Beste GVers,Vinden jullie dat iemand die een hogere opleiding heeft genoten,betere antwoorden op dit forum geeft,dan iemand zonder?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat denk ik niet. Ik ben zelf hoger opgeleid, maar er zijn genoeg onderwerpen waar ik weinig of niets over weet. En waar iemand die toevallig niet hoger is opgeleid misschien expert in is.

Niet hoger opgeleid staat niet gelijk aan dom of onwetend. En hoger opgeleid staat niet gelijk aan alwetend en in staat begrijpelijke antwoorden te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed..>+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met je eens :>)

Andere antwoorden (12)

Daar is weinig zinnigs over te zeggen, aangezien het opleidingsniveau van de deelnemers hier niet bekend is.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord gejat... :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat wilde ik ook schrijven. +1
Goeie antwoorden zijn zo simpel als mogelijk, maar niet simpeler dan dat.

Hoog opgeleiden maken antwoorden vaak te moeilijk, laag opgeleide vaak te simpel. Wat beter is hangt van de vraag af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet op basis van 1 antwoord. Maar met een statische analyse over duizenden antwoorden moet je wel een indicatie kunnen krijgen van opleidings- of ten minste denknivo.
Ik ben van mening dat het gros van de GV'ers hier antwoorden geven op basis van (levens) ervaring. En iedereen kan er volledig naast zitten in het antwoord. Hoe goed dit er ook uit ziet...

Dus hier is weinig serieus uit op te maken wat het opleidingsniveau van iemand is. Een prof. Ir. Mr. Drs. kan hier een antwoord geven, waarvoor een VMBO'er zich nog zou schamen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij,dat er zo massaal gereageerd wordt op mijn vraag! Na ongeveer een week deelname aan dit boeiende en verslavende forum ben ik me er terdege van bewust,dat ik beslist niet het helderste lampje in de grote GV kroonluchter ben!Maar zoals het gros van de antwoorden al laat zien,is het hebben van een portie gezond vestand,en een dosis levenservaring als compensatie voor je geringere opleidingsniveau.Natuurlijk kun je vragen op een bepaald vakgebied niet zo goed beantwoorden als de experts,maar er blijven nog genoeg andere vragen over!
Ik denk dat dat niet zo is. Het gaat niet altijd om opleiding, maar vooral om levens en werk- ervaring en algemene kennisontwikkeling. Kennis uit opleidingen waar niets mee gedaan wordt, zakt weg. En kennis waarmee je je in je werk bezig gaat houden, breidt zich uit. Je gaat je meer specialiseren of verbreedt je kennis juist. Veel antwoorden die hier gegeven worden zijn komen volgens mij niet uit de schoolboeken, maar uit de interesse van de beantwoorders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meetbaar is dat niet omdat we de opleidingen niet kennen van de medeGVers.
Een goed antwoord als het gaat om levensvragen heeft niets met opleiding te maken denk ik, daar antwoorden de "ervaringsdeskundigen" op en dat zijn we allemaal wel een beetje dan!
Vragen met een specifieke achtergrond kunnen denk ik het best beantwoord worden door iemand die ook uit dat vakgebied komt.
En soms is goed te merken dat die deskundigen die vragen beantwoorden en weten waarvoor ze praten.
Het opzoeken van een goed antwoord is weer een andere vaardigheid en er zijn duidelijk mensen die dat heel goed kunnen.
Sommige verwerken hun eigen verhaal of opinie in een antwoord en daaruit kun je afleiden dat ze veel hebben meegemaakt binnen een bepaald onderwerp zonder daar nu echt voor gestudeerd te hebben. Ook prima.
En gelukkig mag iedereen een antwoord geven wat je kunde of vaardigheid ook moge zijn!
Helemaal prima!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel compleet..>+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima verwoord +1
Nee het heeft niets met opleidingsnivo te maken, wel met je persoonlijk nivo. Ik ken mensen die werkelijk gek zijn van genialiteit, academische titels hebben, maar hier nog geen fatsoenlijk antwoord zouden kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms wel, soms niet en daarmee bedoel ik: Niet alle vragen hebben met kennis/studie/leren te maken, want op goeievraag.nl vind je allerlei vragen!!! (en dat is het mooie vnan de site)
Hier zijn ook praktische vragen over tuinieren/klussen/het lichaam, etc. en daar kunnen ook minder hoge opgeleide mensen bij helpen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de vraag af. Hoogopgeleiden zijn niet per definitie beter in het beantwoorden van levensvragen.
En veel kennis van iets hebben is iets anders dan een vraag kort en duidelijk (voor de vraagsteller)
beantwoorden.
Vanwege spelingen van het lot heb ik mij meerdere vakgebieden eigen moeten maken. Op die terreinen zie ik op GV nogal wat onzin voorbij komen. Opleidingsniveau kan daar een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut niet, ik denk zelfs dat veel mensen eerst een vraag moeten opzoeken voor deze hier te stellen.
En wat is een hogere opleiding?
Iemand kan een hogere opleiding hebben genoten, maar van de wereld en sociaal er niets van bakken.
Dus mijn antwoord is bij deze nee.
Ik mijn familie zijn hooggeleerde mensen die op hun gebied veel weten maar voor de rest niets weten.

Toegevoegd na 39 seconden:
Ik mijn familie, moet in mijn familie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms heeft het er wel mee te maken, omdat diegene met een hoge opleding ook daardoor zijn eigen specialiteit heeft.
Terwijl minder opgeleiden het niet moeten hebben van hun aangeleerde kennis maar van hun eigen denken.
De beter opgeleide heeft het nadeel dat hij heel gauw verzandt in een eindeloze discussie, waarbij de inhoud van de vraag of antwoord, nog wel eens vergeten wordt.
Dat zie je nog al eens gebeuren bij de ractie's.
Die gaan soms een heel andere kant op dan het antwoord.
Het nadeel van een minderopgeleide is , dat hij soms onvoldoende weet van het onderwerp zelf en er dan zijn eigen uitleg aan geeft, die vaak niet voldoende toereikend is om een goed antwoord tegeven.

Er is ook een nadeel van een meer opgeleide, ze moeten het hebben van dat gene dat ze geleerd hebben, met alles er op en er aan.
Ze kunnen vaak niet meer simpel denken, omdat ze gewoon vast zitten aan hun kennis.
Ze denken wel dat ze het kunnen, maar vallen hierna weer snel terug naar hun eigen aangeleerde manier van denken.

Een minder opgeleide neemt waar dat het regent en dat je er van nat wordt.
Een meeropgeleide gaat uitleggen hoe regen onstaat, hoe hoog wolken kunnen komen, luchtstromen, omhoog en omlaag, ijsafzetting op stofdeeltjes, eerst sneeuw daarna weer regen, themperatuur van de lucht, water en land, condesatie moment, luchtvochtigheid, windrichting, enz. enz.
Maar ook hij wordt er nat van,
Van dezelfde regen waar ook de ander nat van wordt.

Dus betere atwoorden geven door een hogere opleiding gaat maar ten dele op en soms helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betere antwoorden bestaan niet. Althans, niet op psychologische vragen m.i.
Ik geloof wel dat je hier op GV kan zien van een aantal mensen of ze een hogere opleiding hebben genoten. Ik heb in mijn familie en vriendenkring mensen met een opleiding variërend van huishoudschool tot universiteit, en degenen met huishoudschool, hoeveel levenservaring dan ook, zijn niet zo goed in staat om bepaalde antwoorden te formuleren. Voor hun check(te) ik bijv. ook altijd sollicitatiebrieven.
Dit doet niets af aan de persoonlijkheid, want de waarde van iemand voor jou als vriend heeft niets te maken met het opleidingsniveau.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik echt niet weten, want waar staat welke opleiding iemand genoten heeft?

Er zijn veel waardevolle antwoorden!!