Weet iemand welk land als eerste vrouwen kiesrecht gaf en wanneer was dit?

Toegevoegd na 9 minuten:
Spijt mij heel erg, maar ben vergeten in mijn vraag te vermelden dat om Europa gaat. Dus welk Europees land?

Toegevoegd na 15 minuten:
Heb al gevonden dat het niet Finland is. Dit land was in 1906 nog een Russische provincie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Oké, Europa dan maar. 29 mei 1906, Finland.

Toegevoegd na 12 minuten:
Oké, Finland valt nu ook af.
Dan wordt het Noorwegen, in 1913. Zie
http://www.geschiedenisvoorkinderen.nl/eeuw/tabellen/vrouwenkiesrecht.htm
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje voor jou!

Andere antwoorden (4)

1893, Nieuw-Zeeland.

Toegevoegd na 19 minuten:
1913, Noorwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaartallen waarop vrouwen algemeen kiesrecht kregen:
1893 - Nieuw-Zeeland
1906 - Finland
1913 - Noorwegen
1915 - Denemarken
1917 - Sovjet-Unie
1918 - Duitsland, Oostenrijk
1919 - Nederland, Zweden, Polen
1920 - Verenigde Staten
1928 - Groot-Brittannië
1934 - Turkije
1940 - Canada
1944 - Frankrijk
1945 - Italië, Japan, Hongarije
1947 - Bulgarije, China
1948 - België, Israël
1959 - Marokko, Tunesië
1971 - Zwitserland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, kreeg de tabel niet gekopieerd, dus had heel wat typewerk te verrichten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@CGvdB: moet nog gebeuren :-)))Oberihgens
onbegrijpelijk, dat uit de antwoorden blijkt, dat in het jaar waarin mijn moeder werd geboren in Europa nog geen vrouwenkiesrecht was, dat vrouwen nog als te dom en te frivool werden beoordeeld om hun stem te kunnen uitbrengen, Dat is allemaal het gevolg van de primitieve legende, dat Eva de schuld had van de erfzonde en de uitdrijving uit het paradijs. Ik verdenk de verzinners van dat verhaal van opzet, dus dat dat verhaal bewust bedacht is om vrouwen te onderdrukkken.