Als er een verkeersongeluk gebeurt door een fout in de openbare weg, kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld?

En dan bedoel ik kuiltjes, ingestorte brug, sneeuwlaag op de weg etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Ja de gemeente kan aansprakelijk worden gesteld. Gemeente is als wegbeheerder in beginsel aansprakelijk voor schade als gevolg van ongeval op weg, indien ongeval voortvloeide uit gebrekkige toestand van weg.

Zie bron voor concrete uitspraken

Toegevoegd na 50 minuten:
De verantwoordelijkheid ligt bij verschillende partijen binnen de overheid. Binnen de bebouwde kom is de gemeente aansprakelijk voor de wegen. De autosnelwegen vallen weer onder de verantwoordelijkheid van de Rijkswaterstaat, en de provinciale wegen zijn de verantwoordelijkheid van de betreffende provincie. Bij schade aan de weg of bij andere gevaarlijke situaties moeten zij maatregelen treffen om de veiligheid te waarborgen. In het geval u schade oploopt door een slechte weg, hebt u de mogelijkheid om de verantwoordelijke overheidsinstantie hiervoor aansprakelijk te stellen.

Binnen welke termijn moeten zij schade herstellen?
Uit jurisprudentie blijkt dat twee tot drie dagen redelijk is. Bij zeer gevaarlijke situaties moet de wegbeheerder per direct actie ondernemen. Indien er een groot gat in de weg is ontstaan, moet er per direct actie worden ondernomen om zeer grote gevolgen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, was onlangs nog in het nieuws.
http://goo.gl/KXw6d
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeente is aansprakelijk voor het onderhoud van de wegen en draait dus op voor schade door gebrekkig onderhoud.
Idem voor rijkswegen. In dat geval draait de staat op voor de schade.
Echter in geval van heirkracht geldt dat niet. Bv Door storm vlieg je de weg af. Je kan de gemeente niet aansprakelijk stellen dat ze geen windschermen aangebracht hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als er sprake is van een infrastructureel probleem dan is het antwoord ja. vb wegen die niet voldoen aan wettelijk gestelde eisen, of bijvoorbeeld de geplaatste zeecontainer (link eerder gegeven antwoord). Echter als het gaat om zaken waar de wegbeheerder zich op overmacht kan beroepen zal het heel moeilijk zijn om je gelijk te halen. vb olie op wegdek waardoor motorrijder onderuit gaat is moeilijk te claimen tenzij je weet dat er 2 uur voor het ongeval al een melding bij de wegbeheerder was gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe zit dat dan met bladeren op een fietspad die er al geruime tijd liggen, en je glijdt hier over uit. Met de daarbij komende schade?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is per ongeval verschillend.

Als er sprake is van nalatigheid van de gemeente is de gemeente aansprakelijk.

Dit houdt in dat de gemeente de kans moet hebben gehad iets aan het euvel te kunnen doen of dat er sprake is van achterstallig onderhoud.

Als bijvoorbeeld een brug instort omdat er een boot tegen aangevaren is kan de gemeente aansprakelijk worden gesteld als ze geen voorzorgsmaatregelen hebben genomen mits de aanvaring in een dergelijk kort tijdsbestek voor het ander ongeval heeft plaats gevonden dat het onmogelijk was voor de gemeente om maatregelen te nemen.

Ook gaten in het wegdek en verdwenen putdeksels hoeven geen aansprakelijkheid voor de wegeigenaar op te leveren, men moet namelijk nalatigheid van de wegbeheerder kunnen aantonen, ook moet aannemelijk worden gemaakt dat het ongeval totaal niet te maken heeft met enige onvoorzichtigheid van de bestuurder, voorbeeld;

Na een strenge winterperiode raakt het asfalt ernstig beschadigd door het zout, iedere weggebruiker dient dan rekening te houden met een mogelijk gat als hij kan constateren dat het wegdek aangetast is door het zout.

Een sneeuwlaag op het wegdek is nimmer een reden om een wegbeheerder aansprakelijk te kunnen stellen vanwege een ongeval, de bestuurder heeft ook zijn eigen verantwoordelijkheid.