Hebben artiesten wel een beroep geleerd en hebben ze daar een diploma van?

Voor als het in die branche slechter gaat worden lijkt me dat wel verstandig nu bedrijven en instellingen weer steeds meer overgaan met niet te nemen aan plezier wat nodig is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

ja de meesten hebben echt wel een opleiding, en de meesten zijn daarna denk ik naar een soort toneelschool gegaan of iets dergelijks
14 jaar geleden
Jazekler.

Heel veel artiesten hebben een opleiding als musicus. Hetzij van een conservatorium, danwel van een HBO instelling.

Daarnaast zijn er natuurlijk series van bandjes die gewoon begonnen zijn. Vaak groepen vrienden ed. Wat voor een diploma;s die al dan niet hebben is lastig in te schatten voor de hele groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook artiesten die een hele andere opleiding hebben maar uiteindelijk toch voor muziek hebben gekozen. Naar Art Garfunkel (van Simon and Garfunkel).

Garfunkel earned a Bachelor of Arts degree majoring in art history, followed by a Master's degree in mathematics.

http://en.wikipedia.org/wiki/Art_Garfunkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de artiest af. Sommige hebben een afgeronde studie, de ander niet. Echter kan je als artiest ver komen met je CV en je netwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel artiesten zijn op jonge leeftijd in het vak gerold (Jan Smit, Danny de Munk)) en hebben nimmer een ander beroep gehad waarin ze kunnen terugvallen. Van de 'oude garde' weet ik nog dat Lee Towers een diploma heeft (kraanmachinist), Jack Spijkerman (leraar). Hoe het met al die anderen zit, weet ik niet, maar er zitten dus wel gediplomeerden tussen. Maar ja, wat is zo'n diploma nog waard als je je vak als jaren niet uitgeoefend hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zeg je hiermee dat IEDEREEN een tweede beroep zou moeten leren. Het scenario dat jij beschrijft gaat namelijk niet alleen op voor artiesten. Wat denk je bv van alle mensen die een bouwtechnische opleiding hebben gevolgd?

Maar om antwoord te geven op je vraag, ook artiest zijn is een beroep, velen hebben een opleiding gevolgd aan een toneelschool of een conservatorium en hebben dus wel degelijk een beroep geleerd. In die zin vind ik je vraag dus erg denigrerend jegens artiesten.
Afgezien van hen die per ongeluk 'het vak' ingerold zijn, zullen de artiesten met een vakopleiding voor hun vak geen ander beroep geleerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat vind ik weer heel denigrerend. Artiesten denken dus volgens jou niet na. Mijns inziens hebben ze op een bepaald moment voor een zekere richting gekozen en zoals voor een ieder opgaat..... je kunt in zware tijden terecht komen. Weer wil ik graag de bouwsector aanhalen waar veel mensen met een vakopleiding zitten die nu ook hun baan kwijt raken. Sommige dingen kan je niet voorzien, een crisis zeker niet en je kunt ook niet altijd overal op voorbereid zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien is ook niet iedereen in de gelegenheid c/q positie een opleiding te volgen en er is niets mis met 'je omhoog werken' door middel van ervaring en dergelijke.