Nee.

Het feit dat je zegt dat je iets niet als waardig/wettig/wezenlijk beschouwt betekent niet dat je zegt dat het in essentie niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Niet per definitie, erkennen is de wettelijkheid ergens van toegeven. Meestal komt het er echter wel op neer en bij ontkennen staat als een van de mogelijkheden dan ook "niet erkennen".

Overigens is er een overduidelijk voorbeeld te geven: als je als vermoedelijke het kind van je/een vriendin niet erkent, wil dat zeker niet zeggen dat je ontkent dat er een kindje is... je neemt alleen niet je verantwoordelijkheid voor een kindje dat wellicht niet van jou is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zit iets tussenin.

Bijvoorbeeld;
- theïsten erkennen dat god bestaat.
- atheïsten ontkennen dat god bestaat.
- agnostici weten het niet; ze erkennen noch ontkennen dat god bestaat.

Het kan zijn dat iemand nog geen standpunt heeft ingenomen. Deze persoon erkent noch ontkent iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het antwoord dat ik wilde geven toen ik zoeven de vraag las. Ik erken God niet, maar ik kan zijn bestaan ook niet ontkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben geen van drieën :)
- Geen weter
- Geen ontkenner
- Geen 'geen-idee-er' Het ligt misschien wel aan de definitie die je hanteert. Neem het godsbeeld van veel kerkelijken en ik ben atheist Neem het godsbeeld van Spinoza en ik kan
op mijn knieën daarvoor.... Dat weet ik heel zeker:)
Taalkundig is erkennen iets anders dan ontkennen. Niet erkennen of niet ontkennen zijn m.i. verschillende begrippen.

Er zit wel het woord "kennen" in en beide woorden hebben natuurlijk wel een verband met elkaar. Iemand kan ontkennen een koekje uit een trommel te hebben genomen, maar in dit opzicht kan je niet "niet erkennen" een koekje te hebben genuttigd.

Erkennen heeft meer te maken met "bestaan". Je kunt iemand niet erkennen in de zin dat je er niet mee te maken wilt hebben. In geval van iemand die beweert je kind te zijn kan je die bewering ontkennen of het kind niet erkennen. Dan bedoel je toch wezenlijk iets anders, want bij erkennen gaat het in dit geval ook om juridische consequenties.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:56:07
oh, sorry, ik zie dat ik in mijn enthousiasme hetzelfde antwoord geef als Hufkes. Dan heb ik verder niets toe te voegen en geef Hufkes +1.

Toegevoegd op 29-05-2009 21:56:21
Ere wie ere toe komt ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt is in de praktijk wel hetzelfde...

Maar logisch is dat niet hetzelfde...
Niet erkennen is niet ontkennen, noch wel ontkennen...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik erken je vraag, maar een goed antwoord geven hierop kan ik niet, en dit moet ik bekennen. Toch ontken ik dat ik het ooit niet zou weten.