Is een streber per definitie een niet zo'n aardig persoon.?

Het valt mij op dat dit binnen gesprekken, zo iemand, vaak een negatief imago heeft.
Ik vind dat niet altijd kloppen.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Het woord " streber" wordt vaak als negatieve aanduiding gebruikt voor iemand die men niet sympathiek vindt. Dus dan dus per definitie " niet zo aardig".
Dat wil natuurlijk helemaal niet zeggen dat er geen aardige ambitieuze mensen zouden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja strebers zijn per definitie onsympathiek.
Ze likken naar boven en trappen naar beneden.
En jou vinden ze per definitie niet interessant, tenzij je kunt dienen als een opstapje. Mijden indien mogelijk.
AWM
14 jaar geleden
Oeps. Per ongeluk mijn antwoord in een reactie gezet. Sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig iemand die een streber op zijn waarde beoordeelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn optiek heb je gelijk. !!
Als je de reacties leest is daar veel verschil van mening over.

Andere antwoorden (9)

Ja strebers zijn per definitie onsympathiek.
Ze likken naar boven en trappen naar beneden.
En jou vinden ze per definitie niet interessant, tenzij je kunt dienen als een opstapje. Mijden indien mogelijk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gelikt antwoord.
Is in mijn ogen niet waar.
Een streber, een naar kwaliteit strevend iemand, is per definitie niet onaardig.

Wat er gebeurt, is dat diegene die dit wel vinden, zeggen ofwel constateren, het gevoel hebben te weinig kwaliteit te leveren en dit ook van zichzelf weten. Zij voelen zich dan ook 'bekeken', schuldig zeg maar.

Om hun gedrag te 'vergoelijken' is het simpeler de ander te 'veroordelen' dan zelf het boetekleed aan te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Als ie niet onaardig is, dan is het geen streber.
Hier een kopietje uit het woordenboek: -al te ambitieus mens -arrivist -carrirejager -doordouwer -doorduwer -drijver -eerzuchtig persoon -Persoonsbenamingen -vis -intrigant -ijveraar -iemand die alles doet om een goede positie te veroveren -eerzuchtige -eerzuchtig mens -carrièrejager -baantjesjager
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling.
Mijn versie is geschreven vanuit het gezichtspunt van de niet-streber.
AWM
14 jaar geleden
De mijne ook.
NEE, wat mij betref iemand die arrivist, baantjesjager, carrièrejager, eerzuchtige, go-getter, strever, -al te ambitieus mens, doorduwer, drijver, eerzuchtig persoon, iemand die persoonsbenamingen heeft iemand die intrigant is. Iemand die alles doet om een goede positie te veroveren. En eerzuchtig mens kan nooit aardig kunnen zijn. Maar voor zijn eigen ''per definitie"kan die wel eens aardig kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een streber is een streber en helemaal niet een niet aardig persoon...

Een streber is een etiket opgeplakt door jou... Een streber is iemand die weet wat die wil, en jij weet het niet zo goed... Wist je dat strebers niet bestaan? Alleen jij maakt ze in je gedachten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan. Als een streber voor zichzelf naar van alles en nog wat streeft hoeft daar niks mis mee te zijn. Het wordt pas "onaardig" als dat ten koste van andere personen gebeurt en dat is jammer genoef wel vaak het geval. Maar als een streber het puur bij zichzelf houdt, hebben andere mensen er geen "last" van en zal ie ook niet onaardig gevonden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dat kan niet. Als je over lijken gaat moeten er wel lijken zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar komen die lijken dan vandaan?
In mijn verhaal kwamen geen lijken voor :-)
AWM
14 jaar geleden
Dat zijn wij :) Als we over ons laten lopen, tenminste...
Streber is een gedrag. Wij mensen zijn goed in gedrag beoordelen. Daarin kijken we niet naar de persoon en emotie.
Een streber is voor jou meestal niet een aardig persoon. Komt dit niet omdat die ene persoon gedrag vertoond die je eerder hebt gezien in je jeugd en waaraan je nare ervaringen hebt?
Het is niet de persoon waar je moeite mee hebt, het is je eigen verleden waar je moeite mee hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, hoor. Eerst zeg je dat streber een gedrag is en vervolgens dat het een persoon is.
En dat 'verleden' is onzin. Dat is psychologie van de kouwe grond. Strebers bestaan en dat zijn uiterst vervelende mensen.
arrivist, baantjesjager, carrièrejager, eerzuchtige, strever. Dit staat voor streber. Eerzuchtig maakt de streber niet aardig .Dat is ook een negatieve trek. Maar de overige aspecten vind ik niet negatief. Dus zal het eerzuchtige in een streber irriteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niets mis mee ambitieus te zijn, maar sommigen willen op wat voor manier dan ook hogerop komen en dit gaat zonder dat ze rekening met anderen houden en vaak ten koste van anderen Ze schromen er niet voor hun collega`s af te kraken tegenover hun meerdere om zelf in een goed blaadje te komen." Matennaaiers"en hielenlikkers worden ze op de werkvloer genoemd en zijn daarom niet geliefd. Streber valt ook in deze categorie benoemingen voor zo`n niets en niemand ontziende persoon. Het wil niet zeggen dat hij niet ontzettend aardig en attend kan zijn voor anderen die niet bedreigend zijn voor zijn /haar ambities.
amc
14 jaar geleden
Strebers kunnen,zolang je ze niets in de weg legt,best aardig zijn,maar anders loop je kans op een strebervormig gat in je lijf.