Waarom hebben mensen snel de houding dat ze benadeeld worden, als bv een BN-er een gunst verleend wordt?

Ik denk bv aan reacties op het eerder vrij krijgen van de princesjes van Willem Alexander..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen denken nou eenmaal snel dat ze wat te kort komen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik had trouwens ook gereageerd op de bedoelde vraag. Ik ben echter sowieso van mening dat het koningshuis om reden van democratie moet worden afgeschaft.

Toegevoegd na 1 minuut:
Afgunst is een basisemotie?
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat die houding voortkomt uit twee mogelijke dingen.

!.) Een verwrongen beeld van de werkelijkheid, dus eigenlijk is in dat geval het gevoel nergens op gebaseerd, hooguit op jaloezie misschien.

2.) Een daadwerkelijke ongelijkheid die onterecht is of zo overkomt. Bijvoorbeeld omdat de wet geacht wordt voor iedereen te gelden.

Op zich zou je onder de tweede reden dat verhaal met die prinsesjes kunnen scharen, het benadeelt je misschien niet persoonlijk, maar waarom zouden de regels niet gelden voor de toekomstige koning en zijn gezin?

Hetzelfde heb ik me (met velen) destijds afgevraagd met de affaire Maxima. Leuk dat hij haar ontmoette en dat ze samen verder willen, dat is ze van harte gegund, maar Maxima wordt vervolgens in sneltreinvaart tot Nederland gebombardeerd (en kreeg nog een aantal andere dingen in de schoot geworpen) waar een normale immigrant behoorlijk voor moet bloeden, er wordt zelfs jegens de normale burger een beleid gevoerd dat gezinnen uit elkaar trekt en levens kapotmaakt. Als iemand omdat ze dan toevalig de prins ontmoet zo behandeld wordt zet dat denk ik terecht kwaad bloed, omdat de regels dus duidelijk niet gelden voor iedereen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde 'tot Nederlander gebombardeerd' dus heel snel op kunstmatige wijze de Nederlandse nationaliteit verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zover ik het nieuws heb gevolgd is wat er bij de familie Von Amsberg is gebeurd volkomen legaal. Er is dus geen discussie. Voor het overige BNers, dienen zich gewoon net zoals ieder ander aan de wet te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken dat BN-ers al zo veel geluk in het leven hebben, en dat ze het deze of gene wellicht gewoon niet meer gunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk persoonlijk pure afgunst, hoeft niet perse over een BN-er te gaan, maar als iemand anders ook maar iets meer krijgt dan zijzelf is het al raak....

Het niet eerlijk vinden als iemand anders ook maar iets meer krijgt dan de ander. Zo kan het nou eenmaal gaan, niet alles in de wereld is nou eenmaal eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het niet eens zo is dat mensen zich benadeeld voelen enkel als BN-ers een gunst verleend krijgen (zeg je dat zo???). Het is zelfs zo dat men zich benadeeld voelt als de buurman eens iets meer mag of iets meer krijgt of wat dan ook.

Precies wat iemand hier voor mij al schreef: afgunst is een basisemotie.
Mensen die zich niet bewust hiervan zijn beginnen vaak gelijk te roepen.

In het geval van de prinsesjes moet je je echter ook realiseren dat die in het algemeen niet echt een normaal leven leiden. Ze moeten regelmatig poseren voor foto's van de pers en staan enorm in de belangstelling. Laat ze ook een keer lol hebben. Trouwens, daar bij de winterspelen zullen de camera's ook op hen gericht zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verzin ter plekke de term media-juridificering. Dat is een dochter van het Hollandse opgeheven vingertje.
Als ik iets doms grap, dan vindt iedereen dat ‘business as usual’. Als een kamerlid het doet, wordt dat tegenwoordig breed uitgemeten in het 8uurjournaal en volgen vragen in de kamer, misquotes in de Telegraaf, een parlementair onderzoek, ruzie in Nova, twee debatten life op Nederlad 1, een kabinetscrisisje en een korte speech van hare majesteit, ook life op 1. Dan drinkt men een glas, doet men een plas, en alles blijft zoals het was. Want, bottom line, het gaat helemaal nergens over.
Zo heeft de Nederlander leren denken. Zo reageert de Nederlander op alles wat een beetje anders is dan anders aan iemand waar iets van te vinden is.