Waarom geven mensen fooi aan een pizzabezorger, hij kiest toch zelf voor een erbarmelijk lage loon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij doet dit dus niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik koop afbakpizza's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de vraag is wat je dan wel voor werk doet in je vakantie. Geen bushokjes kapot maken a.u.b.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn vakantie werk ik niet, anders is het geen vakantie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is "een erbarmelijk laag loon"

Antwoorden (13)

Ja, dat is zo. Mensen kiezen altijd vrijwillig voor laag betaalde baantjes. Eigen schuld dikke bult.
Denk je dat nou echt?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vakantietijd, zeker ook voor de mods.
"its a rotten job but someone's got to do it." Puur medelijden dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beleefd om als iemand jou een dienst verleent daar een bedrag voor te geven. Dit kunnen allerlei diensten zijn: vervoer, schoonmaak etc.
De pizzabezorger levert jou een dienst: Als hij het niet kwam brengen moet jij het halen. Daarom kan je een fooi geven.
Een fooi geven is altijd vrijwillig, dus daar kies je zelf voor. Daarnaast zijn pizzabezorgers vaak redelijk betaald, dus geen laag loon. Maar het blijven meestal mensen tussen de 16-20 dus dan is het minimumloon lager dan als je 23+ bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Fooi hoort in Nederland bij de 'etiquette', in veel buitenlandse landen is het "verplicht"/deel van het salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om zeker te stellen dat ie de volgende keer nog sneller bezorgt.

En dat hij niet op je pizza kitst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mogen de mensen toch zelf bepalen? In het buitenland zijn bezorgers en horecapersoneel geheel afhankelijk van fooien en zorgen meestal ook wel voor een goede bediening. In Nederland is dat niet altijd "gebruikelijk" om netjes en vriendelijk te zijn.

Als een pizzabezorgers netjes is en de pizza warm en op tijd bezorgt mág je daar iets voor geven. Maar het hoeft niet. Ik rond het bedrag meestal af, dat noem ik niet echt een fooi, maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil jij geen fooi als je pizza bezorgt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fooi is meestal een extra waardering!
En ik waardeer het zeer dat er mensen zijn die op zo'n scootertje met zijn maf helmpje op naar mij toe racen om me een heerlijke pizza te bezorgen.
Elke extra waardering is ok, vroeger werkt ik als bijverdienste als serveerster, en van de fooien die ik kreeg, heb ik een een deel van mijn studiekosten kunnen betalen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef een pizzabezorger geen cent fooi. Ik betaal voor wat ik besteld heb en daar zitten ook de bezorgkosten bij...

En hier komt bij dat ik net zoals zo velen ook ooit met een slechtbetaalde krantenwijk ben begonnen. Dus ik heb met de CAO voor pizzakoeriers geen medeleide...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het interessante is dat het een vicieuze cirkel is. Ooit ergens heeft iemand bedacht dat als ze degene die ze bediende in de horeca extra wouden belonen, ze ze een beetje extra bovenop het bedrag van de rekening gaven. In eerste instantie niet zo'n rare of slechte gedachte. Langzamerhand werd het steeds meer sociaal geaccepteerd en zelfs verwacht. Maar wat krijg je dan: bediening gaat er op rekenen. En dus gaan hun bazen er op rekenen, met de simpele redenering dat ze door hun loon aan te vullen met fooien toch wel genoeg verdienen en ze dus wel lager loon kunnen krijgen. Als reactie daarop gaan klanten er vanuit dat het van ze verwacht wordt dat ze fooi geven omdat hun bediening anders te weinig verdient, dus doen ze dat. Die dingen houden elkaar vervolgens leuk in evenwicht. Op een zeker punt is pizzabezorging in deze traditie geincludeerd. Dat lage loontje is dus inderdaad een keuze, maar eentje waarbij wel wordt gerekend op fooien. Gewoon, omdat dat de gewoonte is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook dat hoort bij ........... integer ......... zijn !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon vier hoog, zonder lift. Ik waardeer het dat de pizzabezorger netjes boven bij mij bezorgt, dat kost hem toch objectief meer moeite dan bij een benedenhuis of een flat met lift. Die waardering toon ik door, als ik tevreden ben over de bezorging, een flinke fooi te geven. De pizzabezorger waardeert de fooi weer, en doet de volgende keer extra zijn best om snel en goed te bezorgen.

Met andere woorden: dit gebruik is wederzijds voordelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Exact. Ik vind het fooiensysteem uitstekend. Het is een prima manier om de kwaliteit van de service op te krikken.
Want reken maar dat die bezorgers onthouden waar ze een goeie tip kunnen vangen. De snelheid van bezorgen is daar recht evenredig aan.
Het mag dan wel een laag salaris zijn, het is niet slecht betaald voor de leeftidsgroep die dit werk meestal doet (16-20). Ik geef niet standaard een fooi; Dat zie ik als waardering voor een goede service. Dus een bar waar ik meer dan 5 minuten op service moet wachten als het rustig is, een restaurant waar na 20 minuten wachten het verkeerde geleverd wordt of een pizza die er 30 minuten over doet om bij mij thuis te komen.. Nee. Geen fooi.

Maar iemand die zodra ik mijn glas leeg heb naast me staat met de vraag of ik nog wat wil, iemand die de dessert kaart uit zichzelf brengt als de borden leeg zijn en een pizza die na 15 minuten dampend binnen gedragen wordt: Dat is een goede service, en dan mag je mensen belonen dat ze wat extra doen.

Eigenlijk is het een gewoon bonus systeem: Als je in een commercieel bedrijf werkt, krijg je toch ook winstdelingen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je waardeert dat de pizza-bezorger voor een laag loontje jou van dienst wil zijn... en je die waardering niet alleen toont door hem hartelijk te bedanken en verder een fijne avond te wensen.