Is een advertentie in de krant waarin een man/vrouw oproept geen gelde of goederen aan zijn/haar echtgeno(o)te te leveren rechtsgeldig?

Vroeger zag je ze nog wel eens in de krant, met (ongeveer) de volgende tekst: Gelieve geen geld of goederen aan mijn echtgenote Theodora Gierig geboren Gul te leveren, daar door mij niets vergoed wordt.
Ik vraag mij af, of zo'n advertentie rechtsgeldigheid had en de daarna gewezen echtgenoot niet hoefde op te draaien voor de schulden door zijn ex gemaakt.
Maakt het daarbij ook nog uit of ze wel dan niet in gemeenschap van goederen waren getrouwd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het zou ook bijzonder moeilijk/lastig zijn, omdat niet te bewijzen valt of iemand de advertentie/mededeling heeft gezien, laat staan gelezen. trouwens, het zou wat worden, als iemand ("anyone") zo´n boodschap kon laten plaatsen met jouw naam er in vermeld. ik vraag me af of de opdrachtgever, de echtgenoot van mevrouw th. gierig-gul, niet eerder strafbaar is, vanwege misschien "smaad", als zou zij de rekening niet betalen.

Het beste antwoord

Ik heb het Burgerlijk Wetboek bekeken en ik heb niets over de rechtsgeldigheid een dergelijke advertentie kunnen vinden.

Het is natuurlijk mogelijk dat een reeds geschrapte wet die mogelijkheid bood. Maar ook daar heb ik niets over kunnen vinden, dus ik trek het sterk in twijfel. Volgende redenen:

1. Iedereen kan/kon een dergelijke advertentie plaatsen om iemand ten onrechte dwars te zitten.

2. Er is/was wel wat meer nodig dan een advertentie om over iemands handelingsbevoegdheid/bekwaamheid te kunnen beslissen. Tegenwoordig hebben wij daar in Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek in Titel 16 van artikel 1:378 tot en met 1:391 de curatele geregeld.

Ik denk dat je een dergelijke advertentie meer als mededeling of als waarschuwing moet zien. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke advertentie als bindend ervaren zou worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Deze advertenties waren destijds wel rechtsgeldig.

In het oude burgerlijk wetboek was opgenomen dat een vrouw niet handelsbekwaam.

Ook gebeurde het dat de vrouw door een rechter onder curatele werd gesteld van de echtgenoot.

In 1956 is de wet gewijzigd en zijn de vrouwen wel handelsbekwaam.