Waarom word er bij formulieren bijna altijd naar je geslacht gevraagd?

Ik snap dat dat bij bijvoorbeeld je bank of je zorgverzekering e.d. wel moet, maar het moet ook bij het online bestellen van bioscoopkaartjes (dat deed ik laatst) en ik vraag me dus af waarom dat altijd moet? Naar mijn idee heeft het bij veel dingen geen meerwaarde. Als ik bij die bioscoopkaarten bijv. mevrouw had aangekruist dan konden ze me niet weigeren want ik had toch al betaald.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een + voor jouw vraag omdat je me onverwacht op een boeiend denkspoor hebt gezet, waarvoor DANK! Liefs en fijne dag nog!

Het beste antwoord

Ingeval van de bioscoopkaarten zijn er verschillende mogelijkheden.

Ofwel gaat deze vraag van de filmmakers uit omdat ze willen weten bij welk publiek de aankondiging van de film het best aanslaat.
Ofwel gaat deze vraag uit van het bioscoopcomplex zelf en gebruiken ze die info om onder andere hun infrastructuur en hun wijze van ontvangst zo optimaal mogelijk aan te passen aan de geïnteresseerde doelgroepen.
Ofwel dienen deze gegevens om in één of andere statistiek te verwerken.

Maar...
je hebt wel een punt wat die meerwaarde betreft want je kan bij dit soort formulieren ook ongestraft een ander geslacht, andere leeftijd e.d. invullen en daar gaat de exactheid van de resultaten dan hé.

Laat de vragen van anderen in ieder geval jouw levensvreugde of jouw zin voor bioscoopbezoekjes niet bederven en Geniet van wat is zoals het is ;-)

Liefs en Fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat is omdat er bij de bevestiging meestal met email keurig kan worden vermeld mevrouw of meneer wel zo netjes.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me het goede antwoord, plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oooh Viri, daar word ik als niet-typisch meisje altijd zo boos van, die gender-gerichte reclame ;-) Ik heb als tiener ooit nog eens een hele boze brief aan de Libelle gestuurd over reclame voor de Kijk: Gun uw man of zoon ook zo'n leuk blad...
Antoni
10 jaar geleden
Wat was de reactie van Libelle, Stippel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat zou inderdaad één van de redenen kunnen zijn + Liefs en fijne dag nog!
Bedrijven leggen klantenbestanden aan. Die gebruiken ze om mailings e.d. te versturen (dus voor reclamedoeleinden). En soms verkopen bedrijven hun adressenbestanden door aan andere bedrijven, zodat díé ze weer kunnen gebruiken voor reclame.
In beide gevallen hebben bestanden met meer informatie meer waarde. Neem het voorbeeld met de kaartjes. Stel je voor dat ze reclame willen maken voor een echte 'mannenfilm'. Dan is het wel zo handig als ze zich daarbij op de mannelijke klanten richten. Maar het kan ook zijn dat een bedrijf reclame wil maken voor make-up of een sexy bh. Dan zullen ze zich juist op de vrouwen richten.

Dus het gaat om een nette aanhef (zoals in het andere antwoord staat), maar ook om de doelgroep goed te kunnen selecteren. Daarvoor kunnen ook andere criteria worden gebruikt, zoals leeftijd.