Wat is her verschil tussen pantoffels en sloffen?

Ik ben toe aan een paar nieuwe pantoffels en heb daartoe meerdere webwinkels bezocht.
Wat me daarbij opviel, is,dat wat de ene winkel pantoffels noemt, bij de ander sloffen heten. Iemand enig idee, wat nu eigenlijk het verschil is, io is het gewoon een synoniem voor elkaar>

Toegevoegd na 17 uur:
Het onderste paar heb ik met als trefwoord pantoffel opgezocht, het bovenste als slof.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

Een pantoffel is een huisschoen. Deze heeft stevige zolen. Waarschijnlijk waren die oorspronkelijk van kurk, want het woord is afkomstig uit het Grieks: pantóphellos, wat ‘geheel van kurk’ betekende.

Een slof is een soort slappe pantoffel. Je kunt er niet op lopen als op een schoen, maar maakt er meer een glijdende beweging op.

Dus het hangt van de stevigheid van de zool af of het schoeisel pantoffel of slof kan worden genoemd.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant dat Marleen het heeft over een slof als zijnde met hiel en jij zegt dat je niet kunt lopen op een slof. Met een spaanse slof (met hiel) kun je prima lopen en hoef je niet te sloffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat wil ik zien ; lopen op een (niet-splinternieuwe) spaanse slof. ;) Ik zeg net hierboven dat dat niet gaat - tenzij je de hiel plattrapt en ze als een soort slippers gebruikt. Maar volgens mij zijn Amadea en ik het eens hoor : het gaat om de zool, de rest is niet zo relevant. Zowel de hielloze herenpantoffel als de volledige-schoen-damenspantoffel zijn pantoffel vanwege de stevigheid. Alles wat slapper is maar nog net geen (huis)sok, noemen we sloffen. Blijft over het feit dat ze op Internet door elkaar gebruikt zullen worden ; "pantoffels" zonder zool, en "sloffen" met. Zelden kijken zulke winkels naar de etymologie of zelfs de juiste benaming van hun kledingstukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@PElle ; waar heeft Amadea het over bedekte hielen dan ? Ik lees het niet terug....
Amadea
11 jaar geleden
Ik schrijf toch niet dat je er niet op kunt lopen? Alleen dat je er niet op loopt zoals op een schoen! Mensen die niet goed lezen en dan menen dat het antwoord niet waardevol is, tjongejonge....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, wil je eens ophouden met zeggen dat ik beweer dat je antwoord niet waardevol is? Ik heb je GEEN min gegeven hoor, is het nou eens over? Het gaat even over de vraag wat er nu wel of niet een hiel heeft en ik loop prima op nieuwe spaanse sloffen, ook even naar de schuur en terug. marleen: dat heb ik niet gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O je zei niet spinternieuw, nou mijn volgende paar ligt al klaar en lopen gaat ook prima hoor.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij duiden beiden woorden op hetzelfde, het online woordenboek geeft aan dat slof een synoniem voor pantoffel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn voor het overgrote deel synoniemen van elkaar, maar er zijn wel kleine verschillen :
Pantoffels hebben meestal alleen een zool en een bovenkant, en dus geen bedekte hiel, zodat je er snel in kunt stappen, en hebben een harde zool.
Sloffen bedekken de hele voet en hebben een zachte zool.

Er zijn echter nogal wat hybriden (zonder achterkant en zonder zool, en met achterkant en met zool), waardoor we ook beide woorden door elkaar gebruiken.

Het schoeisel op je plaatje zien er beide uit als sloffen, maar toch zou ik ze beiden denk ik pantoffel noemen. De zool is voor mij persoonlijk blijkbaar doorslaggevend. Maar als je op Internet op zoek gaat naar eén van beiden, zullen de termen ongetwijfeld door elkaar gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant dat Amadea zegt dat je met een slof niet kan lopen, alleen kan sloffen. Maar zodra je een hiel hebt kun je juist wel lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmm; het hangt erg af van de stevigheid van de totale schoen. Op spaanse sloffen en touwschoenen (!) bijvoorbeeld kun je zelfs met hiel niet lopen, terwijl dat op veel van de (zoolloze) sloffen die ik zelf haak en brei uitstekend kan. Het is dus echt niet zo dat je op alle slappe schoeisel zonder zool niet zou kunnen lopen, of op alels met een hiel wel. (Denk maar aan alles wat ongeveer zo strak zit als een sok).
Ik denk dat er van origine verschil tussen heeft gezeten en dat dat steeds meer is vervaagd. De hiel zelf lijkt me hier dan ook niet het cruciale onderdeel maar, zoals ik al schreef, de zool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb altijd begrepen: Een pantoffel heeft een hiel en een slof niet. Op pantoffels kun je gewoon lopen en op sloffen slechts sloffen, zeg maar.
Ik heb kromme voeten dus heb echt een hiel nodig. Daarom ook sandalen, slippers zijn voor mij een ramp!