Wat is eigenlijk een antikraakwoning?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een woning met een betonnenvloer, deze is kraakvrij!

Het beste antwoord

Ik woon nu een tijdje in een antikraak woning, dus ik kan je er wel het een en ander over vertellen.

Om leegstand van woningen te voorkomen, laten pandeigenaren hun panden bewonen door studenten, alleenstaande moeders e.d. Ze willen dat deze panden bewoond blijven, om te voorkomen dat deze vervallen. Als ik langer dan 14 dagen achtereenvolgend niet in het appartement ben, moet ik hiervan melding maken. In dat geval komen ze dagelijks controleren of alles nog in orde is. Of er geen ramen ingegooid zijn, de deur geforceerd is etc. Vroeger mochten panden ook gekraakt worden; mensen trokken in de panden en bezette deze als het ware.

Ik zit nu in een 3-kamerappartement van ruim 60 m2. Hiervoor betaal ik slechts 105 EUR. ex gas/licht, tv en internet.

Het pand waarin ik woon staat op de slooplijst. Dat wil zeggen dat het pand binnenkort gesloopt gaat worden. Hiervan ben ik op de hoogte gesteld op het moment dat ik de overeenkomst tekende. Ik kan hier minimaal 2 jaar zitten. Er is mij echter wel verteld dat het vaak veel langer duurt voordat een pand daadwerkelijk neergehaald wordt, en ik hier tot de sloop kan blijven zitten.

In sommige gevallen gaat het om kortdurende leegstand. De eigenaar kan bijvoorbeeld geen nieuwe huurder vinden. Tussen de 'bruikleengever' en de huurder wordt dan afgesproken dat de huurder minimaal 30 dagen van te voren te horen krijgt dat hij het pand verlaten moet. De 'bruikleengever' zal dan indien mogelijk een ander pand beschikbaar stellen voor de huurder.

De 'bruikleengever' is een bedrijf dat de panden van tijdelijk beheer voorziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En is het prettig wonen, als je weet dat je binnenkort uit een huis moet, omdat gesloopt wordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik woon prettig.
Kijk, mij is vertelt minimaal 2 jaar, waarschijnlijk langer. Als je dat weet stel je daar ook op in. Ik heb dus ook niet al te veel verbouwt in het huis. Je gaat natuurlijk geen marmeren vloer leggen als je weet dat het maar tijdelijk is. ;-) Maar, op het moment dat ik hier echt uit moet, zal het 'anti-kraakbedrijf' er alles aan doen om een vervangende woonruimte voor mij te vinden. Dat staat in de overeenkomst en er zullen dan weer andere woningen zijn waar ze voor moeten zorgen. Ik studeer, en hoop in ieder geval de duur van mijn studie te kunnen blijven anti-kraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon volledig

Andere antwoorden (5)

een woning waar tijdelijk mensen in wonen om te voorkomen dat hij gekraakt gaat worden.
14 jaar geleden
Als een ruimte langere tijd leeg staat, dan zijn/waren er vroeger regels die zeiden dat dat gebouw dan bezet mocht worden door mensen om in te wonen. De mensen die er wonen krijgen na verloop van tijd dusdanig veel rechten dat ze eigenlijk niet makkeljik meer verwijdert kunnen worden

Omdat veel eigenaren het idee dan er gekraakt wordt niet zo fijn vinden, zijn er instanties die zich toe leggen op anti-kraak: Oftewel: Je neemt bv een groep studenten en biedt deze goedkope woonruimte aan (Vaak vrijwel gratis: Allen water & energie verbuirk betalen). Deze hebben dan grote ruimtes om in te wonen, maar mogen er op elk moment (7 dagen notice oid) uit gezet worden. En omdat je zelf kiest wie er in gaat heb je meer controle over de staat van je gebouw. Dat heet anti-kraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antikraak is een vorm van gebruik van leegstaand onroerend goed, dat voorkomt dat krakers het vastgoed in gebruik kunnen nemen, waarbij een kleine groep mensen een pand 'bewaakt'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een huis wat -meestal heel goedkoop of zelfs gratis- wordt verhuurd om te voorkomen dat krakers het in gebruik nemen en het daardoor in waarde daalt en onverkoopbaar/onverhuurbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus krakers zijn niet eens met de werkwijze van antikraak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hoeft niet, maar ik kan me voorstellen dat ze het niet fijn vinden. Zo worden hun kansen om te gaan kraken ontnomen.
In een anti-kraakwoning kun je tijdelijk wonen voor weinig geld.

In Nederland is er wetgeving die burgers in staat stelt om panden die niet in gebruik zijn, te kraken voor eigen bewoning. Kraken is bij wet geregeld. In de jaren ‘70 en ‘80 vierde het kraken hoogtij. Tegenwoordig is het minder populair. Maar het gebeurt nog steeds.
Hier tegenover staat het anti-kraken: de bewoning van leegstaande panden door kraakwachten.

Krakers vinden dat ze het recht hebben panden te kraken zolang er leegstand is terwijl er ondertussen ook mensen dakloos zijn. Hierin worden ze vrij ver gesteund door de wet. Kort gezegd is het mogelijk een pand te kraken als het een jaar of langer leeg staat.

In reactie op de wettelijke regeling voor het kraken van leegstaande panden hebben eigenaren van onroerend goed gekozen om hun panden te laten bewonen. Voor een habbekrats kunnen mensen hun intrek nemen in een pand dat nog op een uiteindelijke bestemming wacht. Deze tijdelijke bewoners hebben dan nauwelijks rechten, maar kunnen vaak heel ruim wonen voor heel weinig geld. Ondertussen is het pand dan officieel bewoond en kan het dus niet legaal gekraakt worden.

Nadelen van het anti-kraakwonen zijn o.a.:
-Je geen huurder! Dit wil zeggen dat je geen huurovereenkomst hebt, en dus geen rechten als huurder! In Nederland zijn huurders goed beschermd door de wet, krakers ook, maar anti-kraak is vrijwel compleet vogelvrij. -Je bent slechts tijdelijk gebruiker van de bewuste ruimte en je bent helemaal afhankelijk van de grillen van de eigenaar van het pand. Meestal staat een pand ofwel op een slooplijst, ofwel staat het te wachten op een definitieve huurder of koper. Je kunt er in principe van de ene op de andere dag uitgezet worden, zonder dat er vervangende woonruimte aangeboden hoeft te worden.
- Ook wordt het pand meestal niet onderhouden (wacht op sloop of verkoop)

Voor meer informatie: zie link