Zou een hondenhoudbewijs verplicht moeten zijn voordat je een hond mag houden?

Dit dan voor alle nieuwe gevallen voor 't nemen van honden (bijv. vanaf 1 jan. 2011, ik noem maar iets).

Over hoe dat er inhoudelijk zou moeten uitzien, da's voor latere uitwerking... Maar 't gaat me om 't idee.
Een goed gemotiveerde potentiële eigenaar zou ook zonder problemen zo'n bewijs moeten kunnen halen. (Daar moet de theorie/praktijk van 't bewijs dan ook op gericht zijn. Niet dat je een volleerd bioloog hoeft te zijn bijvoorbeeld...)

(Uiteraard kan er ook over andere dieren worden gediscussieerd en er kan mee worden vergeleken, maar 't gaat me bij deze vraag alleen om honden.)

Je kan 't betuttelend vinden: maar ik denk dat 't zowel goed zou zijn voor de honden alswel voor 't publiek die vaak bang is voor honden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Veel mensen "nemen" een hond zonder erbij na te denken over de consequenties.
Toevallig gisteren nog over gehad. Bij ons op het werk word via intranet een Hond aangeboden.
Hij moet weg omdat de baasjes een kind hebben gekregen en nu bang zijn dat de hond misschien jaloers kan worden.
Daar kan ik me niks bij voorstellen. Wel dat de hond jaloers zou kunnen worden, maar niet dat ze daar niet eerder over nagedacht hadden.
Vier jaar geleden toen ze de hond "namen" wiaten ze al dat hij nog vele jaren mee zou gaan. Dan moet je erover nadenken dat je ergens in het leven van de hond een kindje zou willen.
Dan kan je kiezen (als je per se een hond wilt) om een ras te nemen dat bekend staat als kindvriendelijk. En niet zomaar voor een hond kiezen. En dan als er eenmaal kinderen zijn je hond op internet te verkopen. Sorry, maar het is geen gebruiksvoorwerp. De hond hecht zich ook aan zijn baasje en zal niet begrijpen waarom hij weg moet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien leest die collega van 't intranet mee, hahaha... ;)

Andere antwoorden (9)

Zeker weten!
Had er al lang moeten zijn!
Goeie Vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nee. Tenminste nog niet. Eerst zoiets voor aanstaande ouders. Daarna komen de honden wel...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Uitstekend idee - zou een europese richtlijn moeten zijn. Teveel honden worden op een schandalige manier achtergelaten in de zomermaanden. Teveel eigenaars mishandelen honden . Teveel eigenaars beschouwen hun hond als een verlengstuk van hun territorium om mensen angst aan te jagen. Oh ja, je hebt nog vele mensen die van honden en katten houden. Ik ook trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, vind ik niet. Daarentegen vind ik wel dat de eigenaar ten alle tijden en ten volle verantwoordelijk gesteld moet worden voor de gevolgen van dit 'ouderschap'. Dus dat als hondje schade aanricht 'vader/moeder' voor de schade opdraait, en als dit vaker gebeurt hondje zelfs uit de 'ouderlijke macht' ontnomen kan worden, en als het gaat om verwonding, 'vader/moeder' in het ergste geval de bak in kan draaien.

Maar, dat betekent vind ik ook dat als er sprake is van bijvoorbeeld ernstige mishandeling naar hondje toe, of het nu de baas of een vreemde betreft, de mishandelaar zwaar gestraft dient te worden, op dezelfde manier als dat het een mensenkind betrof.

Ik ben dus ook voor meer respect voor dieren.
(en dat terwijl ik eigenlijk een enorme hekel aan honden heb)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Waarom zouden er meer waarborgen voor een hond dan voor een kind moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vindt eigenlijk wel een goed idee, er zijn veel gevaarlijke honden. En soms lopen ze wel ééns los.
Dus het lijkt mij wel een goed idee.
Maar ik weet niet of daar ook een belasting zou komen. Dan vindt ik niks...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al hondenbelasting - dus die gelden kunnen mooi voor de kosten zorgen.
In het belang van de hond EN de omwonenden van het nieuwe potentiële baasje zou het een uitstekend plan zijn, alleen vraag ik me sterk af of het nut zou hebben. Ga het maar een controleren namelijk ; vermoedelijk zou het eerder illegale fok in de hand werken.
In de praktijk zou denk ik de wereld nu al vergaan als we alle inmiddels reeds ongeschikt gebleken eigenaren van hun honden zouden ontdoen - en dat zijn er nogal wat ; hier in de straat schat ik zeker een kwart van de eigenaren. En waar gan we al die slecht opgevoedde, slecht luisterende dieren laten ??? Dat moet namelijk wel consequenties hebben, waar je weinig dierenliefhebbers in het algemeen en hondenliefhebbers in het bijzonder weinig plezier mee zou doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening worden honden veel te snel en makkelijk aangeschaft en ligt daar meer het probleem dan de opvoeding van de hond. Ik zie veel baasjes nog wel braaf naar de puppycursus gaan, maar die oefenen thuis nooit en zo verpest je een hond dan toch weer. Dus of je iets hebt aan een hondenhoudbewijs dat betwijfel ik.

Het moet gewoon moeilijker worden om een hond aan te schaffen. De fokkers en asiels en dergelijke zouden een goede screening van nieuwe eigenaren moeten doen. Sommige fokkers (zoals die waar ik de hond heb gekocht) doen dat al.
Honden zouden bijvoorbeeld alleen nog maar verkocht mogen worden door speciaal bevoegde fokkers en kennels en die moeten de nieuwe eigenaren op een aantal punten controleren. Bijvoorbeeld, als je 5 dagen in de week werkt kun je geen rotweilerpup aanschaffen. Dat lijkt mee meer zoden aan de dijk zetten.

Als argument wordt hier aangedragen dat je voor het krijgen van kinderen geen bewijs hoeft te hebben. Maar bij de adoptie van kinderen of het zijn van pleegouder, daarvoor moet je ook aan een hoop voorwaarden voldoen. Waarom dan niet voor de adoptie van een hond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vind van wel. Ik ken mensen die geen honden kunnen opvoeden en ze toch hebben en dat is echt een zooitje. Niet voor hun maar die beesten bijten andere honden/kinderen en baffen heel veel e.d. Zeker bijten is ernstig. Maar als je een hondenhoudbewijs moethebben voor honden moet je eigenlijk ook een kindbewijs, een katbewijs en ga zo maar door hebben. Dus uiteindelijk is het niet echt uitvoerbaar, maar ik vind het een goed idee.