Wat te doen in een wachtkamer waar andere mensen hardop lachen en praten in een buitenlandse taal?

Vandaag moest ik naar de tandarts. Ik moest daar wachten totdat mijn verdoving zou gaan werken. Er was een Turks/Marokkaans gezien aanwezig, op zich gezellig en niets mis mee. Echter op een gegeven moment begon men in de moedertaal hardop te praten en te lachen.
Ik vond dat niet erg onprettig.
Mijn vraag is of ik daar iets van het moeten of kunnen zeggen? Of stel ik mij gewoon aan?

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik vond dat dus niet erg prettig

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou d'r niks van aantrekken. Leven en laten leven. Maargoed, ieder ervaart het anders blijkbaar

Natuurlijk zou ik er niks van zeggen, het gaat je simpelweg niks aan in welke taal andere mensen met elkaar spreken. Stel jezelf de vraag of je het net zo'n probleem had gevonden als het amerikanen waren geweest die toevallig op vakantie zijn. Je weet immers nooit waarom iemand geen nederlands spreekt, daar kunnen duizenden redenen voor zijn. Als jij in Spanje bent, spreek je dan spaans of nederlands tegen de mensen met wie je bent?

Ha, die Jojo; Het staat eenieder in ons lang gelukkig vrij onderling de taal te spreken die hij wenst. Zolang men niet verwacht dat anderen die taal ook machtig zijn is er wat mij betreft niets aan de hand. Als ik met mijn familie of vrienden in het buitenland ben praten we onderling ook gewoon in de taal waarin we ons het best uitdrukken. Overigens wel vrij uniek, een Turks/Marrokaans gezin; zo vaak zie je die combinatie niet. ;-) Of waren ze misschien zelfs Irakees, Iraans of Afghaans? Toegevoegd na 15 uur: "in ons lang" = "in ons land" Toegevoegd na 15 uur: Toevoeging: er is overigens nog een hele goede reden waarom niet-Nederlandstaligen onderling vooral hun eigen taal zouden moeten spreken. Mijn vrouw heeft in haar werk maar al te vaak gemerkt dat als mensen die onze taal nog niet helemaal machtig zijn onderling wel Nederlands gaan spreken zij juist elkaars fouten overnemen en versterken. Een andere taal leer je het best van mensen die hem echt goed beheersen.

Gewoon. Lekker wachten op je beurt, een tijdschrift bladeren. waarom vond je dat zo onprettig? Op het moment dat je intalie in een wachtruimte zit en niemand verstaat ga je ook niet afvragen of ze toevallig over jou zitten te praten. Mijn vrouw en ik gaan soms bewust in een andere taal spreken als we of nederlanders danwel duitsers om ons heen zien. Gewoon, voor privacy.

Wat je ook kunt doen (antwoord nummer 2987) is de taal bestuderen. Hoor je woorden die ze vaak herhalen? Probeer korte zinnetjes in jezelf te herhalen. Of je kunt de de sociale structuur van de familie bestuderen. Wie reageert op wie? Wie maakt de meeste grappen / heeft het hoogste woord?

NIets van zeggen. Het is niet prettig dat mensen in een kleine ruimte zoals een wachtzaal hardop praten. Maar dat ze dat doen in hun eigen taal dat is absoluut geen reden om achterdochtig te worden. Ik heb een multiculturele relatie en enkele weken geleden sprak ik op de trein met mijn vriend Engels, toen een oudere dame zich moeide in onze conversatie. Ze zei toen dat ze helemaal niets begreep van wat wij elkaar vertelden en geen Engels verstond, ik heb haar dan ook gezegd dat dat niet hoefde!! Ze zei toen dat ik mijn vriend Nederlands moest leren, ik heb toen niet meer gereageerd, mijn vriend spreekt immers Nederlands ( en nog 3 andere talen)maar wij verkiezen onder elkaar Engels te spreken omdat dat voor ons het gemakkelijkst praat. Mogen we? Mogen zij?

Ik zou me dus erg generen en ergeren, omdat het gewoon betuigd van onaangepast gedrag. Desnoods zou ik hun er op aan spreken om dat gewoon in het Nederlands te gaan doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100