Waarom zeggen zoveel mensen altijd dat de beschaving in Limburg ver achterloopt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er genoeg :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had het nog nooit gehoord, maar het is idd wel zo natuurlijk :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij valt het reuze mee dat er "zoveel mensen zijn" die menen dat "de beschaving in Limburg" ver achter loopt. Het is dus zinloos om op deze vraag een serieus antwoord te geven.

Het beste antwoord

Ik denk dat het niet alleen Limburg is, maar het de Randstad tov de rest van Nederland is. Drenthe heeft hetzelfde imagoprobleem denk ik.

Je vraag is verder terecht, ik kan me een onderzoek van een aantal jaar geleden herinneren. Hierbij werden kinderen met verschillende Nederlandse dialecten gevraagd om een tekst voor te lezen. Aan een andere groep werd gevraag om met behulp van de geluidsbanden de intelligentie van de kinderen te schatten. De kinderen met een Limburgs accent werden als domste ingeschat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.

Andere antwoorden (5)

Mensen hebben altijd wel iets negatiefs te zeggen over mensen uit een andere streek.

Net zoals Nederlanders moppen maken over Belgen die dom zouden zijn, zijn er ook mensen die grappen maken over Limburgers. Het zegt niks over de waarheid natuurlijk.

Ik vind vooral dat ze slecht integreren. Wanneer ze in andere provincies komen dan blijven ze hun rare Duitse dialect gebruiken (vooral Zuid-Limburgers dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk eens naar friesland daar ben je bijna verplicht om fries te spreken of te lezen anders kun je niet lezen wat de gemeente bedoeld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, met Vriezen is dat nog wel een stuk erger inderdaad. Maar daar ging de vraag nou eenmaal niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt het over het rare duitse dialect .
het limburgs is geen dialect maar een taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedoel ik nou. Met deze opmerking heb je een heel nauwkeurig antwoord gegeven op de vraag! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het bijzijn van anderen een eigen dialect spreken wat niemand verstaat vind ik niet netjes. Het is ook niet dat Limburgers geen Nederlands kunnen, ze willen het gewoon niet vaak. Ik ben opgegroeid met Tilburgs dialect. Zelfs tegen Tilburgers gebruik ik dat helemaal niet. Ik gebruik het alleen wel eens voor de grap. Ik vind dat je als Nederlander gewoon Standaardnederlands moet spreken. Geen flauwekul. Toeristen daargelaten, die mogen Engels gebruiken. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar raak je dan weer de kern van het probleem. Iedere streek vindt zijn taaltje "standaard". Zoveel mensen zoveel wensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Brabants geen Standaardnederlands, en dat zal het ook nooit worden. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardnederlands Dus je stelling klopt niet. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik overdrijf ook wel een beetje, zo uit ik nu eenmaal stellingen. ;) Maar ik blijf erbij dat ik het niet netjes vind om een andere taal (of onverstaanbaar dialect) te spreken in bijzijn van anderen. Als ik een paar Nederlanders van Turkse afkomst op straat Turks hoor praten, dan erger ik me net zo goed. Ik denk bij mezelf: "leer gewoon Nederlands, dan kan ik controleren of jullie het over mij hebben of niet." Dat gevoel krijg ik ook een beetje bij (Zuid-)Limburgers soms.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nja, toerisme vind ik dus een uitzondering. Als ik met Nederlanders ergens op vakantie ga dan praat ik uiteraard gewoon Nederlands. Of Engels wanneer ik tegen de plaatselijke bevolking praat. Als Limburgers in Brabant naar school gaan dan zijn ze niet op vakantie. En ze kunnen meestal prima Nederlands. Dus dan mogen ze dat ook wel eens laten zien, denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is nog nederlands aan de nederlandse taal de meeste woorden zijn verengelst
Dat begint al in de studententijd eigenlijk. Ik heb aardig wat limburgers gezien die op kamers gingen en altijd s'weekends terug naar Limboland. Da's niet echt aansluiting zoeken. En ik bagataliseer niet eens, het is echt zo. Zo ging dat toendertijd. Dat laat wel een bepaald beeld achter van onzelfstandigheid, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het heeft ook wel met rolmodellen te maken.

De meest bekende Limburger van dit moment is bepaald niet iets om trots op te zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beschaving loopt niet achter, ze is heel anders dan de Randstadbeschaving.

In Limburg gaat het er een stuk minder hard aan toe; mensen proberen meer zaken met de mantel der liefde te bedekken. Een Limburger zal iemand niet snel aanspreken op vervelend gedrag, terwijl iemand uit de Randstad sneller zijn mening zou zeggen. Een Limburger sluit daarom iets meer aan op de cultuur in België.

Daarnaast helpt het accent ook niet mee. Er wordt vaak minderwaardig over gedaan, terwijl het Limburgs volgens EU-normen evengoed een taal is als het Fries of het Nederlands. Dit minderwaardigheidscomplex is iets typisch Limburgs.

Waarom zeggen zoveel mensen dat? Omdat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Een Limburger gaat niet in het weekend terug naar huis, omdat ze niet willen integreren, maar omdat een Limburger van nature veel chauvinistischer en streekgebonden is. Een Limburger gaat ove r zijn nek van de term Limbo en Limbabwaan, omdat hij/zij niet graag door iemand uit hetzelfde land zo genoemd wil worden. Ten slotte zitten Limburgers, vooral in de mijnstreek, nog met een behoorlijke knoop in de maag door het mijnwerk en de sluiting van de mijnen.

O ja, en Limburgers vinden het niet prettig als Wilders als product van Limburg wordt afgeschilderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eigenlijk is het heel simpel .
vraag een amerikaan wat doet een europeaan?
antwoord dat zijn boeren
vraag een willekeurige europeaan ,wat zijn nederlanders?
Antwoord dat zijn boeren
vraag een amsterdammer wat doet een man uit de provincie? antwoord Boeren
vraagaan een inwoner van bijvoorbeeld Venlo wat doen de mensen in Arcen ? antwoord boeren.
dit is natuurlijk een cliche en het zal echt niet voor iedereen opgaan maar je moet maar aan het spreekwoord denken "Wat een boer niet kent dat eet hij niet." oftewel onbekend maakt onbemind .de mensen in klimburg hebben net zoals de friezen en ietwat afwijkend dialect (taalgebruik) en dan ben je al gauw wat achter ook met de beschaving dit is echter alleen maar een gezichtspunt van degene die de opmerking maakt.