Gierigheid kent niet echt een grens en is bijna altijd egogericht dus zo iemand zal geen cent besteden tot het welzijn van anderen.

zuinigheid is dus eigenlijk de positieve kant
met als grens de eigen behoefte ondergeschikt aan de het welzijn van anderen.
zo iemand zal zijn "plicht"tot verzorging en onderhoud van anderen als prioriteit stellen boven de zuinigheid
zuinigheid heeft dus dat als grens

terwijl gierigheid ego gericht is en dus zal er wel geld worden uitgegeven aan zichzelf en dat nog met mate
maar nooit aan anderen tenzij gedwongen.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je zuinig bent kun je goed met je geld omgaan, en weet je te sparen voor zaken die er (voor jou) echt toe doen, zonder een ander tekort te doen.

Als je gierig bent heb je in principe wel wat te besteden, maar ben je te beroerd om dit te delen met een ander, maar niet te beroerd om wel wat van een ander aan te nemen.
bijvoorbeeld iemand die iedere week met vrienden gaat stappen, en met ieder rondje meedrinkt, maar nooit zelf een rondje geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuinig slaat meer op jezelf (dus niet te veel geld voor jezelf uitgeven). Gierig is meer naar anderen toe (dus geen geld aan anderen willen besteden).
Zuinig is een goede eigenschap; gierig is een slechte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gierig is als je andere mensen materialistisch niets gunt, zelfs als je er zelf niets aan hebt. Zuinig is dat je materialistisch alles zo op gebruikt, dat er ook echt niets meer mee te beginnen is, dus niet het is lelijk ik gooi het weg, het moet ook echt niet meer functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen verschil. Het is alleen een oordeel van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuinig ben je wanneer je eerst goed nadenkt over wat je met je geld doet voordat je het uitgeeft.
Gierig ben je als je alles zou doen om toch maar niets te hoeven uitgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gierig zijn is als je een zak snoep hebt voor jezelf en je wil absoluut niet even rond gaan in gezelschap om een snoepje te delen. Want je wil die zak snoep alleen voor jezelf.
Zuinig zijn is wat anders ,je kunt zuinig zijn op je spullen omdat je er waarde aan hecht dat je het hebt. Je wil beslist niet dat het stuk gaat. Je kunt zuinig zijn op je geld, je wil niet rood staan bijvoorbeeld. Je hebt grenzen daarin.
Zuinig zijn is jezelf beschermen tegen het minder goede.
Ik vind Gierig eigenlijk negatief en zuinig positief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gierig maar niet zuinig, en ik ben het niets eens met de hier gegeven oordelen. A

Ik denk dat zuinigheid te maken heeft met het beperken van uitgaven en gierigheid met oordelen of uitgave al dan niet een verspilling zijn. Het heeft niets te maken met je houding tegenover de medemens. Bovendien is het een oordeel van andere mensen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gierige behoudt alles voor zichzelf en deelt dus niet.Bezit dus veel.
Een zuinige deelt wel maar heeft inderdaad ook veel zoals de gierige.