Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie was de eerste advocaat ter wereld?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K
corzijlstra
13 jaar geleden
Dick Advocaat? Of Advocaatje die op reis ging tiereliereliere?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

De slang die Adam en Eva geadviseerd om te eten van de verboden vrucht in Eden was in feite de eerste advocaat in de wereld
(Lees meer...)
fremar
13 jaar geleden
Dat moet een brave - vermoedelijk- man geweest zijn in de tijd van de oude grieken, de tijd dat het fenomeen rechtbank en rechtspraak zoals we die nu kennen is 'uitgevonden'. Of de naam van de man nog te achterhalen is , durf ik echte rte betwijfelen - ik heb hem niet kunnen vinden.

Wat ik wel voor je heb is de naam van de eerste (voor zover bekend / gedocumenteerd) vrouwelijke advocaat ter wereld, de uit India afkomstige Britse Cornelia Sorabji, in eind negentiende eeuw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste wetten komen uit een veel oudere cultuur dan de Griekse. Uruinimgina van Lagash (2352-2342) werd koning van de stad Lagash in het oude Mesopotamië. Hij maakte de oudste wetten die we nu nog kennen. Misschien zijn er daarvoor ook wetten gemaakt, maar daar is niks van teruggevonden.
Pas als je wetten hebt, kun je een rechtbank of zo hebben. Vervolgens komen er pleitbezorgers (ofwel advocaten).
Wie daarvan de eerste is geweest, is denk ik niet meer te achterhalen. Maar ik denk zeker dat er vóór de Grieken al advocaten waren, omdat er toen al meer dan 1000 jaar wetten waren die gehandhaafd moesten worden. en dus waren er ook mensen die een pletbezorger (=advocaat) nodig hadden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval 1 van de oudste advocaten ter wereld waar we ook een paar redevoeringen van hebben teruggevonden, was de Griek Lysias. Overigens erg leuke redevoeringen:)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding