Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

In Nederland is dat niet zo gebruikelijk. In België, op de Nederlandse Antillen of in Spanje is dat wel gewoon.

Op http://www.managersonline.nl/artikel/6272/u-of-jij.html worden in de reacties enkele voorbeelden daarvan genoemd:

Op de Antillen mag je de voornamen gebruiken, terwijl je elkaar dan toch met u aanspreekt. In het begin is dat wat ongemakkelijk, maar het werkt en ik moet zeggen dat ik het prettiger vind dan het aanspreken met meneer/mevrouw.

Het wordt dus: 'Dag Esther, hoe gaat het met u?'
Informeel, en toch respectvol.

In het Spaans is er nog een tussenweg om de kloof wat te verkleinen, zodat de overgang naar jij makkelijker en comfortabeler verloopt.

Dat gebeurt namelijk door iemand bij de voornaam te noemen en tegelijkertijd ''u'' aan te houden. Vroeger werd er aan de voornaam van de hiërarchisch hoger geplaatste ''Don'' toegevoegd. Zo had je dus drie stappen:

1. Don Peter, wilt u zus of zo
2. Peter, wilt u zus of zo
3. Peter, wil je zus of zo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het mág natuurlijk wel, maar het zal absoluut raar overkomen. Tenzij je met een Vlaming praat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag dat.
Ik doe dat soms (onbewust) als de omgang met deze persoon erg informeel is, maar ik toch wel graag beleefd wil blijven.

Het lijkt me een soort middenweg tussen heel beleefd en heel informeel. Niets mis mee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding