Waarom vinden veel mensen het moeilijk om levenservaring en leeftijd los van elkaar te zien?

Men stelt vaak dat als je ouder bent je meer levenservaring heb opgebouwd. Echter kun je er ooit de intensiteit van de ervaring uit op maken.

Iemand die bijvoorbeeld 23 is, 3 maanden in coma heeft gelegen en hieruit is hersteld, broers is verloren door dood, hierdoor een wereldreis van een jaar gemaakt.

heeft in mijn ogen meer levenservaring dan iemand die 50 jaar lang achter het bureau van zijn baas zit.

Voorbeeld is natuurlijk hypothetisch maar geeft wel aan wat ik bedoel.

Toegevoegd na 7 minuten:
ooit = nooit natuurlijk....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Je hebt helemaal gelijk...

En het zit nog anders, levenservaring krijg je mee... Er zijn kinderen met veel meer levenservaring dan oudjes... Kristal-kinderen noemt men die... Maar die komen hier op deze aarde compleet met levenservaring...

Levenservaring doe je op als je ervaart dat je leeft... Dat kan en dat doet niet iedereen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoo dat zet je mooi neer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zij die dat niet los van elkaar kunnen zien, laten zien geen levenservaring te hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probleem is dat is wist je een antwoord zou geven dat mijn beeld onderstreept. Dus +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zo veel levenservaring als jij, moest je dat toch zelf al wel weten... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boys of Brazil??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@DagDag... Die ken ik niet... Boys of Brazil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (9)

Levenservaring.. het woord zegt het al he!!
Dat kun je alleen opdoen als je leeft.. en sommige dingen overkomen je onbewust.. en sommige bewust...

Toegevoegd na 47 seconden:
En inderdaad.. dat heeft niks met leeftijd te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die 50 jaar achter het bureau van de baas heeft gezeten, heeft andere levenservaring... soms meer dan wat jij beschrijft, soms minder. Maar waarschijnlijk niet zo heftig als wat jij onderschrijft.

De vraag is maar net wat het toevoegt als je in coma hebt gelegen en daarvan bent hersteld. Een wereldreis geeft je een speciale kijk op andere culturen, het verliezen van een familielid doe je ook van achter je bureau. Daarmee wil ik niet zeggen dat die speciale gebeurtenissen die je beschrijft onbelangrijk zijn, maar ik geef wel aan dat het begrip 'levenservaring' ook gekoppeld moet worden aan 'rijpheid'. En dat komt echt alleen maar met de jaren.
itsme
14 jaar geleden
Voor een gedeelte is het aangeleerd. Voor de rest denk ik er veel mensen zijn, die het best los kunnen laten als het in hun voordeel valt. Levenservaring is iets waar ze zich op beroepen, een soort statussymbool.
En statussymbolen trek je naar je toe, en als dat niet kan dan schuif je ze naar degene die het minst gevaarlijk voor je positie is (de oudere).

Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoe veel levenservaring bepaald wordt, door de ernst van de meegemaakte ervaringen in je leven. Ik denk dat het net zo bepalend is hoe sterk je zaken doorleeft.

Als ik zie hoe mijn dochter meeleeft met emotionele zaken in bijvoorbeeld een film/boek, dan denk ik dat zij daar ook levens'ervaring' uit haalt. Wat er allemaal op een kantoor gebeurd, daar kun je een leven aan informatie uit halen. Je moet alleen wel een goed verstaander zijn, erg open staan. Het is de wereld in het klein.

Je kunt natuurlijk niet zeggen dat je ervaring hebt met autorijden, als je er alleen verhalen over gehoord het en films over gezien hebt. Maar een deel van de ervaring, van het gevoel kun je wel vatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leven bestaat uit fasen en in elke fase kijk je anders tegen bepaalde zaken aan. ook al zit je de hele dag op de bank en beleef niks,je hormonische ontwikkelingen gaan verder en daardoor kom je automatisch in een volgende levensfase. Hoe meer fasen men door heeft gemaakt hoe meer ervaring dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Totaal van ervaringen die men in het leven heeft opgedaan" betekent levenservaring. Het voorbeeld wat je geeft is ook heftig maar die man die achter zijn bureau zit ,heeft ook een een prive leven. Wie weet wat die heeft doorstaan? Het is subjectief ,maar leeftijd speelt echt een rol. Ik reageer ook anders nu ik 48 jaar bent als toen ik 20 was bij voorbeeld . En heb veel geleerd en denk ik heel anders toen ik jonger was. Dat komt toch door de levenservaring die ik op deed en nog doe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij,wordt hier ervaring vewisseld met levenservaring. Levenservaring doe je (meestal) op door langer te leven. Er zijn idd mensen,die,al leven ze 384 jaar geen enkele levenservaring opdoen,omdat alles van ze afglijdt als regen op een ingevet stuk zeildoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levenservaring kun je zien als het totaal aan ervaringen opgedaan zolang je leeft. Of je kunt het zien als het totaal aan ervaringen opgedaan tijdens je leven (tot dat moment).

Maar deze ervaringen zijn niet alleen maar heftige ervaringen. Het gaat ook om kleine dingen. Om opgedane ervaring met alle facetten van het leven. En hoe ouder je wordt, hoe meer je de wereld hebt zien veranderen. Je hebt dus meer dingen meegemaakt.

Als je nu kijkt naar de betekenissen van het woord ervaring dan dekt dat de lading eigenlijk al:
Ervaring = Vorm van kennis die mensen in de praktijk opdoen
Ervaring = Dat wat men in het verleden heeft meegemaakt en zo nodig in de praktijk van alle dag kan toepassen en/of overdragen op anderen (= praktische overlevering).

Iemand die jong is, en veel heftige dingen heeft meegemaakt heeft inderdaad een bepaalde groei doorgemaakt die een ander van zijn leeftijd niet heeft doorgemaakt. Maar dit gaat over ervaringen op een bepaald vlak, en niet over het geheel aan ervaringen wat men gedurende het leven opdoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je ook los zien van elkaar, juist in deze tijd.
Er worden steeds meer kinderen met de wijsheid uit vorige levens.
Zij zijn hier met een speciaal doel, namelijk alles transformeren naar een nieuwe tijd, en bewustzijn brengen.
Los hier van ken ik ook vele ouderen die geestelijk een zeer laag niveau laten zien.
Dit zijn mensen die weinig gegroeid zijn, doordat ze het materialisme aanhingen, zodat ze geestelijk niet of nauwelijks gegroeid zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levenservaring en leeftijd zijn onverbrekelijk met elkaar vebonden. Maar niet iedereen pikt evenveel levenservaring op in de loop der jaren.
Het is hetzelfde probleem als onderwijs en kennis.