In verband met de begrafenis van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Friso in Lage Vuursche vrijdag 16 augustus 2013 heeft de minister-president een bijzondere vlaginstructie uitgegeven om van alle hoofdgebouwen van de Rijksoverheid die dag de Nederlandse vlag halfstok te voeren.

Provincies en gemeenten en de 3 openbare lichamen in Caribisch Nederland wordt verzocht dienovereenkomstig te handelen, evenals de buitenlandse diplomatieke vertegenwoordigingen.

(particulieren zijn niet verplicht zich hier aan te houden natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

Bij bijzondere gebeurtenissen in de Koninklijke familie (zoals geboorte, huwelijk, overlijden), kan een speciale vlaginstructie afgekondigd worden.

Dat is op dit moment nog niet gebeurd. Tot nader orde wordt er dus niet gevlagd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sommige gemeenten hebben de vlag al wel halfstok gehangen, maar dat is niet verplicht.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Friso was geen lid meer van het koningshuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bamibal heeft het ook over de koninklijke familie (net zoals genoemd in de vlaginstructie)
Huis en familie is een groot verschil
Friso behoorde wel tot de koninklijke familie, maar niet meer tot het koninklijk huis.
Ik denk dat er daarom geen bepaald vlag protocol is , maar dat ieder (particulier of gemeente) mag vlaggen zoals zij dat verkiezen.