Indien je je plezieriger/beter voelt in de omgang met autochtonen dan allochtonen, ben je dan racistisch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf.

Als je nu constateert dat je geen allochtonen in jouw omgang hebt en je bent daar plezierig in, dan ben je geen racist.
Als je weet dat je op voorhand al zegt dat je beter bent zonder allochtoon, dan ben je wel racist.

Je bent pas racistisch als je geen allochtoon in je buurt/vriendenkring WILT. Als je ze om die reden afkeurt.
Of als je niet wilt dat ze bestaan en bestaansrecht hebben.

Dus als jij een voor jouw aardige allochtoon ontmoet, en jij laat die niet toe in jouw omgang (vriendenkring), dan ben je racist. Want dan is het geen aardig persoon, maar een aardige allochtoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee. Net zoals dat je nou eenmaal beter kunt opschieten met bepaalde personen dan met anderen (nog even afgezien van het feit of dat autoch- of allochtonen zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee vind ik niet je kan nou eenmaal met de een beter opschieten dan met een ander
ik voel me ook beter bij mensen uit mijn eigen omgeving ik ben dan een echte fries en ben niet veel groepen gewend in mijn dorpje.

ik zou me denk ik in rotterdam tussen de mensen al minder op mijn gemak voelen terwijl ik gewoon tussen nederlanders zou zitten
14 jaar geleden
Nee, je minder plezierig voelen bij iemand maakt niet dat je een racist bent. De manier waarop je met die persoon omgaat, kan dat echter wel bepalen.
Wanneer je met de mensen (allochtonen in dit geval) met wie je minder hebt, normaal omgaat (enkel in mindere mate, dus minder tijd mee doorbrengt) is er niets aan de hand.
Als je ze echter gaat benadelen op een of andere manier, tov de mensen die je wel aardig vindt, dan ben je racistisch bezig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan ben je een beetje racistisch; daar is niet zoveel aan te doen, omdat iedereen het wel een beetje is. Kijk bijvoorbeeld ook naar deze online test:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat niet direct. Maar je mist een hoop. Als je je open stelt voor anderen dan wordt je blik zoveel groter.
Ook ik ben tegen criminaliteit en vechtersbaasjes, maar dat is denk ik meer een probleem van "de onderste lagen van de bevolking" dan een kwestie van ras.

En die problemen zijn er altijd geweest. Lees maar in het Rotterdamsche archief wat oude kranten, van 1870, 1880. Mensen klagen enorm over die mensen "niet van hier" die hun banen pikken, hun vrouwen lastigvallen en veel gedoe in uitgaansgelegendheden veroorzaken. En lopen te stelen.
Dat was echt een enorm probleem toen in Rotterdam.

Lees de artikelen, en je ziet dat het gaat over import. Drentenaren, Brabanders en Zeeuwen. Die boeren gaan bij elkaar op zuid wonen en veroorzaken hopies problemen in de hele stad......

80 jaar later zijn het de italianen, spanjaarden en grieken die problemen veroorzaken.

En nu dan weer Turken en Marokkanen.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het allemaal weer over gaat. En dan hebben we weer een volgende groep die we de schuld geven. Zo realistisch ben ik ook wel weer.

Als je de problemen (klein in aantal, groot in effect) even daar laat, ik moet er niet aan denken dat we alleen nog maar met de "blanke Hollanders" hier zouden wonen. Het leven zou echt veel en veel saaier zijn.
Maak in 2010 eens 1 (een mooi begin) vriend onder welke buitenlandergroep dan ook..... Ja zal zien dat dat echt gaaf is!

Er zijn (blijken) dan veel overeenkomsten in denken te zijn, met andere uiterlijke vormen. Dat kan echt banden kweken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, al was het maar omdat verreweg de meeste allochtonen niet behoren tot een ander ras, voor zover je überhaupt kunt spreken van menselijke rassen.

Je zou wel kunnen zeggen dat je discrimineert, maar dan alleen in de neutrale zin waarin iemand die op blondines valt discrimineetr tussen blondines en brunettes, en iemand die op mannen valt discrimineert tussen mannen en vrouwen.

Met andere woorden: niets aan de hand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.

Ik heb niets met jonge Marokkaantjes maar ken wel oudere Marokkaanse mensen waar ik heel goed mee overweg kan.

Dt is dus geen racisme maar heeft te maken met gedrag.

Surinamers vind ik over het algemeen ook niets maar ik ga ook niet graag op vakantie in een bus vol Rotterdamers.... of Limburgers.

Kijk, je generaliseerd heel snel.

Dat is makkelijk. Uiteindelijk zullen er best allochtonen zijn waar je mee over weg kunt en waar je je prettig bij voelt en autochtonen die je het liefst naar een zandbak in Afrika wilt verwijzen.

Zoals je de vraag stelt is de persoon in de vraag geen racist. Je bent vrij om een voorkeur te hebben en mag deze best uiten. Helaas zitten we in een tijd dat iedereen alles van een ander geweldig moet vinden, en zeker als die ander een ander kleurtje heeft krijg je dan het verwijt een racist te zijn.

Terwijl je voorkeur voor een bepaalde type mens misschien eerder is gebaseerd op zijn / haar wijze van leven, en dus niet ras / kleur.

Racist is verworden tot een te pas en te onpas gebruikt scheldwoord om mensen monddood te maken en ter intimidatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dan ben je geen racist.
Het zegt hooguit over je dat je waarschijnlijk niet echt out-of-the-box kan denken.
Het is bekend dat de meeste mensen hun vrienden zoeken binnen hun eigen kringetje.
Studenten met studenten, hoogopgeleiden met hoogopgeleiden, boeren met boeren.
Met dat soort mensen heb je namelijk de meeste raakvlakken, dus automatisch ook de meeste gespreksstof.
Allochtonen hebben vaak een andere cultuur, waar jij je waarschijnlijk niet prettig bij voelt.
Zolang jij echter een ieder in zijn waarde laat maakt het niets uit.