Zal er ooit vrede zijn, of zal er altijd oorlog zijn?

Kan je bijvoorbeeld je voormalig vijand vergeven voor zijn daden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (13)

Zolang er onvoorstelbare bedragen verdiend worden met wapenhandel zal er oorlog zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zal altijd oorlog zijn. Sterker nog, het voeren van oorlog kan een belangrijk onderdeel zijn van de binnenlandse politiek maar vooral ook van de binnenlandse economie. Tijdens eerdere recessies zijn vooral oorlogen gevoerd om de economie op gang te houden, het wordt zelfs gezien door sommige mensen als de beste oplossing voor een recessie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, geen vrede. Maar altijd oorlog hoeft niet natuurlijk. Rebellen zullen er altijd blijven en geloofsovertuigingen maken het ook niet makkelijk. Het is raar, want een ieder zal Ja antwoorden op de vraag Wil je vrede?
Maar dat gaat niet lukken.

Zelf heb je al vaak dat je je afvraagt "Heb ik hier vrede mee". Dus als je 6,5 miljard mensen heb rondlopen, tel uit je winst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ooit zal er vrede komen op aarde !
Maar wanneer ? Dat weet alleen God !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ondanks dat ik van mezelf vind dat ik vrij positief in het leven sta en dat ik "de mens" niet onnodig cynisch benader ben ik bang dat structurele vrede een illusie is.

De mens is niet per definitie van nature slecht maar goed is zij al helemaal niet. Zaken als afgunst, haat en ongebreideld eigenbelang zitten ons mijns inziens ingebakken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog, als je er vanuit gaat dat wij van apen afstammen, en daarmee zegt dat we eigenlijk dieren 2.0 zijn, dan zit oorlog voeren in onze genen.
Als je goed kijkt in de natuur, dan is het voor elk wezen eten of gegeten worden, en daarmee wordt zo een bos een slachtveld, waar elke dag miljoenen diertjes strijdt leveren om te overleven.
Bij de mens vechten we voor onze idealen, onze identiteit, ons "leven". En diegene met de beste wapenen heeft gelijk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hopelijk wel, maar wereldwijde vrede is er nog nooit geweest, en zal er wellicht ook nooit komen.

Vergeven is heel moeilijk, al was het maar omdat beide partijen elkaar van 'onzin' beschuldigen en de wraak en haat in stand houden, soms meer dan 100 jaar lang.
Soms slaat het nergens op, maar als je het op het juiste moment brengt, kun je met die onzin een hoop vals sentiment opwekken.

vb: vorig jaar claimde Polen dat ze meer inspraak in Europa wilden, want als de Tweede Wereldoorlog niet had plaats gevonden, hadden er 2x zoveel Polen geweest. Als die Polen dat zelf gaan geloven en er maar mee blijven zwaaien komt daar ooit giga-ruzie van.
Als Duitsland, Engeland en Frankrijk het al haast niet eens kunnen worden over de naam van een gemeenschappelijke munt (Euro had eerst ECU moeten heten) of ruzieen over de nationaliteit van de directeur van de Europese bank (het moet een Fransoos zijn, daarna kijken we wel of het de juiste man is), dan zie je al dat vrede een heel labiel evenwicht is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vrede is een periode van relatieve rust tussen twee oorlogen in.
15 jaar geleden
Je zou de vraag eigenlijk anders moeten stellen, het antwoord ligt er dan al in besloten. "wat geeft de wapenindustrie bestaansrecht en hoe wordt deze in stand gehouden?"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oorlog, mensen zijn altijd boos over dingen en dan gaan ze schieten en dan zijn er veel mensen dood.

Dat is oorlog!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tweeledig antwoord;
- als je kijkt naar het goede en het kwade in de menselijke eigenschappen is er geen kans dat er ooit totale vrede ontstaat
- als je kijkt naar de toekomstbelofte vanuit verschillende religies (en de Maya voorspellingen :-)) zou dit toch echt een keer moeten gaan gebeuren

Voorlopig moeten de voorwaarden voor oorlogen aangepakt worden. Een van de grootste aanleidingen voor oorlog is namelijk armoede of geldelijk gewin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Of je je vijanden kan vergeven? "Always forgive your enemies. nothing annoys them more." Oscar Wilde
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk naar de ontwikkelingen in Noord Korea en Iran.
Hier verzet de gevestigde orde zich tegen het produceren van lange afstand rakketen en het verrijken van uranium door deze landen.
Mijns inziens is het bezit van een dergelijk wapen een bedreiging in het bezit van welk land dan ook.
Tenslotte zijn het alleen de Amerikanen die dit ooit fysiek in een oorlog gebruikt hebben.
Ik kan me dan ook voorstellen dat dit soort landen zich afvragen welk een arogantie het westen heeft te denken dat zij het alleenrecht hebben op het bezit en de ontwikkeling van deze materie.

Ik zie deze ontwikkelingen dan ook met argusogen aan.

Enfin, back to the issue.
Het heeft dus alles te maken met macht of het creeren daarvan.
En zolang mensen ,als een groep kuddedieren,zich gerechtigd zien binnen een hierarchise struktuur en geboost door een hoop propaganda, anderen van het leven te beroven......ZAL ER ALTIJD OORLOG ZIJN.

Moraal; we moeten allemaal eens voor onszelf gaan denken en ons niet laten leiden door ons opgelegde ideologien,
We moeten af van het ons gevoel ( ons Ajax, Ons Feyenoord, Ons Nederland, Ons Europa,
Onze Navo landen )

Er is maar één ons en dat is onze aardkloot ( in bruikleen )
en onze mensheid en ons recht op een gelukkig leven zonder oorlog.

Einde pleidooi.