Waarom is het huidige israel juist in het midden-oosten gesticht en niet in Amerika?

Dit is toch olie op het vuur gooien...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

het onstaan van israel ligtr verder terug dan de tweede wereld oorlog

Tegen het einde van de Eerste Wereldoorlog en met de capitulatie van het Ottomaanse Rijk nabij wordt op 2 november 1917 in het Verenigd Koninkrijk de Balfour-verklaring uitgegeven. Hierin zegt de Britse overheid de Joden steun toe voor de stichting van een Joods nationaal tehuis in Palestina. Generaal Edmund Allenby verslaat in 1918 de Ottomaanse troepen in Palestina en de Britten vestigen er hun gezag. De Conferentie van San Remo en de Volkenbond nemen de Balfour-declaratie in 1920 over en verklaren haar tot internationaal geldend recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat dat de plek ongeveer is,waar het joodse volk is ontstaan. Zeg maar hun roots.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Israël is 'het beloofde land'.. de lokatie is natuurlijk niet willekeurig gekozen... waar het nu is, is het gebied wat volgens de Joden is aangewezen door God himself...

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie www.vecip.com/default.asp

Toegevoegd na 6 minuten:
He nou kom ik met die link op een andere pagina uit.. ziet er erg naar uit... Als je 'beloofde land' googled kom je wel bij de juiste info uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk dat het niet prettig is voor de Palestijnen, dat Israel nou net daar is gesticht.

Het probleem zit hem in de oorsprong van de volkeren. Juist op die plek zit het belangrijkste van het belangrijkste op religieus gebied, voor meerdere religies. Toen de noodzaak er was voor het oprichten van een veilig gebied voor de in de 2e Wereldoorlog zwaar gedecimeerde joodse bevolking van Europa, was het een logische keuze om daar, juist op dat 'beloofde land' een gedeelte te reserveren voor deze mensen.

Een lapje grond in de USA kan misschien tot een heel ander en vreedzaam gedrag van deze bevolkingsgroep leiden, maar dat is niet op hun 'eigen grond'.
itsme
14 jaar geleden
Heeft inderdaad met de roots te maken. Toch is er ook serieus over andere plaatsen nagedacht om de joodse staat te stichten. Zo ook bijv aan Afrika. Hoe anders had Israel er nu bij gelegen, als men voor Afrika had gekozen...
Israel had Afrika kunnen helpen om naar een hoger level te komen. Dit alles in harmonie met de bevolking. Achteraf gezien een zeer gemiste kans.