Wordt het verlengen van een paspoort binnenkort goedkoper?

Er was een plan om in de loop van 2013 het verlengen van een paspoort goedkoper te maken. Gaat dat plan nog door, en zo ja: vanaf wanneer wordt dit goedkoper?

Cryofiel
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De prijzen zijn juist omhoog gegaan,maar het ligt aan de gemeente waar je woont of deze dit ook in zal voeren.
Per 1 januari 2013 mogen gemeentes het tarief van een paspoort van 48,74 euro naar maximaal 50,53 euro verhogen. De prijs van een Nederlandse identiteitskaart mag maximaal 1,85 euro stijgen naar 41,90 euro.

Minister Spies van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties heeft de gewijzigde tarieven vandaag bekendgemaakt. De korting van ruim tien euro op de identiteitskaart voor kinderen tot veertien jaar blijft gehandhaafd.

Of de tariefwijzigingen daadwerkelijk worden gehanteerd, is aan de gemeentes zelf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wel is er sprake dat een ID en paspoort 10 jaar geldig worden,maar voor zo ver ik weet is dit er nog niet door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het goedkoper maken was een plan voor de rijbewijzen: Deze zouden landelijk gelijk getrokken worden. Momenteel mag de gemeente nog zelf bepalen hoe hoog de leges zijn, met een zeker maximum. Op de meeste plaatsen zouden de rijbewijzen dan goedkoper worden.

Paspoorten en identiteitsbewijzen zouden van een geldigheid van 5 jaar naar 10 jaar gaan, terwijl al aangetoond is dat het er hierdoor niet veiliger op wordt als het gaat om identiteitsbeveiliging.

Waarom dit alles nog niet is doorgegaan? Omdat het kabinet vorig jaar gevallen is.
M.b.t. de reisdocumenten gaat het wetsvoorstel nog wel door. Naar verwachting zal in het najaar de Eerste Kamer zich er over buigen.