Wat gebeurt er als je persoonlijk failliet gaat?

Ik hoor het om me heen. Kleine ondernemers die door de huidige economische crisis zakelijk en persoonlijk failliet gaan.
Ik vraag me af wat er dan gebeurt?
Ik bedoel je moet je huis verkopen e.d. maar ook je inboedel en je kleren?
En moet je dan op straat leven of hoe werkt dat dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Bij veelgestelde vragen op de internetsite Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) staat bij de vraag 'Wat gebeurt er als je persoonlijk failliet gaat':

Wanneer het faillissement wordt uitgesproken bij beëindiging van de Wsnp heeft dit tot gevolg dat de schulden worden vermeerderd met de wettelijke rente. Bij de toepassing van de Wsnp mag deze rente niet meer worden berekend, maar wanneer u failliet wordt verklaard mag dit alsnog met terugwerkende kracht.
Er wordt een curator aangesteld (een soort bewindvoerder) en er wordt gekeken of er nog goederen zijn die te gelde gemaakt kunnen worden. De curator haalt maandelijks zijn salaris (hoger dan het salaris van de bewindvoerder Wsnp) uit de boedel en betaalt hier ook eventuele boedelschuldeisers van. Vervolgens wordt bekeken hoeveel er aan de schuldeisers kan worden uitgekeerd. De verdeelsleutel ligt anders dan in de Wsnp. Als duidelijk is dat er maandelijks niet veel geld gespaard kan worden, zal de rechtbank het faillissement weer opheffen bij gebrek aan baten. Daarna kunnen de schuldeisers hun vorderingen weer op u gaan verhalen.

Kijk voor meer informatie op bijgevoegde website, vul bij 'zoeken'het woord failliet in.

TD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kortgezegd mag je je persoonlijke spullen (zoals foto's etc)en eerste levensbehoeften houden. Je huis wordt inderdaad verkocht, maar zaken zoals je bed, noodzakelijke kleding, etc mag je houden de rest regelt de curator:

•Kan ik ook persoonlijk failliet gaan?

◦Ja, als u uw schulden niet betaalt en als schuldhulpverlening niet mogelijk blijkt, kunnen een of meer schuldeisers uw faillissement aanvragen. U kunt het ook zelf aanvragen bij de rechtbank. Een curator maakt vervolgens een lijst van al uw bezittingen, beslist wat u krijgt voor noodzakelijke uitgaven en legt beslag op de rest van uw geld en uw bezittingen. Voor alle financiële acties moet u de toestemming van de curator hebben.