Als ik 100 euro geef aan een goed doel, hoeveel ervan bereikt er dan het doel?

Ik bedoel dan hulp aan Afrika in het bijzonder.

Toegevoegd na 12 minuten:
En ik zie een reclamecampagne, het dikke salaris van een directeur en zijn leaseauto dus NIET als het doel.

Misschien had ik moeten vragen welke organisatie het meest efficient omgaat met zijn donatie's.

Ik ken mensen die in Afrika een schooltje zijn begonnen. Als ik hen 100 Euro geef dan gaat dat mee naar Afrika. Ze betalen hun kosten zelf omdat ze daar wonen en werken. Vrijwilligers eigenlijk. Eigenlijk dus een veel beter doel om geld aan te geven dan die clubs die er een reclamebureau voor inhuren a 150 euro per uur.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.3K

Het beste antwoord

Daar is wel onderzoek naar gedaan. Gebleken is dat het niet ongewoon is dat zo'n dertig procent naar de organisatie gaat: operationele kosten, administratie, publiciteit en fondswerving etc. Dat is feitelijk niet veel.
Hoeveel er uiteindelijk bij de hulpbehoevenden terecht komt is in zijn algemeen niet te zeggen. Er zijn heel geslaagde projekten en diep droevige bekend. Ik herinner me een verhaal van mijn vader die vertelde dat grote kerels stonden te huilen bij pakhuizen waar de ratten zich te goed deden aan hulpgoederen terwijl buiten de haven mensen lagen te sterven. Geen reden om dan maar niks meer te geven lijkt me. Wel om de hulp stevig te coördineren (al zou men alleen maar melden waar men en met wat en hoe bezig is) en met goeie partners aldaar te werken. Er is momenteel in Afrika een groeiende aandacht voor de negatieve neveneffekten van hulpstromen. Die kennis is zeer nuttig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is compleet afhankelijk van welk doel je aan geeft.

Als je 100 euro geeft aan Save the Elephants in Kenya, dan gaat daarvan 100 euro naar dat goede doel, in de zin dat alle mensen die een deel van dat geld zien, actief werken aan dat doel danwel gebruikt worden om onderzoek er aan te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het goede doel. Maak je het over aan een kennis in Afrika die direct er mee aan de slag gaat, dan zal het 100% zijn. Echter, gaat het om een grote organisatie dan is er een kans dat er medewerkers, kanoorkosten enz. moeten worden betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb weleens gehoord dat van veel organisaties maar de helft van één euro beschikbaar is voor het land waarvoor het geschonken wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd 100%

Als jij 100 euro geeft aan bijv. unicef en die gebruiken 30 euro om hun medewerkers te betalen dan is die 30 euro ook voor het goede doel gebruikt. Administratie, reclame campagnes enz zijn ook onderdeel van een goed doel. Dus als je 100 euro geeft wordt altijd alles gebruikt. Of uiteindelijk de mensen/dieren oid die je wilt helpen hier iets van terug zien is natuurlijk per doel verschillend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij ze het op een verkeerde bank zetten en zo veel geld kwijt raken, dan is niet alles door het doel gebruikt. Tenzij je de nieuwe auto van Dirk Scheringa een goed doel vindt ;-)

Toegevoegd na 1 uur:
even voor de duidelijkheid, IK vind een top salaris wat wordt betaald door giften ook niet goed. Ik keur het niet goed dus

MAAR het is wel onderdeel van een goed doel. Een goed doel werkt als een bedrijf omdat het een bedrijf is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens het centraal bureau fondsenwerving mogen bij hun aangesloten goede doelen maximaal een kwart van de inkomsten uitgeven aan bureau- en verwervingskosten.
veel goede doelen blijven hier ruimschoots onder.
14 jaar geleden
Het CBF-keurmerk geeft volgens mij aan dat het doel minstens een bepaald percentage van het geld bij het echte doel uitkomt (dus niet uitgegeven wordt aan lonen van medewerkers, werven van nieuwe leden etc). Ik dacht dat dat 75% was, maar ik kan op hun website geen duidelijke info hierover vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je mij als goed doel ziet en je schenkt mij €100 dan beloof ik je dat alles aankomt...

Als je precies zou weten hoeveel je onderweg verliest van je €100 dan denk ik dat je nog een keer nadenkt om wat te schenken, het zou best veel minder kunnen zijn dan je zou kunnen denken...

We weten uit het nieuws dat in Nigeria de noodhulp verkocht wordt aan Nigeriaanse handelaren, dus dan weet je dat 100% aan de strijkstok blijft hangen...