6jaar terug zijn ik en me vriend gaan samenwonen hij heeft veel schulden mee genomen daarin nu gaan we uit elkaar draai ik nu ook voor zijn schulden

hij staat niet op het huurcontract en we hebben ook geen samenlevingscontract

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dan kan jij mijns inziens niet opdraaien voor zijn schulden

Hoe kom je erbij eigenlijk? Zegt hij dat of iemand anders?

Laat je niet gek maken dan.
Het was wat anders als je gehuwd was in gemeenschap van goederen en als er iets ongunstig stond in een samenlevingscontract, maar die heb je niet.

Als je het heel zeker wil weten dan vraag je t even aan een advocaat. Sommigen hebben het eerste half uur gratis, maar met een belletje kom je er ook.

Ik weet alleen niet hoe het is als je vriend wel bij het gba bij jou ingeschreven staat. Daarom bel even een advocaat of meerdere voor de zekerheid.

Wat je ook kan doen is deze vraag stellen op het rechtenforum.

Daar zitten wel mensen die daar een heel zeker antwoord over kunnen geven

Dofa
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of even naar het juridisch loket van je gemeente gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie toevoeging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook via internet een vraag stellen aan juridisch loket. Hoeft ze niet helemaal een afspraak te maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je kunt ook nog bellen met het juridische loket, gratis.

Andere antwoorden (8)

Volgens mij dan niet hoor. Wel schulden die op jullie beider naam staan maar als je geen enkel iets hebt vastgelegd verder is het allemaal voor hem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij de hoofdhuurder bent draai jij op voor de hele huurschuld. Voor zijn overige schulden kun jij niet opdraaien volgens mij, want jullie 'zijn niks van elkaar'. Tenzij hij natuurlijk schulden gemaakt heeft op jouw bankrekening, dan ben je de pineut vrees ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet getrouwd bent of niet samenwonend bent, mag dat geen probleem zijn...

Toegevoegd na 50 seconden:
Tenzij je voor iets hebt getekend.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of jouw vriend op het huurcontract stond of, of jullie een samenlevingscontract hebben of niet is volgens mij minder doorslaggevend dan dat jullie voor het bevolkingsregister beiden op hetzelfde adres stonden ingeschreven.
Enfin, zo is dat in België toch.
Volgens mij bevraag jij je voor dit soort zaken beter bij een officiële instantie in jouw buurt dan ben je zeker van correcte informatie.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jij draait niet op voor zijn schulden. Als jullie de vaste lasten (huur energie, water) niet betaald hebben dan moet je goed kijken wie het contract heeft afgesloten. Als jij dat bent, ja dan ben je voor die schuld(en) dus wel aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij bent alleen voor de helft verantwoordelijk voor gezamenlijk gemaakte schulden. Wanneer je nergens voor getekend hebt dan waren en blijven het zijn schulden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen schulden krijgen van de ander als je een geregistreerd partnerschap heb of onder gemeenschap van goederen bent getrouwd ( en dan gaat scheiden heb je ze ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor op zijn naam afgesloten financiele transacties hoef je niet op te draaien.

Even is het punt dat hij (in theorie) niet verantwoordelijk is voor de huurschuld.

Alles wat echter op beider naam is afgesloten is op ieder persoonlijk volledig verhaalbaar.
Dat betekent, dat als jullie een gezamelijke bankrekening of DK hebben en hij haalt dat leeg (neemt alle reserveruimte aan geld op) Dan draai je waarschijnlijk voor de totale som op als hij geen geld heeft (of dit aannemelijk maakt.)

Watje in dat geval wel kunt doen , is zelf alle reserves opnemen en die terugstorten om de DK (doorlopend krediet) dan in te lossen als je ex daar niet (meer) bij kan.

Je hebt je helaas lelijk laten uitkleden, vrees is.
Beperk zijn mogelijkheden om nog verder geld op te nemen of schulden te maken die op jou verhaalbaar zijn.

Trek machtigingen aan hem DIRECT in.
Mobiel abonnement op jouw naam en in zijn gebruik direct blokkeren

Maak tevens een schuldvergelijk op.
Deel de woonkosten over de jaren door twee en stel je ex daarvoor ook aansprakelijk.

Je beseft wellicht niet dat jij mogelijk de grootste schuldeiser bent.

Bescherm je dus tegen verdere uitbuiting en misbruik.
Ik ga er in mijn benadering vanuit dat je verhaal integer is.

Wacht niet langer, als de degens gekruisd zijn kunnen er nog rake (financiele) klappen vallen.
Stel je eigen vermogen en bezittingen buiten zijn bereik.
Omdat hij niet ingeschreven staat op jullie adres als huurder, kun je hem zonder meer de deur wijzen, gebruikt hij geweld, meldt dit direct bij de politie.

Provoceer hem echter niet onnodig en vermijd onnodige ruzie.

Mogelijk is hij bereid zijn schulden onder ogen te zien en wil hij je toch vergoeden.
Dat sla je met onnodig ruziemaken de grond in.

Dat blaat echter onverlet dat je ALLE machtigingen direct intrekt.