Ben je asociaal als je mensen voor de deur laat staan?

als je meerdere malen hebt aangegeven dat je niet gesteld bent op spontaan bezoek, en liever eerst een telefoontje of mailtje ontvangt om een afspraak te maken?

14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vervelend dat ze jouw wens niet gewoon respecteren.

Het beste antwoord

Is helemaal niks asociaals aan. Je bent juist heel duidelijk. Het is jouw leven en jij bepaalt de regels. Het is juist asociaal als mensen dat niet respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee.

De regel bij ons thuis is: Je mag spontaan langs komen, maar je loopt dan het risico dat we geen tijd hebben. En na een kop thee vlieg je de deur uit.

Als jij aangeeft dat je er niet op gestelt bent spontaan gasten te ontvangen, dan geef je dat aan bij je vrienden en bekenden. Als ze dan toch spontaan komen zijn de gevolgen voor hun. Het is eigenlijk heel onvriendelijk om spontaan langs te komen als al aangegeven is dat je daar niet van houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee je hebt duidelijk aangegeven wat jij wil dus ik het niet asociaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er al iemand asociaal is, is dat die ander. Die geen rekening houdt met een duidelijk verzoek van jou, waar hij/zij gemakkelijk aan kan voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als je het al een paar keer aangegeven hebt is het niet nóg duidelijker te maken. Ik doe het zelf ook niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar wat wellicht een leuke manier is om ermee om te gaan is bij de deur een afspraak maken.

"Goh, wat leuk dat je een afspraak komt maken om een keer langs te komen, even m'n agenda pakken..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het aangegeven het kan maar duidelijk zijn, jammer dat mensen daar geen rekening mee houden.
Ik vind het niet asociaal van jou omdat je er duidelijjk over geweest bent. Het mag jou grens zijn. Maar helaas kan het mensen ook afstoten die het niet begrijpen of inzien. Sommige mensen kunnen spontaan handelen en denken kom we gaan even gezellig langs Rieneke. Maar ik neem aan dat de gene die onverwachts voor je deur stond ook op de hoogte was? Dat moeten ze maar respecteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat is heel normaal en je eigen keuze,
ik laat zo vaak mensen staan.

Als wij aan het eten zijn zwaaien we zelfs.
Dan komen ze pas binnen als iedereen is uit gegeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
hahaha ik lig in een deuk om dat zwaaien :))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ,ik zie het ook voor me hahaa 'hoi ' handop steken en weer door eten.
Heb je dit vanaf het begin gezegd, of liet je het eerst gebeuren tot je het zat werd? Als dat laatste het geval is, kan je op nogal wat tegenstand rekenen. Men snapt niet waarom je nu opeens 'moeilijk doet'. Ze kunnen zelfs boos op je worden, vooral mensen die niet zo van de afspraken zijn zoals jij. Ze vinden het onzin zoals je denkt omdat zij niet zo denken. Je kunt je dan afvragen wie er nu asociaal is.

Maar blijf vriendelijk en houd je poot stijf. Het is een kwestie van grenzen aangeven. Succes en sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, als je zoals gezegd meerdere keren hebt aangegeven dat ze eerst even moeten aankondigen
Dan kunnen ze dus inderdaad het deksel op de neus krijgen.
Ik hoop wel dat het ondanks dat vriendelijk is gegaan
dat scheelt wel.
maar je bent duidelijk en helder geweest en je hebt het ook doorgezet
dus volgende keer weer precies zo.
en daarna zullen ze zeker wel even bellen lijkt me.
14 jaar geleden
Ik begrijp hélemaal, dat je het op z'n zachtst gezegd níét fijn vindt, als er mensen met een verwachtingsvolle uitdrukking op hun gezicht onverwacht op je stoep staan. Maar om ze nou daar te laten stáán : ik krijg het zelf niet voor elkaar.

Ze staan dan bij me in de chaotische kamer, en zien mij met armen vol troep en tijdschriften en studieboeken heen en weer schieten om een zitplaats voor ze te creëren op de bank, en ze krijgen niets bij de thee/koffie, omdat ik uit zelf-bescherming niets in huis heb wat 'lekker' is bij de thee/koffie.
Als ze dan, wat ongemakkelijk half zittend, op hun koffie/thee zitten te blazen, leg ik ze nóg eens uit, dat ik graag een telefoontje/mailtje vooráf heb.
Op z'n laatst dán is het kwartje dan wel gevallen, vooral als ze weten hoe m'n huisje eruit ziet als ik wél gasten verwacht....
Als ze het evengoed blíjven negeren, gaan ze maar óp de troep op de bank zitten, ik zet de tv of m'n laptop niet uit, dan moeten ze me maar nemen zoals ik ben.

Dus is het asociaal om ze weg te sturen? Dat moet je met je eigen gevoel uitmaken, denk ik. Ik krijg het nogmaals niet voor elkaar (misschien door mijn half-indonesische opvoeding??), en zou de hele avond uit m'n doen zijn.
Aan de andere kant : jij respecteert de wensen van anderen óók - dan mag je hetzelfde eisen van die anderen, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je bent de baas in eigen huis, en dat is niet asociaal om zelf te beslissen wie je binnen laat en wie niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jouw huis, jouw plek en daar ben jij de baas.
Jij mag dus bepalen of je wel of niet bezoek ontvangt.
Degene die het niet snappen heb echt een bord voor hun kop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen kwestie van asociaal of sociaal. Het is wel wat onvriendelijk. Als je duidelijk hebt gemaakt, dat je geen bezoek wil zonder afspraken, en je hebt dat duidelijk gezegd, dan vinden ze jou zo'n druiloor, dat ze überhaupt niet meer langs willen komen.

Waarom komen ze dan wel? Ik neem even aan, dat jouw vrienden geen bord voor hun kop hebben, en in dat geval, is de enige conclusie dat je het toch niet duidelijk genoeg hebt gezegd.
Als ze wel een bord voor hun kop hebben, dan moet je gewoon zeggen, dat ze niet welkom zijn. Niet opendoen kan ook, maar laat dan niet merken dat je thuis bent, dat is onnodig.

Als het zovaak gebeurt dat betaal je de prijs van populair te zijn.