Gelijke polen stoten elkaar af, is dat bij de mens ook zo?

Je kent het wel, de een mag je direct, terwijl je aan de ander direct een hekel hebt.
Hoe kan dit? Als we een gelijkdenkende tegen komen, zien we ons zelf vaak als in een spiegel, zijn we daar dan bang voor, voelt dat als bedrijgend voor je zelf?
Stoten we deze mensen juist af, of trekken we ze aan?
Of werkt het toch anders?
Terwijl anderen juist een grote aantrekkings kracht op je hebben, ook hier op g.v.
Hier op g.v. zien we meestal geen gezichten, dus dat kan het niet wezen, maar wat dan wel, is het toch alleen het gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag trouwens. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vind ik ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ Mooie vraag Ed!

Het beste antwoord

Ik wilde je eerst een vraag stellen:

Voordat ik antwoord ga geven, wil ik jouw wat vragen:
Wij zijn redelijk gelijkdenkende. Trekken wij elkaar aan of stoten wij elkaar af?

Maar ik denk dat wij elkaar loslaten om elkaar de ruimte te geven hier op GV.

Gelijke polen stoten elkaar alleen maar af als zij diezelfde negatieve karakters hebben die zij niet willen veranderen. En dan denk ik aan een karaktereigenschappen van gelijk willen hebben. Of niet toe willen geven. Of alleen maar naar buiten kijken. Of alleen maar willen vechten, strijd. Dan wordt het hard tegen hard.

Maar als je allebei nieuwsgierig bent, of leergierig, of naar binnen kunt kijken, of zwakte durft te tonen. Dan zullen jullie beiden een aantrekkingskracht kennen.

Het gaat in mijn optiek over het soort polen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo mijn kwasten zijn weg en de pot verf weer dicht, nu ga ik eerst jou antwoord geven.
Mijn vraag is er niet voor niets, ik loop hier telkens tegen aan.
Eerst jouw vraag, nee we stoten elkaar zeker niet af, in tegendeel zelfs, we zoeken elkaar regelmatig weer op.
En, ja, we geven elkaar steeds de ruimte voor eigen inbreng en we reargeren wel op elkaar zonder erg klef te worden.
Waarom het tussen ons wel goed gaat, allereerst respect voor elkaar, we luisteren naar elkaar, maar misschien wel het allerbelangrijkste, we hebben voor elkaar vragen!.
Als je iemand iets vraagt, stel je , je eigen onderdanig op en laat je de ander zijn eigen mening zeggen, hopende dat je er iets van leert.
Het is geen eenrichting verkeer.
Jij kijkt vaak tegen mij op en gek genoeg doe ik dat ook bij jou!
Dat betekend, dat we openstaan voor de ander zijn informatie, ik voel me nooit aangevallen door jou en andersom denk ik ook niet.
Het is een soort zaaien en oogsten. Maar ik ken ook iemand anders, die ook sterk spiritueel aangelegd is en ook veel weet en voelt.
Echter nooit zal hij spontaan iets aan mij vragen, hij heeft echter vragen genoeg, maar hij doet het gewoon niet!
Hij doet dus niet het stapje terug, om de ander aan het woord te laten, hij wil zijn dominante positie behouden ten koste van alles.
Als ik soms iets zeg, zal hij het direct aanvallen, afkraken, of zeggen dat hij dat allang weet of ervaren heeft.
Er is dus geen dialoog mogelijk, dus ook alleen maar negative energie en dat stoot af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, wij hebben allebei karaktereigenschappen die ik omschrijf als die elkaar aantrekken. "allebei nieuwsgierig bent, of leergierig, of naar binnen kunt kijken, of zwakte durft te tonen." Die ander waar jij het over hebt. Ook al is hij spiritueel, hij wil dominant zijn. Hij wil dus strijden en hij is meer naar buiten gericht. Kennelijk heeft hij een ander soort spiritualiteit dan jij en ik, die naar onszelf kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Andere antwoorden gelezen, zijn er meerdere goede antwoorden mogelijk, het laat hierdoor zien hoe complex dit is, maar dat had ik al verwacht.
Als de ander dominant is en altijd wilt strijden (klopt helemaal) dan is die strijd voor even ook niet zo erg, maar het leidt altijd naar een situatie waar niemand eigenlijk naar toe wil en dat kost ook zo veel energie, tegelijkertijd komt er heel veel nagative energie vrij, dat gaat dus dubbel op en is zo frustrerend, omdat we dat allebei helemaal niet willen, maar toch gebeurd het.
het is net alsof je een totaal verkeerde afslag genomen heb, maar niet meer kan omkeren en dus maar door gaat de verkeerde kant heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je Ed. Misschien dat ik nu begrijp waarom je die vraag gesteld heb.
De strijd hoeft niet erg te zijn. Totdat er iemand zijn hak in het zand steekt. Dan gaat het niet meer om de inhoud, dan is plotsklaps de aandacht op de houding en gedrag. Dan krijg je een hele andere dialoog (vond dit een beter woord van jouw dan discussie). Als kind hebben we nu eenmaal moeten leren om met gedrag en houding aandacht te vragen. Dit omdat een kind nog niet zo goed is in communiceren. Zeker als dit niet wordt toegestaan in die jaren. Het enige wat een baby kan is huilen of lachen. En huilen doet hij vaker, omdat hij met alleen lachen geen aandacht krijgt (tenzij hij die al had). In mijn optiek heeft dit meer te maken met nemen en geven van energie. Aandacht is energie. Dus als iemand met houding en gedrag aandacht vraagt, kan hem het beste energie worden gegeven. Zodra hij merkt dat hij het vrijwillig krijgt, zal hij stoppen met het nemen.
Het is een reactie uit de kindtijd. Die persoon voelt zich weer eventjes een kind in moeilijkheden. Succes, denk nog maar eens aan de TaiChi (Yin/Yang) elementen in een dialoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nu al div. goede antwoorden op mijn vraag, maar minstens een ding zie ik nog niet bij de antwoorden.
je komt iemand tegen en voor je een hand gegeven hebt, is het al mis, je hebt een hekel aan de persoon.
Dit is een niet gewenste reactie, het is oneerlijk naar die persoon toe, het is onredelijk, maar ook , het is niet te verklaren.
Wat kan het doel zijn van deze reactie?
En wat de oorzaak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat herken ik maar al te goed. Ik heb volgens mij ooit zo een vraag gesteld. Maar dat is al lang geleden.
Nee kennelijk niet. Maar ik heb het wel eens onderzocht bij mezelf. Ik heb dit ook heel erg. Het zijn altijd dezelfde type mensen.
Er speelt nu een relevante vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/tips-dagelijkse-slangenkuil-werk-overleven.42247 Dan naar mijn antwoord (en de reacties bij het antwoord van wendy007), waar ik het heb over mijn broer.
Ik heb een allergie met mensen die lijken op mijn broer. En dan heb ik het over de negatieve eigenschappen.
Zoals je begrijpt, ken ik mijn broer door en door. Dus bij een eerst blik weet ik het. Ik zie namelijk eigenschappen, herkenningspunten, de houding, manier waarop wordt gesproken (hoogachtend, minderwaardig). In de blik, in de ogen, in de houding.
Wat een ander eens tegen me gezegd heeft, dit zijn spiegels van mijzelf. En waar het antwoord hier van Change het over heeft.
Als jij diegene ziet, zie jij een stukje van jezelf waar jij nog heel erg bang voor bent. Zo bang dat jij meteen al kiest om die angst (persoon) uit de weg te gaan. En zoals Change zegt: "waar we nog niet aan toe zijn, wat we nog niet willen weten/zien." Het zal op je pad blijven komen. Omdat je er niet voor 'kan' vluchten. Je ziel wilt niet vluchten maar die wilt leren. Daarom blijft het maar terugkomen in dit leven. Totdat je het meester bent geworden. Ook dan komt het nog terug, maar dan wordt jij niet meer uit balans gehaald. Bij mij dus mijn broer, mijn beste vriend in mijn jeugd (hoe raar ook), bijna elke manager die ik heb gehad (behalve de laatste). Het was altijd een persoon die boven mij stond in rang. Dus die ook zeggenschap had.
Vooral bij die een na laatste manager heb ik dit echt geleerd. Ik was moe van het vluchten. Hopelijk brengt je dit antwoord en mijn ervaringen verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik vandaag deze vraag bedacht, wist ik dat het een vraag was met heel veel diepgang!
Maar zo diep had ik geen erg in.
Heb net het antwoord van rota. gelezen waar ik ook erg blij mee ben.
Ook hij heeft met deze vraag te maken!
En nu dit antwoord van jouw.
Want weet je, ik had vroeger ook zo'n broer, het was altijd super gezellig, toen ging het mis in zijn leven.
Er kwam haat en afgunst en dat groeide als een kwaadaardig gezwel tot iets monsterlijks.
Het deed me heel, heel veel verdriet, ik was machteloos om te helpen, uiteindelijk stuurde hij zelfs mijn kerstkaart terug, met de boodschap dat ik die nooit meer hoefde te sturen!
Uiteindelijk begreep ik zijn gedrag en stelde voor het uit te praten, daar stemde hij mee in en een heel kleine vrede was gesloten, ik voelde geen haat meer alleen maar medelijden...........................
Toen stierf hij plotseling. Telkens kom ik mensen tegen die op hem lijken en voel ik weer de haat, maar direct erna medelijden, ik kan niemand meer haten, ik voel het soms nog wel, maar laat het niet meer toe en glimlach dan, niemand kan het helpen dat hij of zij zo is, het had zo moeten wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan had Change toch gelijk. En door je vraag te stellen, ben je toch enigszins klaar voor je genezing. Voor wat betreft je broer, heb jij die situatie meester gemaakt. Ipv dat je verdrietig bent voor jezelf, ben je verdrietig dat je broer zijn keuzes in het leven heeft genomen. Dat is iets wat jij hebt geleerd in dit leven. Ik snap dat deze vraag uiteindelijk toch te veel kan zijn voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben allemaal wel gelijk, in alle antwoorden zitten bruikbare dingen, maar wat blijft is de vraag, je komt iemand tegen en direct is het mis!
Het zal toch niet altijd een bewuste of onbewuste herkenning zijn?
Dat is wat te gemakkelijk.
Er moet meer wezen!
Ergens pik je iets op, vooral vrouwen zijn daar goed in, dus zou je denken het moet iets te maken hebben met energie die niet goed voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een goede nieuwe vraag Ed. Voor het verhaal wat ik je vertelde, heb ik zelf het gevoel dat ik altijd direct de ziel kan zien. Ik zie hoe hij in het leven staat en soms ook welke vorige levens hij gehad heeft. Hieruit zie ik goed of kwaad. Dus wel of geen afkeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ziet heel andere dingen dan ik.
Ik zie niet zo veel, ik voel meer.
Ik mis ergens wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Ed, je hebt het alleen nog niet geïdentificeerd. Maar je het hebt het al.
Het antwoord ligt in je hart. Heel diep hierin. Je hart is een portaal, als je daarin kruipt kom je in een andere wereld. Daar ligt ook bij jouw jouw kracht. Kijk en vindt. Of in jouw geval, voel en weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt allemaal mooi, moet er nog eens over na denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste antwoord gegeven voor je antwoord maar zeker ook voor je geweldige reactie's hierop, ze waren voor mij zeer waardevol! dank je wel.

Andere antwoorden (13)

Wat betreft eigenschappen en gedragingen denk ik dat je gelijk hebt. Is het je al eens opgevallen dat je je bij anderen ergert aan die eigenschappen en gedragingen die je zelf juist hebt? Mij wel. Ik zeg ook altijd dat ik met mezelf niet zou kunnen samenleven... ;-)

Wat betreft gelijkdenkenden denk ik dat dat iets anders werkt. Mensen zoeken in het algemeen toch bevestiging dat dat wat ze denken ook werkelijk klopt. Als je dan iemand tegen komt die over zaken het zelfde denk als jij dan bevestigt diegene dus jouw gedachten. Dat vinden we prettig. Iemand die dwars tegen je ingaat vinden we meestal minder prettig. Op een of andere manier vinden we die persoon door zijn denkwijze minder sympathiek.

Hier op GV gaat het enkel over denkwijzen, juist omdat we elkaar niet kunnen zien en elkaars eigenschappen en gedragingen dus achterwege blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
mee eens, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Dounja, het is dus inderdaad de spiegel die de ander voorhoudt, waar we ons zelf in zien en dat is niet altijd leuk.
Maar een bevestiging van de ander die ook denkt ,zoals je zelf denkt ,streelt wel je eigen ego en dat voelt prettig en daar is niets mis mee, ook wordt je dan gesterkt in je eigen denken, maar mensen die in de aanval gaan door een totaal afwijkende mening, hoeven nog geen mensen te zijn waar je hekel aan gaat krijgen, het ligt wel voor de hand, maar hier op g.v. zijn er mensen die mij regelmatig aanvallen, zeker op spirituele zaken, maar die ik gek genoeg wel mag, maar dat maakt het alleen maar moeilijker te begrijpen, waarom we zomaar aan sommige mensen een hekel hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, zoals je misschien wel weet doe ik mijn best om aan niemand een hekel te hebben. Voor mij is dat zonde van de energie.
Al met al is het echter toch gewoon een gevoelskwestie, waar geen rationele verklaring voor is. Net als bv verliefdheid. Leg dat maar eens uit... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwaar trouwens die -1?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk Dounja, die min 1 zou je niet moeten zien staan, er gebeurd nu precies wat de bedoeling is van die min 1 geven, je stopt er energie in, zelfs zoveel dat je er een extra reactie aan besteed.
De enigste goede reactie op een min 1, is een glimlach.
En je best doen om met iedereen vriendjes te blijven is nooit zonde van je energie, zolang je maar je zelf blijft en eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk heb je gelijk. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig, misschien kan ik iets leren van de mening van de minner...
Daarbij wil ik niet met iedereen vriendjes zijn hoor, ik blijf vooral bij mezelf, want dat is veel belangrijker. Ik wil echter geen energie in negatieve gevoelens leggen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat me dat de ene dag beter lukt dan de andere. Dit weekend is niet zo'n topweekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er komen nog meer weekenden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gelukkig wel, over een paar dagen al weer eentje... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he Dounja, ben je wel lekker?
Over een paar dagen? het is pas zondagavond.
Nu zit je wel vlak bij België, misschien scheelt dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee Ed, ga je nu lelijk doen tegen mij??? ;-)
Ook een gedachte als dat het weekend nog maar een paar dagen weg is, ook als je nog een hele week te gaan hebt, levert vreugde op. Bij mij tenminste....
Komende week moet ik zelfs werken, dat is bijna een jaar geleden, dus voor mij een redelijk zware week ineens... Ook nog een flutbaantje voor maar een paar weken, levert dus alleen geld op, geen voldoening. Maar ik blijf altijd positief, voor ik het weet is het weer weekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lelijk tegen jou?
k'zou niet durve reserve belg.
Succes met je werk, ook al is het een flutbaantje.
Vergeet je de wekker niet te zetten en dan op naar het volgende (top)weekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, dank je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe was je werk?
Ik heb twee vrienden die qua karakter echt heel veel op mij lijken, en toch kan ik met de een veel beter overweg dan de ander! Dit komt omdat ik het bij de ene ik het oer irritant vind als hij 'doet zoals ik' en bij de ander vind ik dat juist heel gezellig...
het klinkt heel raar, maar zo zit het echt.
Ik denk daarom dat het ligt aan wat jij van jouw eigen karakter niet zo leuk vind, en als je dat bij andere terug ziet vind je dat erg irritant en 'stoot je elkaar af'.
dat is mijn gedachte daarover
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glimworm, wat een grote eigenkennis!
Erg waardevol, het geeft wel aan hoe gecompliceerd deze vraag ook is, het is precies wat ik met mijn vraag bedoel, het overkomt je gewoon, het is er gewoon.
Mooi dat je het zo uit kan leggen.
+1
dit is een leuke test uitleg over kernkwadranten
waar ook blijkt dat je soms van de mensen die je het meest irriteren je het meest kan leren
14 jaar geleden
Ik voel meestal snel na een ontmoeting of ik een persoon mag of niet. Ik denk dat het met energie te maken heeft en met humor. Maar ik moet er ook eerlijk erbij zeggen dat ik me er wel eens in vergist heb. Nadat ik een persoon bij de eerste ontmoeting meemaakte voelde dat niet ok. De persoon leerde ik beter kennen en vond ik die persoon na een tijdje toch een aardig mens. Deze persoon was zelf afstandelijk en keek eerst "de kat uit de boom."Dat wist ik niet. Dat voelde bij mij niet ok, dus vond ik die peroon niet prettig om mij heen te hebben. Afstandelijkheid en gesloten kwam die persoon op mij over. Ik ben een open mens en raak ook snel in gesprek met open mensen. Dat voelt ok. Ik voel meestal energie bij mezelf met mensen die vrolijk en gemeend geïnterresseerd zijn in mij en anders om. Ook qua humor trek ik mensen aan die veel weg hebben van mijn humor. Ook op Gv maak ik grapjes met mensen en lijkt het positief kontact ook met mailtjes onderling en qua gevoel lijkt het positief. Toch weet je het niet als ik deze aardige mensen op GV zou ontmoeten of het dan ook positief is...? Ik denk op het moment dat ik energie voel bij mensen en de manier waarop mensen mij benaderen, dus positief dat we gelijke polen zijn van ekaar.Dat geldt ook hier op GV. En zie ik wel in als ik een discussie met iemand heb gehad met iemand hier op GV ook een vriendelijk mens kan zijn. Ondanks dat je gevoel wel eens iets anders blijkt te zeggen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+ josephina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima duidelijke uitleg+1
ik werk jonge mensen in, en ik begeleid stagiaires.
ik merk dat ik me bijzonder aangetrokken voel tot mensen die hetzelfde zijn als ik was in die tijd.
vol idealisme en betrokkenheid, vol liefde voor dieren en de natuur.
bij mij is dat deels wat sleets geraakt, maar ik waardeer het bijzonder als ik deze eigenschappen, die mij ooit helemaal niet vreemd waren, in een ander ontdek.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je ziet dus in de ander, de spiegel ,die in het verleden kan kijken en daarin zie je je zelf.
Rieneke1
14 jaar geleden
ja klopt ed, mooi uitgedrukt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het een verlangen terug naar je jeugd?
Rieneke1
14 jaar geleden
nee hoor, bewaar me ed!
ben blij dat ik die tijd gehad heb.
hihi ik zie me nog zo staan met m'n boycot outspan bord.
anderen mogen het vaantje overnemen, mijn idealisme is ietwat verbleekt :)
als je minder verwacht en hoopt wordt je ook minder teleurgesteld.
dat komt misschien wat bitter over maar is zeker niet zo bedoeld, eerder realistisch.
Ik lijk kwa karakter heel veel op mijn vader, en daardoor botste het heel vaak tussen ons, en hadden we vaak ruzie.
Vroeger wist ik niet waarom we zo vaak ruzie hadden, maar nu ik ouder en wijzer ben, weet ik dus dat het kwam omdat ik zo op hem leek.
Met mijn moeder heb ik nooit echt grote problemen gehad, maar met mijn vader ppppfffff.
Maar nu is de relatie tussen hem en mij beter.
Dus ik denk dat de zelfde karakters elkaar aantrekken om je zelf te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
whiteegle, zeer goed herkenbaar, omdat ik ook kinderen heb, dus de vader ben.+1
Als je wat te geven hebt of wat nodig hebt ben je uit evenwicht. We worden aangetrokken door wat ons in evenwicht brengt.

Wat ons afstoot is wat ons in evenwicht brengt maar waar we nog niet aan toe zijn, wat we nog niet willen weten/zien.

Het is de subtiele waarneming die herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet er niet aan denken, dat ik gekloond zou worden en dat ik dan de hele dag met mijzelf op een kamer zou moeten samenwerken.

Dus het zou best kunnen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dominant persoon?
+1
Laten we het ietwat anders formuleren, polen klikt zo koud en magnetisch.
Ik denk dat mensen met gelijke karakters elkaar afstoten en het niet lang bij elkaar uithouden. Hij is precies en wil de administratie doen en zij is ook precies en wil de administartie doen. Ik moet er niet aan denken en ik denk ook dat daar de schoen wringt. De paren die ik ken hebben meestal verschillende karakters, waardoor de taken ideaal verdeeld worden.
Een ander punt is de overeenkomst in interresses. Beide houden van klasieke muziek en uit eten gaan. Nou dan kan de avond niet meer kapot. Grote cultuurverschillen geven in het algemeen grote problemen, omdat de overeenkomsten in intertesses zo verschillen. Alleen inteligente mensen kunnen met dit soort verschillen omgaan. Nogmaals dit zijn mijn ervaringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie ervaringen en goed over na gedacht+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank
Naar mijn mening moet je niet denken in (on)gelijke polen die elkaar aantrekken of afstoten. Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar die beeldspraak was onbevredigend.

Het heeft me een aantal jaren gekost om te ontdekken waarom het denken in (on)gelijke polen onbevredigend is.

Nu weet ik de reden. Als je zo denkt, denk je eendimensionaal. Twee mensen zijn ofwel gelijke polen, ofwel ongelijke polen. Ze stoten elkaar af of ze trekken elkaar aan. Meer mogelijkheden zijn er niet.

De mens kent echter veel meer mogelijkheden. De mens is, zogezegd, meerdimensionaal.

Op het ene vlak kun je elkaar aantrekken, terwijl je elkaar tegelijk op een ander vlak kunt afstoten. Er zijn ook vlakken waarop je elkaar niet aantrekt en niet afstoot.

Verder zijn er bepaalde dingen die voor iemand essentieel zijn. Wat voor mij een essentiële eigenschap is, kan voor jou totaal onbelangrijk zijn. En andersom, natuurlijk.

Als ik dan voor mezelf spreek, word ik aangetrokken door mensen die dezelfde soort belangstelling hebben als ik. Niet perse dezelfde belangstelling, maar dezelfde soort. In die dimensie zou je dat kunnen zien als gelijke polen.

Maar dat is niet voldoende. Om mij aan te trekken, moet die ander nét wat anders denken dan ik. Zo kan die ander mij zeg maar zachtjes plagend uit mijn evenwicht brengen. Ik word dan als het ware gedwongen mijn ideeën nog eens te overdenken. Ik word geconfronteerd met een ander gezichtspunt dat toch bij mijn denkwijze past en dat mijn belangstelling heeft. Dat maakt die andere persoon voor mij interessant. Ik word van mijn positie gebracht, op een manier die mij uitnodigt om nieuwe inzichten te verwerven.

Dat is interessant. Dat is leuk. Dat voelt fijn.

Iemand die anders denkt dan ik, maar met wie ik geen gelijke denkwijze deel, voelt aan als een frontale botsing met een bokshandschoen.

Iemand die anders denkt dan ik, en mij af en toe een plaagstootje geeft en mij nieuwe richtingen wijst, voelt aan als een positief prikkelende ontdekkingstocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo lees ik op zondagavond ineens een reactie van rota.
Een reactie waar ik blij mee ben.
Een reactie die ik erg waardeer.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent het plusje vergeten Ed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb het recht gezet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Rota +
We trekken elkaar aan door herkenning!

Een gevoel dus!

Toegevoegd na 19 uur:
Oké Ed een toevoeging!

Wanneer je iemand direct mag of wanneer de persoon je direct aantrekt, is het vaak omdat je iemand (her)kent.
Ik geloof juist niet dat je bang bent voor die spiegel die je ziet, dat zou mij juist een fijn gevoel geven.

'Een hekel aan iemand hebben', is voor mij een groot woord omdat ik dat eigenlijk nooit heb. In ieder mens schuilt wel iets goeds.
Wel kunnen personen mij tegenstaan, wat onstaat door een bepaalde uitstraling, het energieveld voelen.
Het zal niet voor iedereen zo werken wat betreft het 'energieveld' omdat niet iedereen hier gevoelig voor is.

In relatiesfeer zie je juist dat men op zoek gaat naar datgene wat hij/zij zelf mist.
Bijvoorbeeld, iemand die onzeker is trekt vaak naar iemand toe die zelfvertrouwen uitstraalt.
Wat niet weg neemt dat het belangrijk kan zijn om samen op een gelijkwaardigniveau te zitten.
Met gelijkwaardigniveau heb ik het over 'het leven'. Je overtuiging enz.

Wat betreft je vraag over; 'Hier op G.V..' Dat kan alleen maar een gevoel zijn, m.i..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeanette, wat een kort antwoord, ben ik niet van je gewend, ik kan ook niets met je antwoord, zat je in tijdnood?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zat niet in tijdnood Ed, maar ik zal het nog gaan bewerken. Dank voor je opmerking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie, je zegt dus, als bepaalde personen je tegenstaan, kan dat zijn omdat de persoon een energie uitstraalt die onaangenaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Ed, je kent het vast wel, gaat niet helemaal hier over maar een voorbeeld. Je kunt wel eens ergens zitten, bus, trein, restaurant en dat er iemand in je buurt zit wat niet goed voelt. Je zit dan eigenlijk in de aura van die andere persoon en wanneer daar negativiteit heerst voelt dat niet goed. Zo kun je vaak als gevoelig mens al heel snel de energie voelen op een afstand. Antwoord op jouw vraag in deze reactie is dus ja, mijn ervaring, ik voel al heel snel of iemand oké is of niet.
Denk zeker te weten dat jij dit ook kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is ook zo, maar ik was benieuwd hoe anderen daar over dachten en ervaren, in de inmiddels gegeven antwoorden zijn voor mij trouwens wel nieuwe dingen te voorschijn gekomen, die voor mij zeer waardevol zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me je vraag voostellen en je aandacht voor hoe anderen hier over denken. Je stelt zeer waardevolle vragen Ed! Dank je wel, leren we weer van! Fijn dat je mooie antwoorden hebt mogen ontvangen! Kom maar op met de volgende, hahahaha........
Ik vind dit soort vragen gewoon fijn! De energie die er dan stroomt, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi Jeanette.
Neen dat is zo niet bij de mens.
Integendeel, gelijke polen doen elkaar lachen, geven energie aan elkaar,laten elkaar geloven ieder in zijn eigenheid.
Ook juist omwille van deze krachtbronnen trekken ze elkaar aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar wat als je deze persoon tegenstaat?
Boeiende vraag Ed... en 1 waar geen pasklaar antwoord voor is ben ik bang. Als dat zo was verdunde ik t met water.. stopte t in een fles en werd stinkend rijk :P nee, hoor.. ik zou t antwoord over de daken uitschreeuwen voor ieder die t wilde horen. Zou leuk zijn als de ene helft van de wereld het met de andere helft kon vinden.
hoewel... geen dualiteit, geen keuzes... ok ok.. ik dwaal af.

Je vraag... ik ben er dagen mee bezig geweest. Vooropgesteld dat we het hier hebben over in 1 oogopslag een mening over iemand vormen. Denk ik , dat in de kern, alleen jij en jouw emoties, jouw energie, van moment tot moment bepalen wie jij wel of niet " mag" .
ik denk dat dat wat JIJ uitstraalt OF afketst op een ander OF samenvloeit met (de energie van) de ander.

Je emoties wisselen, dus wisselt de aantrekkingskracht. Heb je net een verlies geleden maak je sneller contact met een gelijkgestemde dan met iemand die jolig dronken uit de kroeg komt rollen. Terwijl je misschien de week erna liever jolig de zoveelste kroeg induikt met een dronken maatjevooreenavond dan met iemand die net van een begrafenis komt.

Ik denk ook dat er stoffelijke, fysieke, omstandigheden zijn die onbewust meespelen. Zogenaamde stereotypen waar je onbewust op selecteert. Je ervaringen bijvoorbeeld. Iemand waar jij slechte ervaringen mee hebt heeft iets met bloemetjes jurken. Grote kans dat jij de rest van je leven bloemetjes jurken associeert met negativiteit.

Ik denk ook dat iemand regelmatig zien.. ook al is er geen echt contact geweest.. kan helpen iemand aardig te vinden. Een vorm van " herkenning" die t wat makkelijker maakt daadwerkelijk contact met iemand te maken. Al is t maar omdat jullie een gemeenschappelijke deler hebben. Dezelfde werkgever, of dezelfde hobby. Misschien dat je m dan op t 2e gezicht niet mag.. maar op t eerste gezicht leg je wel makkelijker contact.

Er spelen ongetwijfeld nog veel meer dingen een rol. Zoals ik al zei.. een vraag zonder pasklaar antwoord vrees ik. Ach, gewoon altijd je hart opengooien.. bloemtjes jurk of niet.. wie weet wat voor mooie vriendschappen t leven nog voor je in petto heeft :)

Geluk!
Gee

hee.. kijk nou.. in 1 keer minder dan 2500 tekens.. WOW!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord op deze moeilijke vraag.
+1