Waarom zie je steeds vaker je ipv u?

Het lijkt wel of steeds meer winkels/bedrijven ons aanspreken met je ipv u. Waarom is dat zo?

Voorbeelden (van 3 verschillende bedrijven):

Het pakket zal binnen 1 tot 3 werkdagen bij je worden bezorgd.

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wij geven je een stappenplan om in korte tijd te werken aan je conditie en fitheid.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De tijd dat het officiele 'gij' werd vervangen door het gruwelijk familiaire U ligt alweer zo ver achter ons, dat we ons dat nu niet eens meer voor kunnen stellen.
Sterker nog, U werd de formele vorm, terwijl Gij nu ongelofelijk ouderwets klinkt, al klinkt het nog wel door in het familiaire jij (dat in Belgie dan weer als gij klinkt).

Taal veranderd, aanspreektitels veranderen mee.
Door instanties aangesproken worden als jij vind ik soms nog wat vreemd (ik kan me dan ook zeer goed vinden in de Duitse situatie, die voor onze begrippen een paar decennia terug is), en door jan en allemaal maar standaard met je aangesproken worden vind ik vaak ronduit onbeschoft, maar daar ben ik vermoedelijk erg ouderwets in.

Zelf heeft het voor mij heel sterk te maken, toch, met respect en positie. Bij sommige mensen krijg ik het jij en jou mijn bek niet uit (al zou dat best mogen), anderen kan ik onmogelijk met U aanspreken.

Maar het formele U zie ik nog wel binnen ons leven verdwijnen, eerlijk gezegd. Gelijk met het in rap tempo verdampende respect dat daar een beetje bij hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve bij Van Acht die gebruikt het nog volop.

Andere antwoorden (13)

Heel simpel, omdat het steeds meer mensen bevalt om met je aangesproken te worden. Mensen voelen zich er minder oud door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat normen en waarden vervagen. Vroeger had men nog respect voor ouderen. Die tijden zijn al lang voorbij voor de meesten. Ik heb altijd geleerd om u te zeggen tegen iedereen die ouder is, maar dat is tegenwoordig niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jongeren met je aanroepen en ouderen met u is welbeschouwd een vorm van leeftijdsdiscriminatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroegâh had men nog de illusie dat 'u' zeggen een teken van respect was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ik maar Vlaming, dan was het makkelijk. (Die roepen u tegen iedereen.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leeftijdsdiscriminatie????? Dat is nu precies wat ik bedoel, er is nu eenmaal een verschil tussen ouderen en jongeren. Jongeren horen nu eenmaal u te zeggen tegen ouderen.
Maar ieder zijn ding hor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Nu eenmaal' is niet echt een heel sterk argument, vind je niet? Ik toon ouderen respect. Ik verwacht van ouderen dat ze mijn óók respect tonen. En jongere mensen of mensen van mijn leeftijd toon ik óók respect. Dat vind ik normaal. Oudere mensen die ik niet ken en in levende lijve ontmoet, spreek ik met 'u' aan. Niet omdat dat een teken van meer respect is, maar omdat dat een culturele conventie is. Waarom zou een oudere meer respect moeten krijgen dan een jongere? Alleen omdat die oudere er meer jaren in is geslaagd niet dood te gaan? Dat is echt geen speciale prestatie die extra respect verdient. In ieder geval niet meer respect dan ieder mens. Weet je trouwens wat me opvalt? Dat juist ouderen het vaak heel normaal vinden om *mij* (en anderen met mij) respectloos te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen verdienen bijv. uit hoofde van hun functie respect. Wanneer ik Alie B. tegen minister president Balkenende "jij" hoor zeggen gaan bij mij mijn nekharen krullen. Hem vind ik nou een typisch voorbeeld van hoe het niet hoort en hoe de samenleving nu wel in elkaar zit. Maar je hebt gelijk, ouderen moeten ook respect hebben voor jongeren. Maar daar heb ik geen slechte ervaringen in.
Taal is continue onderhevig aan wijzigingen en vernieuwingen, de laatste 30 jaar is die ook nog eens in een stroomversneling gekomen met de komst van vele nieuwe Nederlanders. Iedereen pikt dingen van een ander op, en zo zie je dat vormen wijzigen en ook vereenvoudigen. Dit is overgens geen kritiek op de nieuwe Nederlander, de Nederlandse taal is is zeer complex en moeilijk aan te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'U' wordt kennelijk nu als wat afstandelijk beschouwd en 'je' als dichterbij en misschien meer vertrouwd.
Toch houd ik het meestal op 'u' omdat ik dat meer respectvol vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik,dat oudere mensen met U aangesproken dienen te worden.
Als zij dan aangeven dat niet nodig te vinden,kan men alsnog over gaan tot het jijjouwen!
Het is een teken des tijds,z.g.normvervaging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door "je" te gebruiken stel je jezelf wat dichter op bij die ander.

"U" is in mijn ogen afstandelijk. En is ook vaak misbruikt. Doordat men het respect wil afdwingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige bedrijven/winkels een doelgroep hebben die zich in meererheid eerder aangesproken voelen door 'je' dan door 'u'.

Die bedrijven hebben niet ineens besloten om hun klanten geen respect meer te tonen (respect hangt voor mijn sowieso niet aan dat gratuïte ge-u), die bedrijven merken dat ze betere zaken doen als ze geen kunstmatige afstand creëren tot een doelgroep die zich geen 'u' voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even los van wat ik ervan vind dat het gebeurt, ben ik van mening dat dit verschijnsel voor een groot deel te verklaren valt door de toenemende invloed van de engelse taal op die van ons. In het engels wordt er geen onderscheid gemaakt tussen jij/je en u, want daar is alles You.
Alleen in hele formele teksten kom je nog wel eens het ouderwetse 'thou' tegen wat ongeveer gelijk staat aan ons 'gij'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door iemand met 'je' aan te spreken schep je een vertrouwelijke sfeer, hierdoor zullen mensen zich meer op hun gemak bij je voelen en hopelijk steeds vaker zich bij je melden. Een groot deel van de jongere generatie zal zich hier niet aan storen tenzij ze nog opgevoed zijn met de 'uit respect spreek je een oudere aan met 'u' regel'.
Maar aangezien je vaak niet weet of je een oudere of jongere tegenover je hebt spreek je iedereen maar met 'je' aan.

Vind je het erg als ik het toch dan bij 'u' houd???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon omdat wij de nieuwe generatie zijn. Ik vind het wel prettig; het schept minder afstand en er zijn genoeg kinderen die vroeger tegen hun zin U moesten zeggen. Ik vind respect om leeftijd belachelijk; respect krijg je van mij omdat je het verdient; of je nu 15 of 85 bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U is passé... Het zal over een tijdje als oud-nederlands gezien worden... Net zoals de sch-uitgang bij Nederlansch... U is passé... De ouderen doen het nog een beetje, maar de jongeren laten dat woord onuitgesproken vaak...

En als niemand het meer doet, moeten ze dat schrappen uit het woordenboek op den duur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 3 voorbeelden die jij (of moet ik u zeggen) geeft zijn waarschijnlijk van bedrijven die voornamelijk met jongeren te maken hebben. Ze kijken naar de doelgroep, of de groep waar ze het meest mee te maken hebben, en daar richten ze hun algemene antwoord op. Vele jongeren houden er zeker niet van met u aangesproken te worden, en zo zouden deze bedrijven klandizie kunnen kwijtraken.

Verder moet je je afvragen in hoeverre je met je of u aangesproken wilt worden en door wie.
Als je bijvoorbeeld hier op GV kijkt, zeggen we (bijna?) allemaal "je" en "jij" tegen elkaar. Ik ga daarbij niet kijken naar de leeftijd van de vraagsteller voor ik antwoord geef. Dus maakt het jou dan niet uit dat wij hier "je" zeggen, maar van een bedrijf verwacht je dat wel?

Soms denk ik dat het zeggen van u een misplaatst respect weergeeft. Het geeft ook vaak een bepaalde afstand weer die mensen tussen elkaar kunnen voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De typische voorbeelden die U aangeeft zijn uitingen van plat populisme, overdreven familiariteit en vrijpostige opdringerigheid. Wat is de oorzaak : commercie , niet meer , niet minder en laat ons hopen dat het bovendien geen onwetenheid is.