Waarom krijgen sommige een hekel aan je, als jij iemand wel mag?

Even voor de duidelijkheid:
Ik zit op een school met weinig leerlingen. Er zijn in totaal ongeveer 40 eerstejaars leerlingen van verschillende opleidingen.
Eigenlijk kan ik met iedereen goed opschieten. Niet dat het allemaal goede vrienden van me zijn, maar ik accepteer iedereen en niemand heeft,voor zover ik weet, een probleem met mij.
Nu is het zo dat een grote groep van deze leerlingen een hekel hebben aan een aantal personen. Ongegrond en ontzettend opgeblazen allemaal. Nu word er dus continu achter hun rug omgepraat en dat vind ik niet eerlijk. Dus zeg ik daar iets van.
Maar goed, nu krijg ik dus ook allemaal opmerkingen naar m'n hoofd geslingerd. 'Dan ga je toch lekker met hun in de pauze zitten' e.d.
Ik heb ze nog proberen uit te leggen dat ik graag iedereen te vriend blijf, totdat er een rede is om dit niet meer te zijn, en dat heeft zich nog niet voorgedaan.

Toch lijken ze dit niet te begrijpen en doen ze nu een beetje vreemd tegen mij. Het valt stil als ik binnenkom etc.

Het is niet dat ik hier wakker van lig ofzo, maar ik vraag me toch af waarom mensen zo reageren. Het zijn allemaal volwassenen, (19+) maar gedragen zich ontzettend kinderachtig.

Ik zou graag willen weten waarom zij zich zo gedragen, zodat ik er misschien beter mee om kan gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
En Nee... Het is geen school voor mensen die moeilijk in de omgang zijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie actie om voor ze op te nemen. ! Dat wilde ik even kwijt

Antwoorden (7)

Deels kan dit een stukje angst zijn. Mensen voelen zich znel bedreigd door mensen die dingen anders doen. Zelf zouden ze het misschien ook wel anders willen doen, maar dan 'val je buiten de groep'. Een beetje wat jou nu ook dreigt te overkomen.

Daarom besluit 'men' dan maar om de ander af te doen als dom/stom of vreemd. Dan hoor je bij de groep, en toon je niet dat je het zelf misschien ook wel zou willen, het anders doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent niet solidair, ze geven je de keuze, of bij hen en die anderen in de steek laten, of bij die groep gaan en dan ben jij tegen hen...

Dus je moet kiezen, daartoe wordt je gedwongen... Zo zit dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flikker op.. Niemand dwingt mij.. ;-)
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx,je kunt dan wel volwassen zijn,maar een beetje meer respect zou je wel sieren!
'Vriend' van iedereen willen zijn heeft duidelijk nadelen: je wordt dan ook 'vriend' van diegenen die asociaal zijn (oftewel de groep mensen die achter de rug van een bepaalde groep om zo ongefundeerd negatief over die groep praat) - en dat is wat je nu merkt.
M.i. zullen er procentueel gezien steeds meer asocialen bijkomen, als de bevolkingsdichtheid groeit (gemiddeld dan. Er zijn ook andere factoren) (de brutaalste ratten overleven beter). En die dichtheid groeit nog steeds...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn geen vrienden van me, maar wel klasgenoten waar ik nog 3 jaar tegen aan moet kijken. Een goede sfeer vind ik belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar voor mij zou 't moeilijk zijn om vriendelijk te doen tegen mensen waarvan ik weet dat 't grote etters zijn.
Het antwoord is min of meer door mijn voorgangers gegeven. Toch wil ik er aan toevoegen dat je gewoon moet volhouden. Wat jij doet is uniek voor jouw leeftijd. Ga jezelf niet verloochenen door er bij te willen horen. Gewoon bij jezelf blijven en iedereen accepteren zoals ze zijn. Geeft veel innerlijke rust. Ga zo door!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom doen mensen zo... afschuwelijk dat mensen zo doen... Ze zijn bang, onzeker, moeten bij een groep horen, grenzen afbakenen, mensen eruit gooien die er volgens de groep niet inpassen. Het is arm, geestelijke armoede.

Als je gelukkig bent, evenwichtig leeft heb je oog voor je omgeving en mogen mensen juist wel erbij horen, dan heet je ze welkom en neem je ze op in het geheel.
Tenzij iemand zo verstorend werkt en zo dwarsligt en willens en wetens er niet bij wil horen, maar dat is wat anders.

Heel goed van je dat je je eigen koers vaart. Eerlijkheid en oprechtheid duurt het langst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit jouw verhaal te horen, ben jij een echte vredestichter. Jij hebt het pas naar je zin als er vrede heerst in jouw omgeving. Dan pas kan jij goed functioneren.

Het nadeel hiervan is, is dat jij altijd afhankelijk bent van anderen. En dat anderen je helemaal omlaag kunnen halen, zonder dat zij zich op jouw zelf richten.

Jouw probleem nu is, dat jij anderen mensen wilt veranderen. Zodat zij precies in jouw ideale wereld zullen passen. Dit is een onmogelijke taak. En bovendien is jouw ideale wereld helemaal niet de ideale wereld voor een ander. Dat zul je moeten respecteren.

Anderen kun je niet zomaar veranderen. Dat moet je eigenlijk ook niet willen. Anderen kunnen zichzelf veranderen en jij kan jezelf veranderen. Daar moet je het bij laten en dat is ook je enige optie.

Als je dit begrijpt, dan pas kan de wereld veranderen. Namelijk jouw wereld en jouw beeld op de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel,omdat deze"sommige"een hekel hebben aan diegene(n) die jij wel mag. Ik heb groot respect voor jou dat jij met deze "sommige niet klakkeloos meeloopt en zelf wel uitmaakt wie jij wel of niet mag/leuk vindt en met jij wel of niet wil omgaan.