Waarom toeteren buitenlandse mensen als ze in een trouwstoet rijden?

Ik hoor dat hier vaak. Is dat alleen een uitdrukking van vreugde of om aandacht te vragen of zit hier meer achter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boeiende vraag +

Het beste antwoord

Ze willen hiermee inderdaad hun vreugde uiten alsook de aandacht trekken van anderen.
Die aandacht van ogenschijnlijk niet rechtstreeks betrokkenen heeft een extra bedoeling.
Hoe meer mensen er getuige zijn van deze feestvreugde hoe groter de kans dat er ook effectief meer vreugde gedeeld wordt.
Immers...
in de landen waar deze traditie op gang kwam, gelooft men in reïncarnatie en daardoor ook in de effectieve helpende krachten van onzichtbare zielen tussen mensen.
Ze gaan ervan uit dat in élk van ons een deel-incarnatie van al hun nog levende én overleden voorouders huist en dat de atmosfeer rondom de feestvreugde sterk positief beïnvloed wordt wanneer er tussen een grotere groep feestvierders intenties van vreugde worden uitgewisseld.

Vandaar de uitdrukking:
"Gedeelde Vreugde is dubbele Vreugde!"

Het enige nadeel in onze huidige multiculturele maatschappij is dat niet iedereen kennis heeft van de achtergrond van deze traditie en/of dat niet iedereen open staat voor de achterliggende gedachte ervan en daardoor raken honkvaste (kortzichtige?) betrokkenen wel eens geïrriteerd door deze traditie.
Sommige mensen delen hun vreugde in intieme kring en ogenschijnlijk in mineur maar in werkelijkheid beleven zij hun feestvreugde even intens als de extraverte feestvierders.

Nog enkele generaties verder en wellicht herkent én aanvaard iedereen dan de gewoontes van andere culturen automatisch omdat er al zoveel bloed- en cultuur-vermening aan te pas is gekomen dat vragen stellen niet meer nodig is ;-) ;-)

Anyway, Have Fun Anyway!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk, dit is wat ik bedoelde met "zit hier nog meer achter".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (3)

Beide. Vaak staan er ook wel mensen te kijken als ze wegrijden uit de straat die ze kennen en onderweg trekt het wel bekijks als er een opvallende trouwauto is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een uitdrukking van vreugde. Het wordt niet alleen bij trouwerijen gedaan, maar ook bij andere feestelijkheden. Bijvoorbeeld overwinningen bij het voetbal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar er zit dus niets anders achter? (niet dat ik zou weten wat er dan achter zou moeten zitten hoor maar die vraag kwam ineens in me op toen ik het vanmiddag weer hoorde).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is puur uiten van vreugde, dat deden wij trouwens ook massaal in 1988 toen Nederland het EK won. Het komt erop neer dat je helemaal uit je dak gaat van geluk en het aan iedereen wil laten horen.
Dat doen ze omdat het in he land waar ze vandaan komen een normale zaak is toeren vuurwerk afsteken dat is een traditie. In India, Turkije en Marokko is er ook altijd 's avond een groot vuurwerk.