Hoe kan het dat veel mensen persoonlijke beledigingen onthouden en complimentjes juist vergeten...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (10)

Omdat pijn dieper in je zijn snijdt dan plezier.
14 jaar geleden
Omdat een belediging niet leuk is, en een compliment wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beledigingen zijn kwetsend. Je kunt ze vaak geen plaats geven in je leven, omdat je het niet begrijpt en het je vernedert. Een complimentje kun je een prima plaats geven en dat vergeet je ook weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met je zelfbeeld. Helaas kijken de meeste mensen negatiever naar zichzelf dan naar de ander..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan ook wel wat je schrijft maar andersom is zeker evenzeer waar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die mensen zijn er ook idd! Maar ik ben er van overtuigd dat het met het zelfbeeld van de mens te maken heeft.
Dingen die je niet fijn vindt moet je onthouden omdat je ze dan een volgende keer kunt proberen te vermijden, of terug pakken.
Daarnaast moet je informatie die binnenkomt verwerken, verteren en negatieve informatie is een stuk zwaardere kost dan positieve informatie. Als je negatieve informatie niet goed verwerkt wordt het vergif, vandaar lang onthouden zodat je bezig blijft met de verwerking. Zodra de vertering is afgerond zul je het makkelijk vergeten.

Dat we complimentjes snel vergeten komt ook doordat we hebben geleerd dat je niet trots mag zijn op jezelf, dat wordt niet gewaardeerd. Snel vergeten dus, want de groep is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat men niet positief ingesteld is ,zodra je een compliment krijgt ,bedank daarvoor en steek deze in je zak! Een belediging ontvang je ook, maar accepteer dat nooit. Je mag je daar best in verdedigen en er juist over comminiseren. Iemand zo kwetsen dat komt hard aan,dat accepteer je niet toch! Zo ga je niet met elkaar om. Dan kan je beter er over praten en misschien een excuus ontvangen of vragen. Dat maak het weer goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een belediging raakt je pijnlichaam (zie Eckhart Tolle) en dat komt veel dieper binnen dan een compliment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatieve ervaringen blijven langer en vaker "hangen" dan positieve. Deze zijn vaak voor het gevoel op de persoon gericht en/of men trekt het zich zelf aan.
In de ogen van de gemiddelde mens is een negatieve ervaring "toch niet normaal" terwijl een positieve ervaring de gewoonste zaak van de wereld is. Waarom zou je hier dan nog aandacht aan besteden.

Als voorbeeld haal ik altijd het voorbeeld van de tevreden en ontevreden klant aan.
Heeft de klant een goed en positieve ervaring dan zal hij/zij dit aan gemiddeld 3 mensen verder vertellen.
Heeft de klant echter een negatieve ervaring dan zal hij/zij dit aan gemiddeld aa 12 mensen verder vertellen.

En ga maar na; op een verjaardagsfeestje hoor je altijd de negatieve zaken van een winkel, garage, provider etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord van XiniX +

Men is het niet gewend om complimenten te krijgen. Dus wanneer men er dan eentje krijgt, dan wordt hij of niet gezien of men kan hem niet accepteren en gooit het dan weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iets negatiefs veel meer indruk maakt