Waarom worden mensen die er anders uit zien vaker gepest of uitgelachen?

Het is toch juist goed dat we niet allemaal op elkaar lijken en elk persoon uniek is?

Voorbeeld een gothic persoon tussen 'modebewuste' meiden en jongens..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Antwoorden (6)

Angst.

Iedereen zou graag anders willen zijn. Maar ze zijn bang dat de mensen om hun heen dat vreemd zullen vinden. Dus als ze iemand zien die iets anders dan de -voor de groep- geldende norm is, dan wordt dat voor gek verklaard. Op die manier laat je versterkt aan de groep zien: Kijk eens hoe goed ik bij jullie pas.

Daarbij komt dat er vaak in groepen een 'leider' is. Deze zijn vaak zelf zeer onzeker, en door groot te doen proberen ze hun eigen onzekerheid te verbloemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik lichamelijk gehandicapt, en word ook wel eens nagestaard enz. Dat komt door het feit dat onbekende dingen vreemd overkomen. "onbekend maak onbemind".
Iedereen heeft zijn gedachten over wat de norm hoort te zijn.
Hoe meer men in aanraking komt met voor jou "onbekende"dingen zal het lachen en raar vinden, minder worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vind ik het ergst..als iemand wordt gepest/uitgelachen/nagestaard om iets wat niet te veranderen is.. Mijn broer zat vroeger in een klas met allemaal blanken en elke keer kreeg hij een standje van de docent als er gepraat werd. Maakt niet uit wat er gebeurde, hij kreeg elke keer de schuld als iemand anders herrie aan het schoppen was. Als hij naar de directeur ging dan werd hem verteld dat hij het gewoon verkeerd had begrepen. Hij heeft het lang tegen niemand verteld, maar toen ik het voor het eerst hoorde..rolden de tranen over mijn wangen. Dat mensen elkaar zoveel pijn kunnen doen...
De reden is te zien op je foto... I don´t like you, because you don´t (look) like me... Je moet er hetzelfde uitzien om geaccepteerd te worden...

I like you, because you (look) like me... Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen pesten vaak om Onzekerheid en minderwaardigheidsgevoelens te verbergen / compenseren.

Mensen zijn in een groep altijd een beetje onzeker. Als je dan al minderwaardig over jezelf denkt, is dat dubbel lastig. Je kunt dan of in je schulp kruipen, of je onzekerheid overschreeuwen. En je kunt je minderwaardigheidsgevoelens op een ander projecteren door die naar beneden te trappen. Het voordeel daarvan is dat je zelf een stukje hoger staat, althans voor je eigen beleving.

Dan moet je een gemakkelijk projectiel vinden. Wat dat betreft heeft Xinix wel een punt. Om bij de groep te horen gelden vaak bepaalde codes. Wie er anders uitziet dan de groep vormt een gemakkelijk doelwit voor de hierboven beschreven mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is een kuddedier en handelt net zo als bijv. een kudde schapen, wanneer er één anders is dan de rest. Het zwarte schaap is niet voor niets ontstaan. Als je niet meedoet met de rest, val je op en de meeste mensen reageren dan lacherig omdat ze zich geen houding weten te geven of omdat ze het echt belachelijk vinden. Ik werkte als jong meisje in een boutique en was de eerste met hot-pants. Ik wist dat ik er een perfect figuur voor had dus dat ik niet voor gek liep en toch was het spannend voor het eerst in een vol restaurant mijn maxi-mantel (dat was toen mode en het was januari) uit te doen en de ober te volgen naar de tafel. Het was een pakje van voile dus best chique en ik had er korte rijglaarsjes bij aan. Het was doodstil, gesprekken verstomden, ik zag in het voorbij lopen hoe een man staarde, zijn vrouw onder tafel tegen zijn been schopte en met hard gekletter liet hij zijn lepel of vork vallen en daardoor keek men weer naar hem omdat hij een rood hoofd kreeg. Ik werd gelukkig niet uitgelachen en ergens was dit toch een opluchting. Eigenlijk gaf dit een cick en ik denk dat sommige mensen bewust willen opvallen omdat het voor hen belangrijk is dat ze bewust waargenomen worden. Voor mij was het als puber in elk geval belangrijk dat ik een soort trendsetter was en ik vond het altijd een geslaagde missie dat, wanneer ik met iets nieuws kwam de hele school na een week er net zo bij liep. Zo zijn er nog steeds pubers die zo hun persoontje wat naar voren schuiven om maar niet zo te zijn als de rest. Tegenwoordig ben ik een 'respectabele'echtgenote en moeder. Hoef niet meer zo nodig op te vallen en vind het nu zelfs storend dat wanneer ik nieuwe vitrages ophang, die je in de hele straat niet ziet, na een paar dagen ineens voor meerdere ramen ziet hangen. Als je als volwassene dit gedrag vertoont en zelf niet weet of je voor gek loopt, moet je niet raar opkijken dat de mensen je uitlachen of pesten. Doe je het bewust om te provoceren, dan zullen ze nog harder lachen of pesten, want dan vraag je er zelf om.
amc
14 jaar geleden
Ik maak het dagelijks mee ,ik werk met verstandelijke gehandicapten mensen. Als we boodschappen doen of andere buiten activiteiten doen, kijken mensen op een bepaalde manier. Ik denk dan altijd; onbekend maakt onbemind. Natuurlijk is iedereen uniek ook deze mensen.
Uitlachen of pesten zegt zoveel over die gene die dat doen. Vlakbij onze stichting staat een school, in de zomer periode zitten we vaak in de tuin die aan een straat grenst. Leerlingen van die school komen dan altijd voorbij en joelde of maakte rare opmerkingen.
Ik heb deze jongens wel eens aangesproken op hun gedrag. Ik heb met ze gepraat en ze uitgenodigd om een keer een kopje thee te drinken.Een paar weken later kwamen ze hoor. En nu lopen ze gewoon zwaaiend voorbij.