Het zwerfvuil langs de wegen neemt toe. Hoe kunnen we met zijn allen dit ooit doen stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ik denk niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ook niet. Laat eens onderzoek zien waaruit dat blijkt? Ik hoor mijn collega's wegbeheerders er nooit over.

Het beste antwoord

Er moeten drie dingen gebeuren.

Belangrijkste is de mentaliteitsverandering om tot het besef te komen dat je niet niet overal waar je loopt, je troep kunt dumpen.

Voor de echte aso's moeten er enorme boetes op komen te staan, het is gewoon pure luiheid en hufterigheid om de rotzooi op straat te gooien. Op mooie zomerdagen verandert het strand in een vuilnisbelt binnen een dag. Men kan de zooi vol meenemen, maar ook weer leeg naar huis meenemen is teveel gevraagd.

Derde is de hoeveelheid verpakking die sterk naar beneden moet. Haal een hamburger en een milkshake bij de drive in van een fastfood keten en je krijgt een tas, doosjes, houders, bestek, cups, 10 servetten en een berg papier mee.

Het neemt niet alleen langs de wegen toe, ook woonwijken en winkelcentra zijn openbare vuilnisbelten geworden, waar zonder enig nadenken de rommel wordt neergegooid.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zijn twee dingen die helpen, het zelf gaan opruimen of verbeter de wereld en gooi zelf geen vuil meer naar buiten, als je dat al deed...

Maar boetes uitschrijven en OVERAL camera´s hangen gaat niet lukken...

Toegevoegd na 59 seconden:
En Nederland valt gelukkig nog mee, kom maar eens in Griekenland, dan schrik je elke keer weer als je in de natuur komt, het is een grote vuilnisbelt, dat Griekenland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Gooi zelf niets uit het autoraampje, wijs vrienden/kennissen die het doen erop dat het asociaal is, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door er een hoge boete aan te koppelen van minimaal 500 euro

Toegevoegd na 28 minuten:
er komen 50 miljoen blikjes en flesjes in het zwerfafval
dus zou statie geld op blikjes en flesje een idee zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de inzet van diverse media opnieuw een stukje bewustzijn creeeren en zo de algehele tendens veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel producten worden dubbel verpakt, een zak in een doos, een zak in een zak, of wat dan ook, vaak helemaal niet nodig.
En als mensen dat op straat gooien, liggen er meteen 2.
Met zijn allen geen vuil meer in de natuur gooien, maar ja, das te veel gevraagt, helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst vind ik dat het allemaal wel meevalt met het zwerfvuil in Nederland. De gemeente is daarnaast regelmatig de weg op om het vuil wat er wel ligt op te ruimen. Deze mensen zijn vaak mensen met een taakstraf, jongeren die bij de HALT lopen, of mensen met bepaalde beperkingen. Prima toch?

Om antwoord te geven op je vraag hoe we dit helemaal kunnen stoppen: dat kan niet.
Het is al verboden om vuil op straat te gooien. Als je betrapt wordt door politie, krijg je een boete. Ik vind niet dat de politie hier meer op moet controleren, die hebben veel belangrijkere dingen te doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Het valt helemaal niet mee, tenzij je referentie een vuilnisbelt is. Mij valt op dat voornamelijk jongeren de rotzooi op straat gooien waar ze lopen. Vooral bij hangplekken en in winkelcentra en in de buurt van McDonalds, moet je met een polstok over de troep heenspringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal ook niet proberen te beweren dat het in Nederland nergens een zooi is. Ik probeer het probleem alleen te veralgemeniseren, i.p.v. te beargumenteren dat een hangplek representatief is voor het zwerfvuil probleem in Nederland.
paulus811
14 jaar geleden
Het hangt er inderdaad wel sterk vanaf waar je woont. Ik woon in Rotterdam en geloof me; dat is één grote smerige bende. Niets is veilig voor de vele aso's die deze stad 'rijk' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je hoe frustrerend het is om met een prikker, de troep op te ruimen, en dat het achter je kont gewoon weer word neergegooit.
Ik heb 3 jaar in de plantsoenendienst gewerkt.
Dat krikken van vuil, is echt ondankbaar werk.
paulus811
14 jaar geleden
Whiteeagle, dat lijkt me inderdaad zeer frustrerend, maar de aso's krijgen steeds meer de macht in Nederland. Daarbij komt ook nog dat de plantsoenendienst niet gratis werkt en dus de gemeenschap voor iets moet opdraaien dat met een beetje nadenken helemaal niet nodig is.