Dat zijn aanhangers van het fascisme.

Maar wat is dan fascisme?

Dat is niet eenduidig te definiëren. Het is een dermate complex en gevarieerd verschijnsel, dat moeilijk beknopt is te omschrijven.

Het fascisme is de tegenstander van zowel de traditioneel linkse als rechtse politieke partijen, het minacht contemporaine conservatieve instellingen, vereert machtsvertoon en het gebruik van geweld gericht op de omverwerping van de bestaande maatschappelijke orde.

Het fascisme kent een autoritaire structuur met aan het hoofd daarvan een leider aan wie charismatische eigenschappen worden toegeschreven, het streeft naar de instelling van een politieke dictatuur en naar de volledige controle over het maatschappelijk leven en de sociale en culturele organisaties.

Het fascisme is extreem nationalistisch en pleit voor een continue strijd om de eigen natie te kunnen doen overleven te midden van andere staten.

Het fascisme berust in hoofdzaak op de maatschappelijke middenklasse en streeft naar sociale eenheid en de opheffing van alle bestaande klassen- en belangentegenstellingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Stel dat een bekende speler bij Feyenoord voorzitter zou worden en alleen inspeelt op gevoelens van onvrede. Geen rekening zou houden met stemmen van anderen en Vak S (of misschien is de naam veranderd) zou gebruiken om zijn macht uit te breiden. Het liefst met wat hulp van grote bedrijven met geld. Neem bijvoorbeeld de Postcode Loterij. En dat allemaal zou verkopen onder de noemer van verbetering.

Dan zou je te maken hebben met fascisme. Maar gelukkig is dat niet het geval en is het een mooie club.