Wanneer je niet telkens een daklozenkrant wilt kopen kun je dan ook gewoon wat geven?

Regelmatig willen daklozen me een krant verkopen. Maar wanneer ik ze best wat geven wil maar geen krant wil, kan ik ze dan ook gewoon geld geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik boodschappen moet doen en ik zie ze staan neem ik altijd wat lekkers voor ze mee.
+ voor je hart op de goede plaats
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik doe dat ook wel eens maar ik geef dan gewoon meer dan ze er om vragen en zeg dan gewoon laat de krant maar zitten

Het beste antwoord

Toevoeging die ik nog mis:

Voor veel mensen is het hebben van een baan toch wel iets van "trots".
Dus verkopen voor geld geeft je een gevoel van waarde. Als je iets verkoopt, en iemand wil betalen, ben je blij met wat je doet.

Dus mocht je een verkoper van een daklozenkrant graag iets willen toestoppen: geef hem/haar het geld erbij, en hij/zij heeft het gevoel dat hij jouw dag ook iets beter maakt. En dat hebben ze nodig!!

Toegevoegd na 9 uur:
Met "geef hem/haar het geld erbij" bedoelde ik eigenlijk "geef niet alleen geld, maar neem die krant mee!". Als je geld krijgt, voel je je een bedelaar, als je een krant verkoopt voel je je verkoper, en dat is een veel betere baan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (22)

Dat kan zeker. Echter, je moet hierbij mee uitkijken: Bedelen mogen ze niet als ze de krant verkopen. Dus dat kan een probleem opleveren.

Ik koop wel eens een krant, en dan geef ik de krant terug. heb je hetzelfde effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat. Ze zullen het met alle liefde van je aannemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan geen probleem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat doe ik regelmatig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor dat kan, maar ik weet dan niet waar dat geld heen gaat. Aangezien daklozen een bepaalde hoeveelheid kranten meekrijgen, waar dus ook een bepaald bedrag tegenover staat. Dus stel, jij geeft ze een euro zonder een krant mee te nemen, dan heeft hij een euro extra verdiend, die hij mss in eigen zak kan stoppen.

Maar er zijn genoeg mensen die dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jahoor tuurlijk, ik kom ze ook wel tegen en zo'n krant daar heb ik niks mee, dus druk ik gewoon een euro in de hand. Bij ons winkelcentrum staat een vrouwtje en zij is er altijd onwijs blij mee. En dat doet me ook altijd weer goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gaf bijna het zelfde antwoord maar had die van jou nog niet goed gelezen. +
ja zeker wel , maar de bedoeling is dat je die krant koopt, ik geef de krant wel terug of ik geef een euro en zeg ik laat maar hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Af en toe koop ik een krant , ik betaal hem dan , en geef
de krant dan terug , en zeg dat ik niet kan lezen.
Vaak willen ze dan ook nog het geld teruggeven.
Maar dat hoeft dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha zeg dat jij niet kan lezen humor +
Ik koop nooit een krant van ze, en geef ze ook geen geld.
Met geld kopen ze weer drank.
Zelf geef ik heel erg vaak een pak koekjes of een zak krentenbollen. Ze zijn altijd blij en bedanken me. Zo weet ik in ieder geval je hebt vanavond in ieder geval brood. En of ze een krentenbol ruilen voor een flesje bier dat zie ik dan niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel als je dat wil.
het zou jammer zijn als dit de persoon kwaad maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze personen zijn altijd erg vriendelijk en nooit opdringerig en altijd blij met alles wat ze krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik ken er een die wordt gewoon kwaad als je geen krantje van hem koopt, dan is de lol er voor mij wel snel af. :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit mag echt niet. Als de winkelier dit te horen krijgt zullen ze contact opnemen de organisatie en gaan ze er wat aan doen.
Ik neem nooit de krant maar druk hem wat geld in zijn hand, in mijn geval een man. Hij is daar erg blij mee! En ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor.
doe ik ook weleens.
is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is aan een kant niet heel verstandig, dat is te gemakkelijk voor ze om aan geld te komen.
Dit zeg ik omdat we in Egypte werden geadviseerd om de bedelende mensen/kinderen geen geld te geven. (maar bv een pen, want de kinderen die een pen hebben kunnen naar school)
Als we ze geld blijven geven, dan bouwen ze daar hun bestaan op. Ze worden dan niet gemotiveerd om op een andere manier aan hun geld te komen. (werken bv)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar hoef je bij daklozenkrantverkopers niet bang voor te zijn, over het algemeen werken die langer en harder dan jij en ik bij elkaar. Daklozenkrantverkopers zijn dan ook geen Egyptische kinderen.
Ik koop die kranten niet meer en geef ook geen geld.

Ervaring vanuit mijn beroep:
Over het algemeen hebben de verkopers allemaal een uitkering en vaak ook gewoon een dak boven hun hoofd. veel steden hebben namelijk slaaphuizen waar ze terecht kunnen. Voor ongeveer 400 euro kunnen ze dan naast onderdak ook hun natje en droogje krijgen. Blijft van hun uitkering dus nog een paar honderd euro over, die ze vrij kunnen besteden.

Dat vrij besteden houdt in de praktijk helaas meestal in, dat het geld op gaat aan alcohol, drugs en sigaretten. Als ze daarna door het verkopen van de krantjes of door het krijgen van geld nog meer binnenhalen, worden er alleen maar meer slechte dingen van gekocht.

In de APV van de meeste Nederlandse gemeenten staat trouwens dat actief bedelen niet toegestaan is. Passief bedelen dus wel. Houdt in de praktijk dus in dat je niet om geld mag vragen. Geld aannemen, als je er niet direct om gevraagd mag wel. Met een bordje zitten, waarop staat dat je graag geld wil, wordt bijv ook niet gezien als actief bedelen. De truc met eerst een krant kopen, en daarna de krant terug geven, terwijl je het geld laat houden, is dus helemaal niet nodig.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hebben mensen geen vaste woon of verblijfplaats nodig om een uitkering te krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer dat ik geen antwoord krijg Alpha.
het zal niet de bedoeling zijn, maar die krant heb je zo uit en tig ervan is niet nodig. Ik geef gewoon ook een beetje geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef regelmatig geld zonder de krant te kopen..
Lijkt mij niks mis mee..
Je bent toch vrij om te geven en vrij om te nemen?

Zo hoeven ze ook een boom minder voor me om te kappen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk kan je iemand wat geven.

Meestal komt een goede bedoeling wel goed over.
En als je denkt dat het een belediging zou zijn voor de ander is het al een belediging omdat zo zou denken.

Dus gewoon doen als je dat graag wilt doen..

Het kan geen kwaad, en als het kwaad kon dan was het niet zo bedoeld..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkopers worden afgerekend op het aantal verkochte kranten. Als jij hen iets geeft zonder een krant te kopen is dat een gift en kan hij dit in zijn eigen zak steken. Je creëert/stimuleert hiermee wel bepaalde (onwenselijke) gedachtes en acties. Dus niet doen. Koop de krant en geef hem aan een ander of laat hem achter in een restaurant of trein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een uitgebreid gesprek gehad met een dakloze kranten verkoper. Het antwoord is nee, je bombardeert ze tot bedelaars en wat vooral erg belangrijk is, dat ze gestimuleerd worden om weer nieuwe kranten in te gaan kopen dus zelfstandig handelen voor een beter bestaan en zich daardoor ook waardevoller voelen, i.p.v. dat ze het geld niet 'verdienen', maar gewoon krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je dat wil mag je maar pas op sommige daklozen zijn gevarlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
? Waarom niet.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, omdat ze 't misschien niet aan zouden mogen nemen wanneer ze aan het kranten verkopen zijn, er zijn bepaalde regels tijdens het verkopen.