Als iemand iets voor je doet en zegt: "Het is niets", wat bedoelt hij dan?

Bedoelt hij "het is niets" => dat je niet moet betalen?
Of bedoelt hij "het is niets" => dat het geen moeite was?

Of allebei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat het een kleine moeite was om je te helpen en/of dat hij/zij er niets voor terug verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat het geen moeite was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft hem weinig of geen moeite gekost. Hij hoeft er geen beloning tegenover te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tweede, een soort van bescheidenheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het geen moeite was. Gewoonlijk zeg je het in reactie op een bedankje.

Komt ook in andere talen voor: "Don't mention it" of "Nada".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit klopt.
Het heeft niks met vergoeding of geld te maken.
De persoon bedoelt hier waarschijnlijk mee dat hij het graag voor je deed. Het kan dan misschien wel moeite kosten maar hij deed het graag voor je.

En als iemand (een vriend of een bekende) iets voor je doet lijkt het niet logisch dat hij er dan geld voor gaat vragen. In het geval van een klein klusje dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatst ook bij de tandarts. Mijn eigen tandartst was op vakantie en moest voor een bult op de tandvlees naar een andere tandarts toe. Ik moest contant meenemen. Hij deed naar mijn tandvlees en zei dat "het niets was". Het was geen ontsteking en hij heeft misschien 2 minuten naar mij gekeken. Het was dus niets en ik hoefde ook niets te betalen.

Dit zal de persoon ook bij jou bedoeld hebben.

Toegevoegd na 45 seconden:
correctie:
Ik moets contant meenemen -> Ik moest contant geld meenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, soms is het echt verwarrend. Moet ik nu betalen of niet? xD
Betekend dat het een aardig persoon is die belangeloos iets voor een ander over heeft.Hij/zij heeft het graag voor je gedaan en hoeft er niks voor te hebben.
Misschien wel aardig om ter zijner tijd eens iets terug te doen,zou prachtig zijn als die olievlek zich over nederland uitspreid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit verband betekenen die woorden iets als 'geen dank'

Het is vaak een poging van iemand om zijn/haar gezicht/houding te 'redden' omdat men dikwijls niet weet om te gaan met een dankwoord.

Men minimaliseert zijn/haar eigen goede daden hiermee dan liever maar.

Groet,

Ton