Wie moet je in dit geval als eerste bellen ? (zie uitleg)

stel je komt er achter dat je oude buurvrouw is overleden.
wat moet je dan als eerste doen?
moet je de politie bellen ? de huisarts ? of moet je zelf de fam bellen als je weet wie dat zijn ?

14 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij alma uitvaartzorg staat precies beschreven wat je moet doen als iemand is overleden.

Het beste antwoord

Dat is afhankelijk van de situatie. Bel in ieder geval alleen 112 als ze nog te redden is of als er sprake is van een direct andere noodsituatie.
Als je de familieleden kent zou ik die bellen en in overleg met hun een arts laten komen om de dood vast te stellen.
Ken je de familie niet, dan is de politie bellen de beste optie. Zij kunnen dan de woning in gaan en de familie gaan opsporen zodat die in kennis gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk dat je de familie eerst maar moet bellen, en dan kun je overleggen wie de arts en de rest belt die gebeld moeten worden.

Toegevoegd na 34 seconden:
De politie hoeft dan volgens mij niet.

Toegevoegd na 44 minuten:
112 alleen bellen als diegene geen natuurlijke dood is gestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom een min? Je kunt het gewoon vinden op internet.
En bij ik heb het vorige week meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de min was niet van mij maar wel verdient vind ik, de politie moet bijna altijd als je een dood persoon vind. je kan van tevoren toch niet weten of ze aan een natuurlijke dood zijn gestorven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De arst moet geloof ik als eerste, maar als je niet weet welke arts kun je de familie eerst raadplegen. Zo bedoel ik het eigenlijk.
eerst de politie om naar binnen te komen en uit te zoeken of er geen misdrijf in het spel is daarna wordt de dokter gebeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er achter bent gekomen,dat je buurvrouw is overleden,is dat niet op paranormale wijze gebeurd,maar ben je waarschijnlijk al in het huis geweest.Dat de politie gewaarschuwd moet worden is juist,maar niet om het huis binnen te komen.
Eerst 112 en gelijk daar achteraan een familielid. Anders moet de familie dat weer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst een arts, die zal immers moeten vaststellen dat de vrouw overleden is. Daarna gelijk de familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die arts heeft geen sleutel van dat huis, dus dat helpt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een arts mag het huis pas betreden naar dat de politie de deur geforceerd heeft en geconstateerd heeft of er geen sprake is van een misdrijf of zefdoding
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat in de vraag toch helemaal niet dat de buurvrouw in een afgesloten huis ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder staat er dat het een oude vrouw is, laten we er aub van uit gaan dat deze vrouw een natuurlijke dood gestorven is.
Natuurlijk bestaat er een mogelijkheid dat het om iets anders gaat, maar om daar nou gelijk vanuit te gaan.
Als je in een bejaardenhuis, 's morgens een patient in bed vind die overleden is bel je ook gewoon eerst een arts en dan de familie. Ben je van de thuiszorg en kom je bij iemand binnen die overleden blijkt te zijn, hetzelfde. Daar komt echt niet elke keer de politie bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja nelly3 dat had ik ook in gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij je overleden buurvrouw vind, neem ik aan dat jij in het huis bent, dus kun jij de deur open maken voor de arts.
De arts moet altijd eerst worden ingeschakeld, want jij weet teneerste niet of ze wel echt dood is, en ook niet hoelang, of ze eventueel nog te reanimeren is, een arts kan dat beter.
Dus ja +1
rebecca
14 jaar geleden
ik ga idd gewoon van natuurlijke dood uit. ik woon in een straat met 70% alleenstaande oudere vrouwen en vraag het me gewoon af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sluit me geheel aan bij de reactie van Whiteeagle! +je!
Familie is altijd het beste, die kennen de overledene het best en weten ook welke huisarts ingeschakeld kan worden.

Ben je niet helemaal zeker hoe of wat met de familie, bel dan de politie via 112. Je voorkomt hiermee dat als de buurvrouw nog te redden is hulp te laat komt.

Zorg wel dat als de politie ter plaatse komt er een sleutel(houder) beschikbaar is anders is het zonde van de schade die er ontstaat bij het openen van de deur.

Heel veel sterkte.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is niet waar dat 112 altijd gebeld moet worden in geval van overlijden. Dan heeft de politie het heel erg druk! Bij constatering door familie kan er op verzoek en mogelijke onnatuurlijke dood politie bij gevraagd worden voor onderzoek.

Wel is waar dat er altijd een (huis) arts ter plaatse moet komen voor het vaststellen van de dood. Ook deze kan weer beslissen tot het niet afgeven van een verklaring van natuurlijk overlijden zodat alsnog de politie ingeschakeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst 112 bellen. Vervolgens zullen de hulpdiensten (politie/ambulance) e.e.a. onderzoeken of er sprake is van een misdrijf of een natuurlijke dood. Het eerst zelf of door familie laten betreden van de woning zou eventuele sporen kunnen teniet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb pas zo'n geval meegemaakt, maar daar was geen sprake van een misdrijf. De politie is er niet aan te pas geweest en ook geen 112 gebeld en de ambulance is ook niet geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke oke we snappen nu wel dat jij dit recent hebt meegemaakt maar het is niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo gaat het in de praktijk Clee...goed antwoord+
Je moet ALTIJD eerst de huisarts bellen, of eigenlijk zelfs 112, omdat je als leek nooit zomaar de dood van iemand vast mag stellen (tenzij het hoofd gescheiden is van de romp, heb ik ooit ergens gelezen, dan mag ook een leek de dood constateren).
De huisarts - die ook in het geval 112 opgetrommeld zal worden - zal vervolgens de nabestaanden informeren. Ken je ze goed of heb je daar een goede band mee, dan mag je dat natuurlijk zelf ook doen, maar pas nadat de dood officieel is vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Arts bellen, die stelt de dood vast.
En meteen ook de kinderen bellen dat het niet goed is met de moeder.