Waarom ligt er een steen op een graf?

Heel leuk allemaal, die vragen óver de grafsteen, maar mijn vraag luidt: waarom er een steen ligt? Sinds wanneer liggen er stenen op de plek waar een dode ligt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Heel erg lang al. Denk maar aan hunnenbedden. Die stenen liggen daar omdat nabestaanden en anderen dan weten dat daar iemand ligt. Stenen waren groot, opvallend en goedkoop om daar neer te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ze waaien niet weg!
Daarnaast voorkom je hiermee dat mensen 'op' de overledenen gaan staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De grafsteen is in de eerste plaats bedoeld als gedenkteken (bron 1). De oudst bekende grafstenen zoals die nu nog steeds wereldwijd worden toegepast zijn de zogenaamde stele´s (bron 2). deze vinden hun oorsprong in het midden-oosten, ca. 4000 jaar voor Christus. (bron 3)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een steen is een langblijvend gedenkteken, dus vandaar erg geschikt als grafaanduiding. Evengoed kan echter bijv. een houten paaltje of kruis gebruikt worden, maar dat rot natuurlijk een keer weg.

In erg koude gebieden heeft een steen soms een heel duidelijke functie: hij zorgt ervoor dat het lichaam door werking van de vorst niet uit de grond omhoogkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een grafsteen was ook bedoeld om de doden daar te houden (onder de grond). Men was bang dat ze anders gingen dolen (zombies).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die steen ligt er zodat je weet wáár iemand ligt. Logisch toch. Het kan ook een kruis zijn, maar ja, niet iedereen is Christelijk. En door een graf met een steen (of meerdere) te bedekken kunnen de resten niet door wilde dieren/honden etc. opgegraven worden. Geeft allemaal zo'n rommel.