Waarom zie je steeds vaker je ipv u?

Het lijkt wel of steeds meer winkels/bedrijven ons aanspreken met je ipv u. Waarom is dat zo?

Voorbeelden (van 3 verschillende bedrijven):

Het pakket zal binnen 1 tot 3 werkdagen bij je worden bezorgd.

Hier vind je antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wij geven je een stappenplan om in korte tijd te werken aan je conditie en fitheid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Heel simpel, omdat het steeds meer mensen bevalt om met je aangesproken te worden. Mensen voelen zich er minder oud door.

Even los van wat ik ervan vind dat het gebeurt, ben ik van mening dat dit verschijnsel voor een groot deel te verklaren valt door de toenemende invloed van de engelse taal op die van ons. In het engels wordt er geen onderscheid gemaakt tussen jij/je en u, want daar is alles You. Alleen in hele formele teksten kom je nog wel eens het ouderwetse 'thou' tegen wat ongeveer gelijk staat aan ons 'gij'.

Gewoon omdat wij de nieuwe generatie zijn. Ik vind het wel prettig; het schept minder afstand en er zijn genoeg kinderen die vroeger tegen hun zin U moesten zeggen. Ik vind respect om leeftijd belachelijk; respect krijg je van mij omdat je het verdient; of je nu 15 of 85 bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100