Maak ik meer of minder kans op inbraak wanneer ik een dummy (!) alarminstallatie aan de gevel hang?

Stel dat ik een dummy alarminstallatie aan de gevel hang, goed zichtbaar vanaf de straat. In werkelijkheid heb ik *geen* inbraakalarm, maar het lijkt net alsof ik een alarmlicht en een sirene heb, dus zal iedereen denken dat ik dan ook wel de bijbehorende alarminstallatie zal hebben.

Welk gevolg heeft dit op de kans dat er wordt ingebroken?

--  Loop ik *minder* risico, omdat inbrekers liever elders zullen inbreken?
--  Of loop ik *meer* risico, omdat inbrekers zullen concluderen dat er bij mij wel iets waardevols te halen zal zijn?

Ik weet dat zowel politie als (gedrags)wetenschappers studies hebben gemaakt van de werkwijze van inbrekers, zelfs inclusief interviews met echte inbrekers. Ik vermoed daarom dat zulke studies ook deze vraag hebben beantwoord.

Picture for question
Cryofiel
11 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen in combinatie hier mee. http://i49.tinypic.com/4i2epu.jpg
Cryofiel
11 jaar geleden
Je bent een snelle leerling, Moolkeesje!
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat op mijn leeftijd! Zelfs het korte termijn geheugen doet het nog redelijk, Cryo!
Zien of Ed ook nog over de brug komt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Met een foto van een bramenhaag?
;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GOEIE!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet niet de sticker van de erkende installateur naast de voordeur te plakken. Zonder sticker, zal zelfs een inbreker zien dat er geen werkelijke opvolging aan de pas zal komen. Bovendien zijn er talloze voorbeelden dat de buitensirene is volgespoten met PUR. En alleen een flitser laten ze gewoon af gaan. --- Waarom niet een sticker met 'koppie koffie?'
Alleen als je veel emotionele spullen hebt, is het niet echt de moeite. Al het andere zal onder de verzekering vallen en is te vervangen.
En voor de persoonlijke data op computers, is te backuppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet niet het draadje vanuit dat ding dat naar je huis gaat, ZONDER valt het wel snel op dat nép is natuurlijk
Cryofiel
11 jaar geleden
Heb ik aan gedacht. Gat boren van 2 cm diep, en daar een elektriciteitsdraad in laten verdwijnen - geen hond die ziet dat dat snoer na 2 cm al ophoudt. Aan de andere kant - hebben professionele sirenes/alarmlichten wel een zichtbare draad? Zo'n zichtbare draad kun je namelijk doorsnijden, desnoods met zo'n "snoeischaar aan een lange steel" die de plantsoenendienst regelmatig gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cryo, je laatste opmerking, precies een buitensirene wordt altijd op het gat gemonteerd waar de draad naar binnen gaat. Bovendien zal hier ook een sabotagelus doorheen gaan tegen het knippen.
Een draad buiten de sirene is amateuristisch en dus zeer waarschijnlijk nep.

Het beste antwoord

De kans op inbraak is in dit geval* dan minder, omdat je sowieso een deel van de inbrekers afschrikt: nl. de gelegenheidsinbrekers. Diegenen die het speciaal op jouw gemunt hebben omdat ze weten dat je iets waardevols hebt, laten zich niet in de luren leggen door een nepalarm maar laten zich natuurlijk ook niet weerhouden als er geen nepalarm hangt. Daar is dus heel weinig verschil. Zelfs zal de inbreker dan denken 'Er is aandacht aan besteedt; waarschijnlijk zijn er dan ook andere zaken die wel een probleem kunnen opleveren zoals gemerkte spullen'. (Hang een sticker op de achterdeur dat je waardevolle spullen gemerkt zijn :).)
*: Waarom zeg ik 'in dit geval'? Omdat ik er van uitga dat je zo slim bent geen waardevolle zaken in het zicht te laten liggen als je weggaat, zoals een laptop of iPad.
(Een TFT-TV is wat lastiger weg te moffelen. Gelukkig ben ik nog tevreden met een ouderwetse bak - die wil geen inbreker hebben.)

Nee, dit heb ik dus niet uit een studie gehaald... Maar ik zet er 3 euro op dat het klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Inbrekers kunnen nie zien of het al of nie aangesloten is en wees maar zeker men zal u woning mijden.
Bij een vriend van mij die in een gesloten nieuwe verkaveling woont is er in een aantal woningen ingebroken maar allen zonder alarm.
Er stonden woningen tussen die rianter waren maar wel met een zichtbaar akoestisch alarm en daar is zelfs geen poging gedaan.
Zijn inbraakbeveiliging heeft al gerendeerd.
U kan er dus alleen maar bij winnen, ook al is die fake.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kans blijft gelijk, inbrekers zijn in 2 minuten je huis weer uit en dan is elk systeem te laat. Een petje, bivakmuts en een hoge bontkraag doen wonderen. Het enige wat je creëert is waardering van de buren die geen overlast hebben van de sirene.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bron?
Ik bedoel: waar baseer je dit antwoord op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inbrekers willen niet gestoord worden, als ze de keuze hebben tussen (waarschijnlijk)wel of geen alarm kiezen de 2e optie.
Inbrekers willen niet gestoord worden, als ze de keuze hebben tussen (waarschijnlijk)wel of geen alarm kiezen de 2e optie. Dus het helpt, maak het moet er wel echt uitzien!