Plaatsnamen anders uitgesproken dan geschreven.

Welke plaatsnamen worden officieel heel anders uitgesproken dan geschreven. Een voorbeeld: Gorinchem -> Gorkum. Huissen -> Huusen. Ik heb het dus niet over dialect, maar officiele schrift en officiele uitspraak!

Toegevoegd na 1 minuut:
Scrijft u aub beide versies even uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen plaats maar een deelgemeente, wel hetzelfde verschijnsel: Rotterdam Charlois ---> Rotterdam Sjaarloos

Het beste antwoord

Goirle, Oirschot.

Toegevoegd na 6 minuten:
In beide gevallen wordt de "oi" uitgesproken alsof er "oo" had gestaan.

Dat komt doordat vroeger de "i" werd gebruikt om de lange vorm van de klank ervoor aan te geven.

Uitspraak is dus Goorle en Oorschot.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meest informatieve antwoord.

Andere antwoorden (6)

Chaam - Kaam
Oisterwijk - Oosterwijk
‘s-Hertogenbosch - Den bosch
s’gravenhagen - Den haag

Toegevoegd na 3 minuten:
Wijchen - wiegen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet wel een wijk: Charlois, ik was al een paar keer in Rotterdam geweest voordat ik begreep dat het Saarloos is (en dan nog lekker op z'n Rotterdams...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of deze meetelt, maar ik hoor het altijd verkeerd op de verkeersinformatie:
Grathem spreek je uit als Graatum en niet Grattum...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vermuydenstraat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ook texel als tessel en hoge Hexel als hoge heksel, ja frapant allemaal he, is gewoon in mijn ogen moeilijk doen als het makkelijk kan met onze nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel Friese plaatsen worden anders geschreven dan uitgesproken, b.v. Heerenveen in het Fries It Hearrenfean. Daar kun je een waslijst mee vullen. Succes.