Hoeveel % meer woorden bestaan er in Nederland vergeleken met 100 jaar geleden?

En zal deze groei lineair toenemen of zal er ooit een eind zijn aan de groei van woorden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is niet te meten. Met de aanwas van het vocabulaire raken ook weer woorden buiten gebruik.
In een woordenboek als Van Dale staan honderdduizenden verschillende woorden. Op het internet staan er nog veel meer. Maar hoeveel woorden ken jij? En hoeveel woorden kennen andere mensen?
Mensen blijken een enorm geheugen te hebben als het om woorden gaat. In de eerste twintig jaar van hun leven leren Nederlandstaligen (die bijvoorbeeld het vwo hebben gevolgd) ongeveer 60.000 woorden. Dat betekent dat ze in die eerste twintig jaar gemiddeld per dag tien nieuwe woorden geleerd hebben.
Waar andere vormen van taalverwerving na een bepaalde leeftijd tot een stilstand komen, leren mensen bovendien hun hele leven steeds weer nieuwe woorden bij.
Waar dat allemaal goed voor is, weten we eigenlijk nog niet. De meeste mensen gebruiken actief veel minder woorden. Een bloemrijke schrijver als Shakespeare heeft naar verluid in zijn hele werk niet meer dan zo’n vijftienduizend verschillende woorden gebruikt. Natuurlijk is het handig als je wat meer woorden kent dan je zelf gebruikt; dat maakt het mogelijk om ook mensen die heel anders praten dan jij te begrijpen. Toch blijft onze woordenschat mysterieus hoog, als je kennelijk met veel minder woorden toe kan om alles te zeggen wat Shakespeare al zei.
14 jaar geleden
Omdat de woorden in een taal niet te tellen zijn, is deze vraag niet te beantwoorden.

In het taatprof. weblog meldt hierover het volgende:
"Je kunt natuurlijk de woorden in een taal helemaal niet tellen. Een taal kun je niet eens behoorlijk afbakenen in de tijd of de regionale variatie. Hoogstens kun je woorden tellen in een verzameling woorden (een tekst, verschillende teksten). En dan nog moet je allerlei gevallen samen nemen, of uitsluiten omdat ze te weinig voorkomen of aperte schrijffouten zijn, kortom, het is niet te doen. Woorden tellen kan helemaal niet".

Maar dat taal verandert en er dus woorden bijkomen en verdwijen, is wel een feit.
Dr. Frank Joosten, taalbeleidscoördinator; lector taal & communicatietechnieken schtijft hier het volgende over:
"Het feit dat Van Dale ongeveer 240.000 verschillende woorden bevat, betekent eigenlijk niets. Het aantal woorden in het Nederlands is immers oneindig: elke dag komen er woorden bij en verdwijnen er weer, er bestaan onnoemelijk veel vaktaalwoorden (bv. computerjargon, bouwterminologie enz.) die je niet kan vatten in een 'algemeen' Nederlands woordenboek, en je kan eindeloos nieuwe woorden maken op basis van bestaande woorden. Niet uit het financiële nieuws weg te branden momenteel: het woordje "rommelkrediet". En toch staat het (nog) niet in Van Dale. Of woorden die qua betekenis volkomen logisch in elkaar zitten: "autoverkoper", "schoolparking", "tv-figuur" of "ufoachtig". Ze staan geen van alle in Van Dale, niet omdat ze niet bestaan of geen goed Nederlands zouden zijn, wel omdat het aantal woorden in het Nederlands oneindig is, en de dikte of lengte van een woordenboek niet".

Toegevoegd na 33 minuten:
'verdwijen' moet zijn: verdwijnen