de school helpen. (...)"
Computoon
10 jaar geleden
Vrijwilligerswerk zegt het al, werken uit vrije wil. Stage is om punten te behalen, stof te leren en ervaring op te doen voor school etc etc..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
İk denk zelf dat stage iets verplichts is om te doen , in tegendeel voor vrijwilligerswerk weer niet en dat kun je onder andere bijv gratis of als je werk te doen.