Wij mensen vinden het nodig om ons af te scheiden van andere mensen, de vlag symboliseert het stukje aarde dat wij als het onze claimen, dit terwijl we eigenlijk allemaal hetzelfde zijn en dit helemaal nergens op slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vroegah, in de tijd dat er nog veldslagen bestonden, was het handig als legers herkenbaar waren. Anders kon het ene bataljon per ongeluk een ander bataljon uit eigen gelederen afslachten. Ook bij het naderen van een kasteel of vesting, was het handig dat je kon zien bij welke groep de bewoners hoorden. Daarnaast zijn vlaggen ook een middel om een groep mensen te verbinden aan elkaar. Je kweekt er een soort nationalisme mee. Denk maar aan al het oranje dat je vandaag de dag overal ziet.

Het tweede deel van je vraag, over de kleuren van de vlag, kan ik helaas niet beantwoorden. Ik heb hier geen informatie over kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroegah... haha plus
Ieder land wil een symbool van eenheid en onafhankelijkheid van het eigen land. Daartoe is een vlag een makkelijke en goed te gebruiken uiting.

De Nederlandse vlag is een horizontale driekleur in rood, wit en blauw.
De vroegste voorbeelden van de driekleur stammen uit de 16e eeuw. De eerste versie die genoemd wordt is in 1572 een oranje-wit-blauwe vlag. Bij het sluiten van de Unie van Utrecht in 1579 werd dit dan ook de officiële vlag.
Oranje, wit en blauw kunnen gezien worden als symbolische kleuren met een achterliggende gedachte. In cultureel-historisch opzicht zijn dit de Identiteit, de Souvereiniteit en de Traditie van de Nederlanden :
oranje straalt kracht uit, wit is neutraal en blauw vertegenwoordigt het volk.

Waarom het oranje later verandert is in rood, daar zijn verschillende verklaringen voor.
Kun je hier verder lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Nederland
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling onze vlag heeft officeel vier kleuren namelijk ook nog een wimpel. Wat als officele kleur is erkent. Maar goed antwoord +1
Landen hebben een vlag om het gevoel van identeit te bevorderen. Het was eerst oranje wi blauw. Oranje Blanje Bleu. Maar het koningshuis vond oranje maar een ordinaire kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen verplichting voor een land om een vlag te hebben. Wel is het zo dat vlaggen gebruikt worden om landen te vertegenwoordigen of te symboliseren. Zo staan om het gebouw van de Verenigde Naties de vlaggen van alle lidstaten en wordt het rechtsgebied dat aan boord van een schip geldt aangeduid met de vlag (zo'n vlag heet dan een "nationaliteitsvlag" of "ensijn") van het land waarin het geregistreerd is. Als je als land geen havens hebt, geen lid bent van internationale organisaties en nooit overleg voert met andere landen, dan zou je dus wel zonder vlag kunnen. Maar de meeste landen beschouwen een vlag als een symbool van eenheid, dus het komt niet vaak voor, en zeker niet lang, dat een land geen vlag heeft.

De Nederlandse vlag rood-wit-blauw? Niet helemaal. Want volgens de wet bestaat onze vlag uit 'helder vermiljoen,, helder wit en kobaltblauw'. Deze kleuren hebben volgens overlevering symbolische betekenis. Het rood staat voor het volk, het wit voor de kerk en het blauw voor de adel. In vroegere tijden werd dit gezien als de 'natuurlijke' opbouw van de bevolking. Ook in andere (westerse) landen ( Frankrijk, Kroatië, de Verenigde Staten) werd deze symboliek mooi gevonden. Daarom zijn daar dezelfde kleuren in de vlag gebruikt. De Nederlandse vlag dateert uit 1572, toen Willem I stadhouder werd van Holland en Zeeland. De rode baan was toen oranje, als verwijzing naar de stadhouder. Maar in de praktijk gebruikten schepen vaak het makkelijker verkrijgbare rood. Dat werd dus de standaard.